Ga naar inhoud

geen hooi! help!


Blackyy

Aanbevolen berichten

Probeer eens om Hooi in een wcrolletje te stoppen, met daarin iets lekkers.. Dan moet hij eerst het hooi opknabbelen om bij het lekkers te komen..

Je kan ook het hooi in een hooiballetje doen, dat maakt hooi happen wat leuker..

Tijger at ook in het begin heel slecht tot niks hooi, toen ben ik het voor zijn toilet gaan leggen omdat konijnen het fijn vinden om te eten en dan ook hun behoefte's te doen..

Nou succes met de 3 tips.. der volgen der vast meer :bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je wel wat hooithee voor hem maken. Dat is niet echt een vervanging van hooi (althans hij kauwt er dan niet op), maar als hij hooithee lekker begint te vinden, dan gaat hij het hooi zelf misschien ook wel meer waarderen!

Ik weet niet of het werkt, maar je kan het proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het asiel waar onze Billy vandaan komt werkten ze met volgend voedingsschema :

- de hele dag hooi beschikbaar natuurlijk

- 's morgens niets extra : omdat ze hun blindedarmkeutels en hooi zouden eten

- 's middags : groenten

- 's avonds : biks, op voorwaarde dat ze hun balletje met hooi volledig op hadden

Onze nijntjes volgen ook dit schema, al krijgen ze zowieso 's avonds hun biks, maar zo verplicht je ze een beetje om ook hooi te eten tijdens de dag. Bij ons werkt het perfect.

Misschien kan je dit eens proberen ?

aangepast door Choco en Nijntje
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze pas biks geven als ze hun hooi op hebben zou ik dus absoluut niet doen aangezien sommige konijnen zichzelf dan gewoon uithongeren omdat ze dus absoluut geen hooi willen eten.

Daarnaast als je dat al wil doen moet je ze voldoende groenvoer geven om het gebrek aan biks te compenseren aangezien ze toch ergens bouwstoffen vandaan moeten halen en dit niet afdoende krijgen uit een klein beetje hooi

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn eet maar 1 soort hooi: pepermunt kruidenhooi van puik. De dierenwinkel hier in het dorp heeft het merk puik niet maar aangezien het op was besloot ik hun merk vitakraft pepermunt maar te proberen. Nou, hij moest er niks van hebben hoor. Ben toen de volgende dag alsnog hooi van puik gaan halen. Toen at ie weer hooi. Misschien kun je ook pepermunt smaak proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn fransoos (Noenoe) eet ook geen hooi.. Ik heb echt al vanálles geprobeerd.. Verschillende soorten kruidenhooi, het hooi verstopt in een wc-rolletje, natgespoten (etc), maar hij moet er gewoon niks van hebben.. Ik maakte me een tijdje heel erg druk, maar toen ik las dat meer mensen met konijnen hier last van hebben, en dat de assistente van me dierenarts óók een konijn heeft die géén hooi wil eten, werd de stress wel wat minder.. Een fokster en me dierenarts raadde me wel aan om Science Selective brokjes te gaan geven, dus dat doe ik inmiddels ook.. En het gaat hartstikke goed met Noenoe, hij produceerd nog steeds veel ronde (goed uitziende) keutels, en voor de rest krijgt hij er groenvoer bij.. Ik zorg er wel voor dat hij elke dag een nieuwe pluk hooi in z'n kooi heeft.. Ookal weet ik dat hij er niet van eet, tóch leg ik het er elke dag weer in, in de hoop dat hij er weer een keertje aan begint te knabbelen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Knabbel heeft ook heel lang geen hooi gegeten. Ik ben toen wat gaan experimenteren met verschillende soorten hooi, maar nee hoor, nog steeds niet.

Toen heb ik op een gegeven moment het hooi niet in de ruif gedaan, maar los in het hok en wat bleek? Knabbel was gewoon te lui om het hooi uit de ruif te trekken, en nu eet hij gewoon hooi. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, die Knabbel!

Mijn vorige nijn at heel weinig hooi en kreeg daardoor vaak last van zijn kiezen. Toen ik de sience selective brokken ging gebruiken, had hij daar minder vaak last van. Daarnaast gaf ik vaak (verse!) wilgentakken en voldoende groenvoer. Dat at hij wel. Als je konijn geen hooi wil eten, zul je denk ik toch op andere manieren moeten zorgen dat de kiezen slijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Biks is eigenlijk ook gedroogd gras, dus als hij voldoende biks en vocht binnenkrijgt, zou dat ook goed moeten zijn. Ik heb in de dierenwinkel eens een bolletje gekocht waar je hooi in kan doen, daar gaat hij mee spelen en soms eet hij er een sprietje hooi uit, een idee misschien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

sowieso we hebben allemaal al een tip gegeven, en weer vraag je om meer, heb je ALLES al uitgetest, gewoon niks of alleen de eerste?

bovendien moet je echt is een keer ophouden met help, want wij helpen je allemaal, en hebben al een aantal tips gegeven.

ben je echt zeker dat je alle smaken hebt geprobeert?

het kan trouwens ook zijn dat je konijntje er gewoon nog even aan moet wennen, ik heb het geluk dat mijn konijntje alles eet, maar ik ben zeker dat dat bij jou ook nog wel komt!!

kan je konijntje gras eten, en eet ie dat wel?

als dat zo is, komt het vanzelf nog wel

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nieuwe franse hangoor eet ook geen/of praktisch geen hooi. Mij baart dit toch ook wel zorgen. Ik ben nu van alles aan het uitproberen. Bij de fokster waar ze vandaan komt kregen ze alleen maar kruidenhooi omdat ze het anders niet eten. Toen ik vroeg hoeveel ze altijd at, wist ze dat niet omdat ze met meerdere konijnen samen zaten. Mijn konijnen zitten ook met zijn 4-en samen, maar ik weet wel dat het 4 hooischuren zijn. Die eten samen een baal hooi van de boer op in een maand tijd. Geef ik 1 hooibal dan is het op, geef ik er 6 dan is het ook op.

Swiffer at in het begin ook geen hooi, dat baarde me ook altijd zoveel zorgen. Op het moment dat ze bij de andere konijnen zat begon ze te eten en moet haar nu eens zien. Bij Swiffer is het gelukt met rozenblaadjeshooi. Maar dat pakt Spetter ook niet.

Spetter eet gelukkig wel groenten en ook gras. Dus we gaan gewoon door met uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .