Ga naar inhoud

voer met anti coc, wanneer beginnen


YvonneH

Aanbevolen berichten

Ik heb even een vraagje:

Ik heb vandaag ander voer gekocht, van Havens met anti coc midddel er in. Ik vraag me nu dus af wanneer ik dat aan Lucky en Elmo kan voeren.

Lucky had/ heeft coccidiose en krijgt daat Baycox voor. Ze moet morgen nog en dan over 14 dagen moeten zij en Elmo nog eens 3 dagen krijgen.

Ze eet nu helemaal geen biks (en El laat het meeste eigenlijk ook liggen) en zoiezo te weinig maar goed stel dat ik het nu wel zou geven en ze eten er wel van is dat dan niet slecht? En moet ik dan wachten tot de behandeling helemaal klaar is?

Ik hoop dat iemand het weet, alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet beter dan dat baycox het zelfde preventief is dan coc in bix......

Coccidiose

coccidiose komt meestal voor na stress of verminderde weerstand, jonge konijnen zijn hier ook erg gevoelig voor, bijvoorbeeld na de verhuizing naar een nieuw baasje. Bij coccidiose tarten kleine parasieten de darmen en lever van je konijn (maar ook van andere dieren) aan.

Het begint met diaree, als het ernstiger is waterige ontlasting en zelfs bloed in de ontlasting. Het konijn eet niet meer, drinkt niet meer, valt af en droogt uit.

Coccidiose kan behandeld worden met verschillende medicijnen. Het meest effectieve middel bij konijnen is toltrazuril. Als jouw konijn coccidiose heeft is het erg belangrijk de omgeving goed schoon te houden. Onstmet het hok regelmatig en haal elke dag de keutels van het konijn (ivm herbesmetting) elke dag weg en verschoon elke dag het hooi en drinkwater. Maak ook de drink en eetbakken goed schoon

Ik neem aan dat ze wel beiden met toltrazuril behandeld zijn tegen de coc die ze al heeft.

Want het preventiefe werkt alleen als ze het niet hebben.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cindy, baycox is een merknaam (volgens mij) en bevat idd toltrazuril, dus dat is iig wel het goede middel dan.

Dan zal ik het denk ik nog niet moeten geven.

Ik heb het nog niet gevraagd aan de da (over het voer). Ik heb het pas eind van de middag gehaald, vandaar dat ik het daar ook nog niet heb kunnen vragen.

En ik dacht misschien weet iemand hier het.

Maar dan zal het morgen even aan de da gaan vragen en mocht ze het niet weten dan zal ik het je graag even mailen Caroline (bedankt voor het aanbieden)

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sharon:

Ik hoop dat ze ook snel weer normaal eten. Lucky trilt echt enorm veel en heeft nu hele kleine, lichte keutels. We dwangvoeren haar nu een beetje bij en misschien moet ze morgen anders weer naar de da. Ik hoop dat het zo lukt want vrijdag was ze ook heel gestressed met heen en weer rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van die voeding altijd begrepen dat het niet huiskonijnen is. Het wordt geloof ik vaak gebruikt door fokkers met heel veel konijnen.

Even het linkje zoeken...

Op www.konijnen.nl (om precies te zijn hier) staat iets over dit voer. Er staat jammer geoeg niet bij waarom ze het afraden. Heeft je dierenarts je aangeraden om het te gaan gebruiken? Ik zou dit voer in ieder geval niet geven, tenzij het van de DA moest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nog 2 dagen Baycox voor Lucky en dan gaan ze over op het voer van Havens. Onze da heeft contact gehad met iemand van Havens. Het voer heeft idd een preventieve bescherming en zodra ze uitbehandeld zijn kan ik het gewoon gaan geven. Het is geen genezing voor coccidiose (even voor de duidelijkheid) en als ze het hebben (of toch mochten krijgen) dan moet je natuurlijk wel gewoon behandelen met bijv. Baycox.

Het heeft effe geduurd voor ik het antwoord kreeg maar ik ben blij dat ik over 2 dagen er mee kan beginnen.

Ik ben in ieder geval tevreden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .