Ga naar inhoud

ziek konijntje


zwarte panter

Aanbevolen berichten

  • Reacties 105
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Jaaa...dat was de naam die ik zocht. Lyomyxovac is idd de goede variant van het myx-vaccin. Als ik me niet vergis ,zit daar een synthetische variant in van het myx-virus en het andere middel bevat het myx-virus zelf,maar dan gevriesdroogd. Petra kent meer over die zaken, als ik het mis heb,zal ze me wel verbeteren. :whistle2:

Zal ik dan maar? :mdr:

Je zit in ieder geval een eind in de goede richting. Lyomyxovac bevat geen myx virus, maar een ander virus dat veel op het myx virus lijkt. Het houdt het immuunsysteem dus eigenlijk een beetje voor de gek. In lyomyxovac zit een virus dat fibromen veroorzaakt. Dat zijn goedaardige bindweefseltumoren. Doordat het zoveel op het myx virus lijkt, zal het immuunsysteem bij infectie met myx virus sneller kunnen reageren waardoor de ziekte niet dodelijk is. Het geeft geen 100% bescherming tegen myx, konijnen kunnen nog steeds ziek worden maar niet zo ernstig. Een vaccin op basis van myx virus geeft wel 100% bescherming, maar is gevaarlijker doordat de kans op een dodelijke entreactie vele malen groter is. Voor huisdierkonijnen geldt dat een klein beetje ziek worden door een myx infectie minder erg is dan een groot risico lopen dood te gaan aan de enting. Vandaar dat je vaccins als Dervaximyxo SG33 en Dercunimyx beter kunt vermijden, hier zit namelijk wel het myx virus in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat weer mis met m'n konijntje.

Gisteren vond ik in zijn hok keutels die aan elkaar kleefden en een soort doorschijnend slijm. Hij at enkel nog gras en keutelde voor de rest niet meer. Zat enkel nog rustig in zijn hok en wou niet rondrennen in de ren. Heb hier een hele hoop liggen opzoeken lezen en heb toen onmiddellijk de DA gebeld. 's avonds konden we er naartoe. De DA heeft zijn ontlasting en het slijm nagekeken maar vond er niet echt iets raars in. Hij heeft een injectie met antibiotica gekregen en ik moet hem nu elke dag zelf een beetje antibiotica geven en 3 keer per dag primperan. Hij woog mijn konijn en zij dat hij maar 400 gram woog maar niet extreem mager voelde. Is dit niet echt weinig voor een dwergkonijntje van 10 weken? Tegen de late avond begon hij weer te keutelen en vamorgen at hij echt al veel meer.

Nu was ik hem net weer even aant aaien en zie weer een vlooi op zijn neus zitten. Snap niet hoe dit kan, hij en mijn ander konijn zijn een week geleden met stronghold behandeld en het hok is volledig ontsmet en er is geen enkel contact geweest met andere dieren.

Behandel ik hem goed en wat kan ik nog doen?

Ik kan de dierenarts niet bellen omdat het hier een feestdag is.

Nog bedankt voor de informatie over de vaccins!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitwerpselen met slijm bij jonge konijnen is 9 keer van de 10 coc.

Heb er zelf geen ervaring mee en ken dus ook de te volgen behandeling niet,maar Cin of Mireille komen strals wel online en die kunnen je dat wel vertellen.

Ik geloof dat coc idd of niet door elke DA herkend wordt of niet altijd zichtbaar is onder de microscoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aan de dierenarts gevraag of het coc. zij kunnen zijn. Hij heeft ook naar zijn darmen geluisterd en merkte niks vreemd. Maar omdat hij niet keutelde, enkel gras at, niet dronk en zo stil was besloot hij het te proberen met primperan en antibiotica.

Vanmorgen at hij weer minder. Hij heeft een half blaadje witloof op en als hij buiten zit eet hij gras. Ook gaat hij steeds weer ergens onder liggen of stil in een hoekje zitten. Nu vraag ik mij af of ik het beste ook kan gaan dwangvoeren. Hij is namelijk nog niet echt veel groter geworden en weegt maar 400 gram.

Iemand een idee, ik maak me zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 2 konijnen met coc gehad maar daar werd echt een kweekje gemaakt van de ontlasting hoor. Als je wat ontlasting brengt heb je de volgende dag de uitslag er van. Dat kan je niet zo onder de microscoop zien volgens mij.

Wat ik zo snel kon vinden kan slijm ook nog een beginnende verstopping zijn.

Misschien eens een andere da proberen?

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn hooi raakt hij niet aan. Hij krijgt geen biks omdat hij hiervoor vadigran new generation kreeg, zijn we dit blijven doorgeven. Ik durf pas rustig over te schakelen op biks als hij volledig genezen is. Maar ik zal proberen deze in water op te lossen en ze te geven. En zal hem even niet meer buiten laten, zodat hij geen gras eet.

Dus hij kan nog steeds coc. hebben, ook nu zijn keutels aan het beteren zijn?

Bedankt voor jullie tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is geen gemengd voer. En het heeft 21% vezels.

Ben daarstraks naar een dierenarts van wacht geweest. Het ging helemaal mis. De dierenarts heeft hem onmiddelijk dwangvoer gegeven (ss recovery). En hij krijgt nu ook doxoral aqua drops en ik blijf hem dwangvoeren. Ze vond de medicatie die de andere DA had gegeven niet goed. Deze DA behandelt veel konijnen dus ik hoop dat ze kundiger is. Want mijn DA doet volgens haar bijna geen konijnen. Vorige DA vond het niet vreselijk dat hij was gestopt met eten en vond dwangvoeren niet nodig.

Ik hoop dat ik mijn konijntje erdoor krijg, want volgens haar was ik net op tijd. Als het morgen nog niet betert, gaat ze nog vocht toedienen.

Ik ga nog maar eens dwangvoeren.

Bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou jullie nog even laten weten dat het nu gelukkig beter gaat.

Ik heb tot gisteren dwangvoer gegeven en hij eet nu goed en zijn keutels zien er helemaal goed uit. Hij is zelfs meer dan 100gr aangekomen in 4 dagen tijd, hij weegt nu 5000gram. Is volgens mij niet slecht?

Het spijtige is dat ik nu opzoek moet naar een nieuwe kundige DA. Ik vertrouw de vorige niet meer helemaal en de DA die toen van wacht was is 45 min rijden en dat bezorgt de konijnen toch te veel stress. Dus ik ga op zoek naar een goede DA en dan proberen we binnenkort voor de entingen.

Bedankt voor alles! Dankzij jullie ben ik zelf begonnen met dwangvoer (eigen voer opgelost in water) en dit was de reden dat het konijn volgens de DA niet uitgedroogd was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Héél fijn om te lezen, jou konijntje heeft echt zijn jonge leventje aan jou te danken hoor! Zoveel mensen doen niets met de tips die ze hier krijgen en gaan zelfs niet naar de DA in zo'n geval. Door dat jij zoveel voor hem ondernomen hebt een vooral naar de DA van wacht geweest bent, heeft hij het gehaald.

Misschien kent die goede DA er wel ééntje in jou buurt? Die begrijpt vast wel dat zo ver rijden niet ideaal is voor je konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was iets te vroeg blij. Donderdag ochtend kreeg ik zijn eerste binkies en at hij in een paar seconden een blad van een paardebloem op en genoot van de wilgentakken. maar 's middags werd hij weer rustiger. Gisteren ochtend wou hij weer niet eten. Als ik het voor zijn mond hield heeft hij met moeite een half blaadje witloof gegeten, 2brokjes en een sprietje hooi. Maar dit is te weinig. En ook zijn keutels werden terug kleiner. Hij kroop heel de tijd weg of zat zielig in een hoekje. Dus heb ik onmiddelijk teruggebeld naar de dierenarts waar we in het weekend waren geweest. Een andere durfde ik nu niet proberen. Ze heeft hem een hele hoop injecties gegeven , een tijdje in de couveuse gelegd( zijn temperatuur was net 38°C). Ze zei dat ze Inge Thas wou bellen om te overleggen, maar dat deze momenteel in Amerika zit. Toen heeft ze nog naar de Universiteit gebeld en daar met iemand overlegd. Ze wou hem licht verdoven om zijn kiezen te bekijken. Maar ik denk dat ze hem niet echt durfde te verdoven. Uiteindelijk heeft ze proberen te kijken met een otoscoop (zo'n ding waar ze normaal mee in je oren kijken). Aan zijn kiezen zag ze niet echt iets vreemd. Ik moet hem terug dwangvoeren en zijn antibiotica verhogen en hem elke dag een spuitje geven.

Ze zei wel dat als het niet betert of als het terug komt ik eraan moet denken om hem te laten inslapen.

Nu begon hij vanmorgen spontaan te eten. Maar ik durf er niet meer blij mee te zijn. We moesten van de dierenarts helemaal niets betalen (dit weekend hadden we weekendtarief hadden betaald, maar toch) en als het verslechtert kunnen we haar dag en nacht bereiken, dat vind ik pas een goede DA.

Nu maar hopen dat mij lieve kleine Hypoliet het haalt. En ik de dierenarts niet meer nodig heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch weer...? is idd vreemd en ik zou het ook zo meteen niet weten... maar de medicatie lijkt elke keer aan te slagen hé?

Hoe was het met het buikje? Zat daar gas in? Heeft de DA je laten zien hoe je dat voelt? Is er een radiografie gemaakt van de buik? Soms zie je daar wel zaken op. Is het laatste waar ik nog aan kan denken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

shit dat ik dit niet eerder opgepakt heb sorry

wat moet je nu doen....

ik denk aan een darm vestopping namelijk.

dwang voeren spoed

ik weet niet of het in belgie te verkrijgen is...

halen baby eerste wortel hapje ovarite

sience recoverij dieren arts

biogarde roer jougurd/jakuld

rucolla sla,witlof petreselie

wat te doen....

maak een papje

2 theelepels wortel hapje

1 theelepel jogurd

2 thee lepels water

1 thee lepel recovery

mengen

Dan dwang voeren met een spuitje net voor zijn mondje op een handoek.

smeer desnoods zijn pootjes in die likt ie wel af

of spuit het langs zijn tandjes voorzichtig naar binnen.

Vaak als ze het door hebben kun je het spuitje zo leeg spuiten.

maar neem de tijd en heb geduld.

zeker 3 keer per dag 10 ml geven.

Daar naast mag ie zoveel groen eten als ie wil.

Geef steeds een handje vol.

drinkt ie geen water.....

ook 2 spuitjes water geven per voer beurt er bij

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn buikje was hard en ze heeft hem iets gegeven, ik weet niet of het voor gas was. Ben wel twee uur bij de dierenarts geweest, weet niet precies wat ze allemaal gegeven heeft. Ik ben momentel aan het dwangvoeren met science recovery met een spuitje en hij krijgt 5 keer per dag 10ml (of toch een poging tot) en ga zo meteen naar de winkel om te kijken naar dat wortel hapje. Ze zegt ook dat het laatste dat we kunnen doen is om een radiografie te laten maken van zijn hoofd en buik, maar ze vreest dat als er iets uit zal komen het niet positief zal zijn. Zij had geen radiografie apparatuur staan. Hij kikkerde wel op na alles wat ze gegeven had, maar ik hoop dat het blijft.

1 keer heeft hij zo'n slijmprop gehad zoals in dat topic. Ik heb dat toen helemaal gelezen en ben onmiddelijk met de ontlasting naar de DA gegaan. Die bleek nie kundig te zijn en tone ben ik in het weekend bij deze DA terecht gekomen en die greep onmiddelijk in.

Hij reageerde in het begin idd positief op deze medicatie, zijn keutels waren ook terug helemaal normaal. Wel is hij in een paar dagen 100gram bijgekomen door het dwangvoeren. De DA dacht misschien dat hij terug verslechterde omdat hij nu iets te weinig antibiotica kreeg voor zijn gewicht, dus deze is opnieuw afgestemd om zijn gewicht.

Ik zal proberen om zo meteen een papje te maken zoals hierboven beschreven staat.

Heel hard bedankt iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik raad je dan toch aan om hem standaard ook elke dag een buikmassage te geven. Dat kan de spijsvertering helpen en zeker gas en verstopping kan je ook wegmaseren tot op zekere hoogte.

Hoe goed is je Engels? Ik heb nl een boekjeop cd-rom zitten hoe je moet maseren bij een konijn. Moet dat wel even gaan zoeken en kijken of ik het je kan doorsturen, maar dan moet je ook even je email geven, per pb gaat dat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .