Ga naar inhoud

Ziek konijntje


Miss Tigger

Aanbevolen berichten

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Met het stomen kan ik je helaas niet helpen, maar wel met de vraag of er meer mensen bekend zijn met snot.

Wij hebben het zelf net achter de rug (hopen we). Sinds mei waren wij bezig met onze ram die goed eet, levendig is maar ontzettende niesaanvallen heeft (gehad). Van de DA kreeg ik eerst een atibiotica mee om hem iedere dag via pipet te geven. Dit sloeg niet aan en zijn we over gegaan op injecties. Dit moest 2x per week (omdat het na 4 dagen zijn werking verliest) en hier ben ik zo'n 7 a 8 weken in totaal mee zoet geweest. Halverwege heeft hij wel nog homeopatische korreltjes gekregen voor door het water en ben ik zelf met echinaforce korrels (via de DA) begonnen. Het zit door het water (ongeveer 200 ml water) en zijn vriendin krijgt het nu ook binnen, maar baat het niet dan schaat het ook niet. Vorige week vrijdag de laatste injectie gedaan, nu moet hij zelf maar een beetje herstellen. De DA vind niet dat je continu er mee door kan gaan en het beestje heeft ook weer wat rust nodig. Als het snot is blijven ze dat altijd houden, maar dan wel met pieken en dalen.

De tip om zelf tabletten te doen, ga ik zeker opvolgen omdat de huidige korrels relatief duur zijn. Jij schreef dat je echinaforce junior met sinaasappelsmaak gebruikt, is dat van Vogel?

Ik hoop dat je konijn in ieder geval wat levendiger wordt, want dat is meestal wel een goed teken en probeer vol te houden!!!

Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Jolanda,

Ja ik gebruik gewoon de echina force JR van Vogel, met sinasappelsmaak ons kleintje vind het iig heel erg lekker. Hij is heel erg actief, maar het is nog maar een kleintje dus het heeft nog veel slaap nodig!!

t speelt vrolijk rond eet heel goed zijn nieuwe biks op van ss.

Het enige wat ik mij afvraag als ik bij jou lees dat ze er altijd last van blijven houden (dat het dus chronisch word). Is dat altijd zo? Ik heb half internet doorgespit op zoek naar wat snot was en hoe het te verhelpen was.

De een zei dat het bijna altijd dodelijk was, de ander was het erg maar met antibiotica te verhelpen en konden er klachten van chonische snot achterblijven en weer een ander zei dat ze er helemaal vanaf konden komen?

Dus iemand nu enig id wat het werkelijk is?

En ook als het nu zou blijven is het dan wel mogelijk om het kleine ventje dalijk in de woonkamer te zetten (in de zelfde kamer als het andere konijn)

zonder dat Tijger het dus ook krijgt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

Zoals inderdaad al eerder geschreven heb je meerdere mogelijkheden (het gaat over, chronisch etc).

De DA zei tegen mij dat het een soort virus wat het konijn altijd bij zich draagt en zo nu en dan de kop opsteekt (net als bij mensen met een koortslip bijvoorbeeld, maanden heb je het niet en in 1x is het er weer). Het kan heel lang gewoon prima gaan, maar zodra de weerstand wat minder is KAN het terugkomen. Met Bart bijvoorbeeld gaat het nu heel goed. Hij niest amper, zijn neus is al een aantal dagen schoon en droog, dus het HOEFT helemaal niet altijd ernstig blijvend te zijn.

Ik zou in ieder geval de echinaforce blijven geven, dit kan geen kwaad en hou je zijn weerstand goed op peil. Moch je verandering merken of ongerust raken, altijd de DA raadplegen.

Succes en beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou na gister dacht ik dat het toch beter ging met ons konijntje, kreeg hij gisternacht een niesaanval echt zielig. Hij staat in de keuken en de slaapkamer ligt ernaast en ik hoorde het nog altijd!!

vanochtend heb ik hem zijn medicijnen gegeven nog maar eens n druppeltje zoutoplossing in zn neusje gedaan. En hem nog even in zn reiskoffer gestoomd. kwam ik de volgende keuteltjes tegen toen ik hem net in het reiskoffer had gestopt (het stonk ook)

DSC00430.jpg

Dat is toch niet gezond of wel? of zijn dat die ochtendkeutels (kom ff niet meer op de naam) die ze moeten opeten? ik heb hem nog geen groenvoer gegeven. Gister ben ik wel begonnen met komkommer als nieuw groenvoer, wel maar een heel mini stukje. Kan dat hieraan liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt helemaal niet goed meer te gaan met het diertje kijk het nog even aan en anders ga ik vanavond naar de DA.

Het is totaal niet meer actief het ligt alleen nog maar te liggen met half dichtgeknepen oogjes.

het heeft 2 kale plekjes op de oren met korstjes erop? wat kan dit zijn??

het dabt zich er ook vaak aan voor de rest drinkt het slecht heb het nog niet zien drinken. eten heeft het wel n beetje gedaan en een klein stukje banaan gegeten. Het reageert ook raar, heel traag alsof het pas heel laat tot hem doordringt dat iemand naar hem roept. En het blijft liggen.

:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ga ook zeker met hem naar de DA morge voor het werk nog even. Ik vind het toch een raar beestje nu ben ik net bij hem geweest helemaal vrolijk door de kooi huppelen, al zijn biks op. Heb hem wel naast zijndrinkfles een bakje water erbij gezet waar hij gretig uit dronk (zou er iets mis zijn met zijn fles?? heb hem vanochtend nog omgespoeld en ook het drinktuitje onder de kraan gehouden)

En het is helemaal met zijn vriendje bezig!(Zo'n knuffelbeestje speciaal voor puppies zonder kraaltjes enzo) t likt t helemaal af!!! Goed teken?

Ik vind het allemaal soms zo lastig te beoordelen, is het nou gewoon moe en slaapt het veel of is er echt iets mis? Niesen is wel weer minder heb hem door de dag heen maar enkele malen horen niesen (antibiotica dus toch aangeslagen, samen met het stomen en zoutoplossing??)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad apart dat hij ineens zo opleeft..

Ik lees hier wel vaker dat konijntjes over het algemeen liever uit een bakje drinken dan uit zo'n flesje, omdat het makkelijker is. Is bij ons ook het geval...

Ik hoop dat je behandeling is aangeslagen... het is zo'n mooi/schattig konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was ook op slag verliefd op het beestje!!! We gingen eigenlijk alleen maar voer halen voor ons andere konijn Tijger. Ik zag hem zitten in die glazen bakken bij de dierenwinkel en was echt op slag verliefd, en kon hem gewoon echt niet laten zitten.

Het is nog echt een hummeltje, maar als hij ongeveer zo groot word als onze voedster Tijger (1,5kg en 50cm liggend en dan nog met haar poten onder zich)

dan hebben we twee redelijk grote dieren hier in ons huisje!! maar waar we echt met alle liefde voor zorgen :D

(we hadden net ons hele huisje opgeruimd, alles net af. Kom ik gisteravond dat ik de woonkamer totaal wil omgooien dat we makkelijker een ren voor die twee kwijt kunnen :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ThQ, het gaat iig met de snot al ietsje beter. hij had donderdag echt zijn neusje bijna dicht zitten. (het hoorde aan alsof wij met een dichte neus proberen adem te halen) gelukkig hoor je hem nu niet meer snotteren. Maar zal idd wel een kweekje laten nemen dat het goed verholpen kan worden en dat hij meteen maar iets meegeeft voor die wondjes aan zijn oor!

Ik duim zo voor het beestje dat het allemaal goed mag komen. Hij eet iig heel goed al zijn biks op ik geef ze meestal zo rond 12 uur ('s middags) en om 8 uur 's avonds is alles op!! (hij krijgt 25 gram, hij weegt 700gr)

hij eet wel meer sinds ik hem die SS geef :D dus daar blijven wel wel bij:D

aangepast door Miss Tigger
Link naar reactie
Delen op andere sites

je geeft hem wel te weinig biks zo!

je moet uitgaan va 25 tot 30 gram bks per kilo lichaamsgewicht uitgaande van het volwassen gewicht..

anderen hanteren dat jonge konijntjes een onbeperkt aan biks mogen hebben...

ik zou hem het dubbele aan biks geven.

verdeeld over twee porties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

OH :O dus 's ochtends 25 en 's avonds 25? ja ik heb idd die stelregel gehanteerd!!

En ons andere konijn van 7 maanden ongeveer ook onbeperkt? zij krijgt nu 40 gram biks per dag.

Ik heb nog veel te leren gelukkig heb ik hulp van een helehoop mensen hier nogmaals iedereen heel erg dankjewel!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

konijnen zijn met 7 maanden ongveer uitgegroeid. het gewicht dat je andere konijn nu dus heeft kun je aanhouden om de regek toe te passen.

voor haar is het dus gewoon haar gewicht en dan 25/30 gram per kilo....

ik heb het even nagevraagd aan Cindy en je konijntje van 9 weken wat nu 900 gram weegt zal uitgegroeid 1.8 tot 2 kilo gaan worden ongeveer.

1.8 kilo,30 gram per kilo word dan 54 gram.

iik heb nu omdat ie ziek is even gerekend voor 30 gram biks.

als ie aan de beterende hand is en straks goed groen ernaast eet kan je terug naar 25 gram per kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .