Ga naar inhoud

blinde darm poep


flo

Aanbevolen berichten

hoi,

even een vraagje, mijn konijn heeft de laatste paar dagen last van blinde darm poep (zoals ze dat noemen) maar de ene keer eet ze het op en de andere keer laat ze het liggen.

weet dus niet goed of ze ziek is of niet.

ze maakt niet echt een zieke indruk en eet en drinkt gewoon.

ik heb haar misschien teveel witlof gegeven... daar zou het aan kunnen liggen.

heb haar nu hooi thee gegeven omdat dat zou kunnen helpen tegen diaree. heeft iemand verder een idee?

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze ram heeft daar ook last van, en soms behoorlijk veel. Ik geef zelf ook groen erbij en denk vooral dat het daardoor komt, want als ik het hem een paar dagen niet geef heeft hij er minder last van. Gisteren zag ik het hem wel opeten, maar in de middag lag er weer vollop. Ik geef 50 GR. biks onbeperkt hooi en wat groen witlof, wortelloof, soms een stukje wortel en peterselie van alles maar met mate. Ze vinden het echt heerlijk.

Soms kan het ook liggen aan de voeding, dat ze te veel krijgen, dat ze ze daarom niet opeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hay,

bedankt voor de reactie!

ze krijgt niet meer voer als normaal. een half bakje per dag.

ze krijgt ook elke dag een paar blaadjes sla, of wortel etc.

ze is wel erg kieskeurig wat eten betreft, zo laat ze altijd dr maiskorrels liggen.

ze ziet er verder ook niet ziek uit dus denk nie dat het da aan ligt!:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is erg, tenminste: wel als een konijn ALLE blindedarmkeutels laat slingeren. Want daardoor zal het konijn gebrek krijgen aan bepaalde vitamines, die juist wel worden aangemaakt/opgenomen door de recycle van de blindedarmkeutels. Zolang er nog iets van genuttigd wordt is er nog geen man overboord, maar het beste is natuurlijk dat alles weer naar binnen verdwijnt.

Vaak is de oorzaak van het laten slingeren van blinde darmkeutels: dat het konijn wat te dik is en niet meer gemakkelijk bij de anus kan.

aangepast door Claire68
Link naar reactie
Delen op andere sites

hay,

bedankt voor de reactie!

ze krijgt niet meer voer als normaal. een half bakje per dag.

ze krijgt ook elke dag een paar blaadjes sla, of wortel etc.

ze is wel erg kieskeurig wat eten betreft, zo laat ze altijd dr maiskorrels liggen.

ze ziet er verder ook niet ziek uit dus denk nie dat het da aan ligt!:)

Slim konijn dat ze die maïs laat liggen...dat is nl erg slecht voor ze...

Ik maak uit je post dus ook op dat je gemengd voer geeft... en dat ze selectief eet. De reden waarom ze haar BD's niet opeet,hoef je dus niet verder te zoeken. Gewoon langzaam overschakelen op een goede biks en het lost zich vanzelf op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke,

ik wist niet dat dit slecht was, was me aangeraden door de dierenarts assistent!

maar heb in het begin wel eens biks gegeven maar mevrouw laat dit gewoon liggen!

ze heeft dr eigen willetje!

en wat de grootte van het bakje betreft... er staat geen maat op maar ik geef haar meestal 2 handjes vol!

maar jullie raden me dus gewoon biks aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je jou konijntje eens op de weegschaal zetten? Weeg dan ook gelijk maar eens, hoeveel voer je haar geeft. Het lijkt me verstandig om over te schakelen op goede biks, wel langzaamaan. Dus eerst een klein beetje biks door het gemengde voer en zo steeds meer, totdat ze alleen nog maar biks krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie bij Tijger sinds 2 dagen een trosje BD keutels liggen, het is er maar 1 per dag, en vandaag zag ik een halve liggen. Gaat dit weer over? ik weet namelijk niet hoeveel BD keutels ze per dag leggen. Op dit moment krijgt Tijger Hoppe farms junior select voer omdat hij erg mager was toen ik hem kreeg. Hij is nu 9, 5 weken. Ik heb ook gewone biks en zogauw hij wat dikker is wil ik hem langzaam laten omschakelen op biks omdat gemengd voer dikmakers zijn (meneer eet ook echt alléén de lekkere dingen eruit :bunny3:) ik heb dus ook geen aantal gram per dag, ik vul z'n stenen bakje (standaard rond voormaat met konijnen plaatjes) met een bodempje, verders onbeperkt hooi en 1 x per dag een groenteschotel bestaande uit wortelloof, witlof, peterselie, andijvie en soms stukje wortel of appel.

Is dit verstandig of raden jullie mij iets anders aan ??? :unsure:

aangepast door Manuela-Tijger
spellingsfoutjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .