Ga naar inhoud

Operatie Muis vandaag...


Rian

Aanbevolen berichten

Ik heb niet echt een vraag, maar wil het gewoon even kwijt...Vanmorgen heb ik kleine Muis naar de DA gebracht voor haar operatie, ze wordt gecastreerd...Heb echt slecht geslapen vannacht!! Gewoon overbezorgd, alleen al het idee dat ze straks zo zielig erbij ligt, bah...hoop maar dat het goed gaat en dat ze geen pijn heeft!

De DA is in ieder geval een kei, en ik weet dat ze in goede handen is. Poo vind het maar vreemd dat hij nu even alleen is, hij snapt het niet.

Zo, nu ben ik mijn ei kwijt. Thanx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muis is weer thuis, vanmiddag mocht ik bellen rond half twee en de DA gaf aan dat ze al rechtop zat en wat gegeten had. Ik mocht haar na 1400 komen ophalen. De operatie was prima gegaan.

Nu is ze echt een zielig hoopje, ze lijkt wel dronken, en ze is slap. Wel heeft ze n bakje hooithee gedronken, ze heeft veel dorst, en wat plukjes peterselie gegeten. Ik heb het bakje drinken even weggepakt omdat ik niet zeker weet of het wel goed dat ze zo veel drinkt?

En verder...het is dat ze ademt, anders zou ik zeggen dat ze bijna niet leeft...is dit normaal? Of ben ik weer overbezorgd...een mens is na narcose natuurlijk ook net een dweil..

Wie stelt me even gerust?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zegt het zelf al, ze heeft net een narcose gehad en is nog helemaal slap en zwak van de ingreep, je moet haar wel even de tijd geven om bij te komen.

Dat ze drinkt en eet is een heel goed teken! Ik denk dat je haar waterbak gewoon kan laten staan hoor, ze heeft dorst, dat geeft ze zelf aan, dus ik denk dat je haar 't best even lekker zelf haar gang kan laten gaan.

Toch even nog een vraagje om te checken; heeft ze wel pijnstillers (mee)gekregen?

Succes nog! Enne, niet zoveel zorgen maken, het komt allemaal wel weer goed ;) Verwen dr maar lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, wat Daniëlle al zegt, drinken laten staan en laten eten wat ze wil nu.

Het gevaar na narcose is onderkoeling, dus voel even aan haar oren of die niet helemaal koud zijn . Is dat het geval, moet je haar warm houden met een kruikje. (weet niet hoe warm het daar is natuurlijk...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja haar oortjes zijn koel, al is het hier binnen 22 graden. Ik merk ook dat ze bibbert, dat zal natuurlijk zijn dat al spiertjes bewegen om zoveel mogelijk warmte te creeeren. Ik zal haar eens lekker warm gaan houden.

Ze wil nu niet meer eten, zelfs haar lekkerste hapjes niet. Drinken doet ze wel. Ik heb als pijnstilling metacam gekregen, de DA gaf echter aan dat ze pijnstilling toegediend had gekregen voor de komende 2 dagen, ik kan me dit niet echt voorstellen? Maar ik wil haar natuurlijk ook niet teveel geven. Wat zouden jullie doen, toch wat geven in een spuitje met dwangvoer of niet..

Ze is al flink wat beweeglijker, haar oortjes beginnen al goed richting alle geluiden te gaan. Ook heeft ze al goed gepoept.

Wat een zorgen allemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, warm houden dan .... narcose kan idd voor een onderkoeling zorgen bij konijnen en ze kunnen zo in shoq gaan. Geef haar,hoe raar het ook klinkt met dit weer een warm kruikje en waarschijnlijk knapt ze dan vanzelf op.

Ze heeft nog gegeten vanmiddag hé? Dan zou ik een paar uurtjes wachten voor je haar de stress van het dwangvoeren aandoet. Wie weet misschien gaat ze dadelijk toch weer eten.

Nu geen metacam bijgeven hoor, ze heeft idd een injectie gehad en die werkt een tijdje. Morgenochtend mag je wel metacam geven.

Poepen is ook een neorm goed teken. Naast de risico's van de narcose is er nl het risico op darmstilstand of vertraging omdat ze niet eten van pijn. Vermits zij bij de DA en vanmiddag nog gegeten heeft,loopt ze daarop veel minder risico. Als ze vanavond niet eet,wel gaan dwangvoeren zodat ze blijft keutelen. Keutels zijn het teken van werkende darmen dus dat is zéér positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De morning after! Gisteravond wilde ze niet eten, mijn vriend en ik hadden besloten te wachten met dwangvoeren tot vanmorgen, als ze dan nog steeds niet gegeten had. Ik zag net dat ze vannacht een paar sprietjes wortelloof, een plukje tijm en een plukje peterselie heeft gegeten, maar geen hooi of biks. Haar drinkbakje was helemaal leeg. Ze had geplast en er lagen een paar keuteltjes.

Als ik haar aai, begint ze heel zielig te bibberen. Ik heb haar nieuw wortelloof gegeven, dat eet ze op. In haar drinken heb ik een druppel metacam gedaan.

Poo is al een paar keer bij haar geweest, hij gaat haar heel lief wassen.

Wat vinden jullie, vandaag toch dwangvoeding bijgeven? En wanneer terug bij Poo zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh...ze is gescheiden van haar vent? Ik zou ze er bij zetten en kijken hoe het gaat. Als hij niet te dominant is,kan hun relatie haar genezing zeker positief beïnvloeden.

Het is normaal dat ze nog geen biks eet nu. Dat is altijd zo bij zieke konijnen, ze beginnen eerst terug hooi en groen te eten, dan pas biks.

Biedt haar gewoon elk uur iets vers aan en plukjes lang hooi. Speel daar een beetje mee voor haar neus en laat haar samen met Poo eten, eten is sociaal gedrag bij konijnen en de ene stimuleert de andere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb Muis zo lang in een hok naast dat van Poo gezet, omdat er in het hok van Poo aubiose len hooi ligt wat misschien vervelend kan zijn voor haar wond. Hij is ook heel enthousiast dat ze weer terug is en begint rond te springen zonder er rekening mee te houden dat zij net een operatie achter de rug heeft.. (weet hij veel, schattig he) maar hij is niet dominant, probeert wel ook aan haar kontje te likken (tja..misschien wil hij haar helpen met schoonhouden?). In haar hok heb ik kranten en handdoeken liggen. Ik heb geprobeerd haar hooi aan te bieden door te kriebelen, ze bijt er wel in maar draait dan haar kopje weg. Ik zal haar zometeen terug bij Poo zetten en een berg hooi tussen hen in leggen, klinkt idd goed.

Bedankt voor je hulp, voel me een beetje machteloos en dan is het fijn als iemand wil helpen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ze idd ook gewoon weer samen zetten! zien eten doet vaak eten!

Wel haal je dan idd t beste veen de bodembedekking uit het hok. Voor Poo is het niet erg om een paar dagen op handdoeken te zitten, voor Muis daarentegen kan bodembedekking in en aan de wond plakken en irriteren.

succes met je koppel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze vanmorgen bijelkaar gezet. Het maakt haar ietsje levendiger, maar ze eet nog steeds geen hooi, alleen af en toe een klein plukje groen. Volgens de DA moet ze nu echt hooi gaan eten, ik heb geprobeerd haar te dwangvoeren maar dat lukt natuurlijk voor geen meter alleen, ook niet met de handdoektruc. Straks maar even samen doen met mijn vriend. Ze ziet er verder best ok uit, wel zie ik haar veel knarsetanden, ze heeft dus pijn.

Ik wilde maar dat ik haar dit nooit aangedaan had, arm beestje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het niet willen eten, doet zich het volgende probleem alweer voor...maar nu komt het door Poo! Gisteren kwamen ze allebei uit hun hok om te spelen in huis, Muis nog wat voorzichtig hupsend, (ze gebruikt haar achterpootjes nog niet optimaal met alle kracht) hoor ik ineens een hoop gekletter, gestuif en geren, en wat denk je...zit Poo haar op te jagen als een gek, ik vond het zo zielig voor haar omdat ze nog maar net weer wat kan lopen! Ik vermoed dat het baas-zijn spelletje weer begonnnen is voor Poo, maar Muis was er echt nog veel te zwak voor. Hen allebei terug het hok in laten gaan, maar daar ging het verhaal verder. Omdat Muis dit nog niet aankan heb ik haar voor haar rust weer apart gezet. Zucht...even wachten nog totdat ze weer helemaal aangesterkt is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Rian. Hoe gaat het nu met Muis? Mijn voedster is drie weken geleden geholpen en heeft het er ook zwaar mee gehad. Jou Muis had al wat gegeten bij de dierenarts. Die van mij heb ik twee dagen moeten dwangvoeren omdat ze werkelijk niks wilde eten. Maar gelukkig is ook dat goed gekomen. Het is ook niet niks voor zo'n beestje. Maar gelukkig is alles goed gekomen. Heel veel beterschap nog voor haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai, het gaat prima met Muisje, bedankt! Ze eet goed en is weer helemaal de oude. Alleen het harde rennen en springen doet ze nog niet, net als met beide achterpootjes helemaal uitgestrekt naar achteren liggen, dus ik denk dat ze nog wat last heeft van de wond, logisch natuurlijk. Weet je, ik betwijfel het hoor of ze bij de DA gegeten had. Omdat ze bij mij bijna 2 dagen niks heeft gegeten, en daar wel, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Natuurlijk wil ik niet twijfelen aan mijn DA, misschien is t wel gewoon zo.

Ik moet nog steeds wachten met haar bij t rammetje te zetten omdat hij haar totaal overdonderd met zijn bazen-spel. Steeds even geprobeerd maar ze kan nog maar weinig terug doen en das zielig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .