Ga naar inhoud

Konijntje ziek? Wat te doen?!


RubenK

Aanbevolen berichten

Hallo Allemaal,

Ik zit hier een beetje mee. Sinds ongeveer anderhalve week hebben wij een heel lief rammetje. Helemaal geen enkel probleem mee gehad, behalve dan dat deze in het begin een beetje bangerig was - maar daar is hij ook al ruimschoots overheen...

Echter heeft hij sinds woensdagavond een beetje diarree-achtig iets. De keuteltjes zijn niet meer mooi rond en stevig, maar wat slapper, plakkeriger en meer samengesmolten tot kluitjes/trosjes.

Hij heeft wel zo z'n betere momenten, maar gisteravond heb ik de boel weer even schoongemaakt - en vanmorgen was't weer 'bende'.

Drinken doet'ie ook niet echt goed meer overigens - gisteren plus vannacht heeft hij minder dan 50ml gedronken. Hij is overigens aan een hooi-dieet en heeft eergisteren en gisteren nog een beetje hooithee voorgeschoteld gekregen...

Iemand een tip voor ons?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 171
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

hallo

het klinkt een beetje als blindedarm keutels ,die die normaal moet opeten ,maar jonge konijnjtes vergeten dit nog al eens ,en het kan komen dat je teveel biks gegeven hebt ,als het echt diaree is ,zou ik maar ff langs de dierenarts gaan ,diaree bij een konijnen is nooit goed ,er staat hier een topic op bb over blinddarm keutels met fotos ,moet je alleen ff zoeken (sorrie)diaree kan komen door stress ,ofwel teveel aan groenvoer ,dit moet je overigens voorzichtig opbouwen ,iedere dag een klein beetje ,

maar bij twijfel zou ik toch ff langs een konijnkundige diere arts gaan .

veel succes .

verder zou ik hem veel en veel hooi bieden ,en matig met de biks ff ,tot het weer beter is .

Link naar reactie
Delen op andere sites

het klinkt een beetje als blindedarm keutels ,die die normaal moet opeten ,maar jonge konijnjtes vergeten dit nog al eens ,en het kan komen dat je teveel biks gegeven hebt (...)
(...) door stress ,ofwel teveel aan groenvoer (...)

Dank je voor het meedenken! Maar hij heeft al sinds een dag of twee geen biks meer gehad - niet sinds hij zo is als hij nu is. Groenvoer is het probleem ook niet echt, want hij heeft alleen aan het einde van elke dag een stukje gekregen - tot nu toe vooral het cliché-matige worteltje ;-)

En geef hem een bakje water als ie weinig drinkt maar 50 ml is wel redelijk normaal voor een jong konijn.Die trosjes zjn inderdaad blinde darm keutels die hij normaal zou moeten opeten maar dat vergeten ze in het begin nog wel eens.

Het was in het begin (eergisteren dus, betreffende dit gebeuren) ook al in me opgekomen dat het BD-keutels konden zijn --- alleen ... normaal deed hij zijn behoefte vrij netjes op één (nja, twee) plekken. En dit ligt echt overal willekeurig door de kooi, in één nacht heeft hij weer de hele kooi echt vies gemaakt - overal zwarte plekken, het is namelijk per 'hoopje' niet echt een klein beetje volgens mij...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hoeven geen bd keutels te zijn volgens mij, ik heb bij Mosterd ook wel eens keutels aan elkaar geplakt gezien wat zeer zeker geen bd keutels waren maar zachte 'gewone' keutels. Aan de andere kant: als het gewone keutels zijn zou het niet echt zwart zijn, dat lijkt toch weer meer op bd keutels.

Ik weet niet of hij nog steeds elke dag een stukje wortel krijgt, maar zo ja laat dat dan ook weg. Juist wortel is moeilijk voor de darmen omdat het vrij veel suiker bevat. Dus alleen water en onbeperkt hooi.

Hoe is het konijntje verder? Is hij levendig? Eet hij goed van het hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of hij nog steeds elke dag een stukje wortel krijgt, maar zo ja laat dat dan ook weg. Juist wortel is moeilijk voor de darmen omdat het vrij veel suiker bevat. Dus alleen water en onbeperkt hooi.

Water en onbeperkt hooi is z'n huidige dieet, wortels hebben we ook geschrapt direct na 't ontdekken van z'n 'rare' hoopjes.

Hoe is het konijntje verder? Is hij levendig? Eet hij goed van het hooi?

Laat ik het zo zeggen: ik heb 'm wel levendiger gezien dan dit. En wat hooi-eten betreft... ik hoor 'm af en toe wel aan een hooitje knagen. Maar echt goed eten zou ik 't niet willen noemen. Gisteravond heeft hij z'n bol en toiletrolletje weer hervuld gekregen met vers hooi - en er is niet echt zichtbaar van gegeten, wel waarschijnlijk losse hooitjes er tussenuit, maar niet bijzonder goed ofzo.

Ik hoor en zie'm trouwens net wel gewoon drinken, hetzij iets rustig en langzaam, maar hij drinkt wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

is hij verder wel levendig of zit hij maar in een hoekje te zitten ,

hoe oud j=is het rammetje ,een konijn stopt met eten als het pijn heeft en zal gaan tandenknarsen,maar ik weet niet natuurlijk hoe het verder is met jullie konijn,

ik zou toch ff langs een diere arts gaan voor de zekerheid ,als je het zelf niet vertrouwt ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

is hij verder wel levendig of zit hij maar in een hoekje te zitten ,

hoe oud j=is het rammetje ,een konijn stopt met eten als het pijn heeft en zal gaan tandenknarsen,maar ik weet niet natuurlijk hoe het verder is met jullie konijn,

ik zou toch ff langs een diere arts gaan voor de zekerheid ,als je het zelf niet vertrouwt ,

Hoe oud Liko is, heb eigenlijk niet echt een idee... m'n vriendin kwam er mee thuis :) - zij's vergeten dergelijke dingen te vragen, hehe. Tandenknarsen doet hij niet, dus dat scheelt... en echt in 't hoekje zitten ook niet, maar wel veel op één plek, hij hupt niet echt meer door z'n hok.

waarom is het bix weg gehaald hij moet wel eten natuurlijk!!

Omdat hij op een hooi/water dieet is? ... Wil hem wel biks geven hoor, maar 'k wilde eerst weten waar het een beetje aan ligt dat hij aan de 'poeperij' is ..

Overigens - om de twijfel weg te halen wil ik zo wel eff een fotootje plaatsen van de 'poeperij'... ;)

aangepast door RubenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als ie niet voldoende hooi eet heb je wel een probleem......

Ik zou het groen minderen.

plaats maar een foto doe ik wel een poep analise lol

Jij hebt 't aangeboden ;)... bij deze .... ik vertrouw het je toe, als Konijnenfluisteraar - deze 'bende' ligt door het hele hok heen

likopoeperijaq8.th.jpg

Groen krijgt hij op dit moment niet meer.. dus dat puntje is al weggestreept.

aangepast door RubenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose

coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand, jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Bij coccidiose tarten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn (maar ook van andere dieren) aan.

Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijn eet niet meer, drinkt niet meer, valt af en droogt uit.

Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Onstmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) elke dag weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon.

citaat bunny bunch

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Advies ga met de ontlasting naar de dieren arts en laat kijken of ie geen coccidiose heeft!!!

Dit is inderdaad niet goed.Ga wel vandaag want als ie coc heeft kan het dodelijk zijn.spoed dus!!!

Vanmiddag om twee uur ben ik bij de dierenarts, eentje die ook in 'de lijst' met konijnvaardigen staat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag bij de DA geweest, en het is misschien een klein bacterieel iets. Ze hebben in het 'lab' even naar de uitwerpseltjes gekeken, en het is gelukkig geen coc en het zijn ook geen wormen! Dus dat scheelt.

Wel is Liko even aan de Antibiotica, wat overigens een hels karwei is om in z'n kleine mondje te krijgen... :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

En net nog eventjes een zakje met kruidenhooi gehaald (met paardebloem :)) om z'n eetgedrag een beetje te stimuleren. Hopen dat Liko weer snel de oude is! En hij zit nu gretig van z'n hooiballetje te knabbelen - dus dat is een goed teken!

Ik hou jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .