Ga naar inhoud

Verstopping


Laura11

Aanbevolen berichten

Hallo konijnen liefhebbers! Ik ben net lid geworden van Bunny bunch om mee te kunnen praten op het forum!! Ben erg benieuwd of jullie mij wat advies kunnen geven over mijn zieke konijntje!

Skippy is een bruin dwerg vosje van bijna 5 jaar oud! Hij heeft regelmatig last van diarree terwijl hij alleen maar biks van Supreme science selective krijgt, hooi en stukjes bruin oud brood krijgt.

Hij stopte een aantal dagen geleden met eten en poepte weinig/kleine keutels en ik ben toen naar de DA gegaan. Hij adviseerde mij om zijn darmpjes te gaan masseren en hem parafine olie te geven om weer te kunnen poepen. Na 2-3 dagen wilde hij nog steeds niks eten en ik las op internet dat als hij na 12 uur nog niks had gegeten je moest gaan dwangvoeren! dit heeft de DA niet gezegd. Na nog een keer bij de DA langs te zijn gegaan moest ik gaan dwangvoeren en kreeg Metocloral druppels mee. Het dwangvoer slikt hij niet door, drinken doet hij nu wel weer veel en de laatste dagen eet hij ook paardebloemen en wat hooi. skippy lijkt wat te zijn opgeknapt. Hij heeft dus de afgelopen 2 weken nog maar heel weinig gegeten. Is het wel een goed teken dant hij weer iets eet? Of moet ik toch nog een keer naar de DA? Ik wil hem namelijk niet onnodig stressen.

Soryy is toch nog een lang verhaal geworden, maar ik voel me zo machteloos als mijn kleine boefje zo ziek is!

Groetjes Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hij geeft wel weer steeds groter wordende keuteltjes. Hij wil alleen niet meer in zijn kooi, hij zit heel de dag op de studeerkamer in een hoekje. Drinken doet hij dus ook niet meer in zijn kooi, ik geef het in spuitjes, hij komt dan wel hard naar me toerennen om te drinken of als ik paardebloemen heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga er even van uit dat de diagnose van de DA juist is...

Ik heb zelf 2 weken geleden een konijn met verstopping gehad, dus ik geef je de tips even door:

HĆ©t belangrijkste zijn veel vezels. Die vezels stimuleren de darmwerking, want dat is een verstopping eigenlijk, het stilvallen of vertragen van de darmwerking. Vezels zorgen ervoor dat de darmen geprikkeld geraken.

Hooi is dus hƩt belangrijkste. Biedt hem dit elk uur aan. Gewoon even een plukje voor zijn neus en hij zal wel weer beginnen eten. Elk uur een vers plukje,konijnen houden niet van oud hooi en garantie dat er in dat nieuwe plukje hooi weer veel meer lekkkere stukjes zitten dan in dat oude! :lol:

Krijgt hij geen groenvoer? Want dat kan je nu misschien beginnen opbouwen. Beginnen met kleine stukjes natuurlijk en elke dag hetzelfde geven, liefst 3 verschillende soorten. (beter omdat hij gevoelige darmen blijkt te hebben)

Dat brood...gewoon mee stoppen...is niet goed voor een konijn, hoewel sommige mensen dat geven zonder probleeml. Feit dat hij ondanks zijn andere goede voeding toch regelmatig diaree heeft zou wel eens door het brood kunnen komen.

Vermist hij nog keutels liggen de darmen niet stil en gaat dit wel goed komen hoor. Zeker als hij langere haren heeft en nu in de rui zit. Probeer hem dus ook van overtollig haar te bevrijden,zodat hij niet alles zelf weglikt. Plukken of kammen of gewoon veel aaien eventueel met een vochtig washandje kunnen helpen.

Zijn de tanden ook goed nagekeken? want mogelijk gaat hij minder eten door een darmprobleem... minder eten =vertraagde darmwerking= verstopping...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga zeker proberen hem ieder uur een plukje hooi aan te bieden en verder probeer ik vanalles, stukjes wortel/peterselie/basilicum maar hij neemt nog niks aan. Maar zolang hij zelf iets eet lijkt het me niet verstandig hem nog dwangvoer te proberen te geven en zo extra te stressen, of wel?

Ik denk dat hij wel een trauma heeft opgelopen va naar de dierenarts gaan en steeds oppakken en medicijnen inspuiten, en dat hij daarom niet meer in zijn hok wil? Ik hoop maar dat het met een beetje geduld en veel liefde en goede zorg wel weer goed gaat komen.

Is het zo dat wanneer een konijn eenmaal last heeft gehad van verstopping hij hier in de toekomst meer last van gaat hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee ik kan me niet herinneren dat hijn naar de tanden heeft gekeken. Kunnen konijnen op oudere leeftijd die nooit last hebben gehad van de tanden toch nog haken krijgen? Hij krijgt alleen biks van Science select en hooi te eten. Vorig jaar heeft de DA nog zijn tanden gecontroleerd en was alles in orde?

Zou ik dan toch nog met hem naar de dierenarts moeten? Ik wil hem namelijk niet extra stressen, hij is nog lang niet de oude en ben blij dat hij wat eet al is het maar heel weinig!

Stel dat het wel zijn tanden zijn ben ik bang dat hij een narcose nu niet zou overleven?

Bedankt voor de reacties trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat slippy wat beter ging eten maar vandaag is het weer een stuk minder. Ik probeer ieder uur een plukje hooi neer te leggen waar hij dan 2 stukjes van eet. Ook pakt hij steeds 1 natgemaakt brokje uit mijn hand en eet deze op. De paardebloembalderen eet hij nu weer niet, net als de rozemarijn/mint/peterselie e.d.

Moet ik hem nu weer proberen te dwangvoeren? Hij liet dit erg moeilijk toe en liet het er steeds aan de andere kant weer uitlopen.

Hij lijkt verder redelijk alert maar ik ben er niet gerust op. Ik zou willen dat hij eens wat meer gaat eten!

Wie kan mij raad geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft nu maar een paar takjes hooi op 2 stukjes biks die ik hem heb voorgehouden en wat water uit een spuitje hooguit 5 ml.

Ik heb net geprobeerd hem wat dwangvoer te geven maar hij laat het er weer net zo hard uitlopen.

Hij heeft wel nog genoeg energie om mij en mijn vriend te bijten voordat hij zich liet vangen?

Zou het dan toch aan zijn tanden liggen? Of een onsteking? Ik heb namelijk mijn DA laten weten dat toen hij net minder ging eten zijn urine sterk rook en erg geconcentreerd (wit) was. Volgens de DA had dit er niks mee te maken.

Maar ik vind het ook wel erg slecht dat hij niet even naar zijn tanden heeft gekeken!

Nu moet ik morgen zeker weer naa hem toe en skippy nog meer stress veroorzaken!

Wat een ellende zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig kwam skippy me vanmorgen tegemoet rennen toen ik wakker werd!! Hij ging tegen mijn been aanstaan om me te verwelkomen! Toen ik hem vers hooi gaf storte hij zich erop en heeft zelfs van zijn biks gegeten!

Dat is echt een hele opluchting zeg! Ik had gelukkig al het adres gekregen van een goede konijnen DA via iemand van het forum! En was van plan vandaag met skippy ernaartoe te gaan. Maar nu wacht ik het nog even af!

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips, vooral namens Skippy!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .