Ga naar inhoud

is teveel water slecht?


Aanbevolen berichten

Arthur en Tristan hebben nu een extra bakje water, zodat ze niet zouden ruziën om het drinkflesje, maar ze ruziën nu gewoon om het bakje water... ook omdat ik anders de hele tijd het flesje weer vast moet maken, en dit is wel een goede oplossing. maar dat bakje water drinken ze heel snel op, en er zitten volgens mij ook mineralen in kraanwater zoals calcium, of zitten er geen mineralen in kraanwater? in ieder geval: kan teveel water gasproblemen veroorzaken of enige andere ziektes of op een of andere manier negatieve werking? het bakje is zo ongeveer 60 ml, en ze drinken het op in 20 minuten ongeveer, en ik ga nu nog even kijken of ze niet alweer drinken nodig hebben, maar ik hoor graag of dit erge gevolgens heeft. vroeger deden ze over een flesje wel 1-2 dagen..

aangepast door mijnkonijnheetpoepie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen drinken graag uit een bakje, dus dat ze nu meer drinken, dat verbaasd me niet echt. Water uit de kraan is prima voor ze en teveel drinken...neen denk niet dat dat slecht is.

Wel is het zo dat er een aantal ziektes bij konijnen gepaard gaan met veel drinken. Ik weet het even nie vanbuiten,maar ik dacht dat ze bij bv een blaasontsteking veel drinken? Maar ben daar net zeker van, even opzoeken in de lijst van ziektes dus. Maar als je konijnen verder gezond zijn en geen halve liter per dag drinken ,zal het wel ok zijn hoor...gewoon goed in de gaten houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel is het zo dat er een aantal ziektes bij konijnen gepaard gaan met veel drinken. Ik weet het even nie vanbuiten,maar ik dacht dat ze bij bv een blaasontsteking veel drinken?

Oh bij mensen is het juist andersom! Als je te weinig drinkt heb je een grote kans op een blaasontsteking (door onvoldoende spoeling van de blaas). Ik besef wel dat mensen en konijnen niet hetzelfde zijn, maar vind het wel apart!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn met blaasontsteking gaat inderdaad veel drinken. (Ik vermoed dat dit komt door de vele kleine, geconcentreerde plasjes waardoor het konijn misschien veel stoffen verliest waardoor dorst ontstaat, maar zeker weten doe ik het niet!) Blaasontstekinig ontstaat door een bacterie, bij zowel mensen als dieren. Wanneer er eenmaal een bacterie in de blaas zit kun je deze niet wegspoelen met veel water, maar zul je een antibioticum moeten gebruiken. Door veel te drinken zou je als mens eventueel minder kans hebben op een blaasontsteking, maar het is geen garantie. Al is veel drinken nooit verkeerd voor je blaas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik vind een bakje van 60 ml wel erg weinig hoor, dat hebben ze zo leeg! Dan blijf je bijvullen. Een konijn drinkt ongeveer 350 ml per dag, afhankelijk van de grootte van het konijn, de hoeveelheid groenvoer die ze krijgen en de persoonlijke behoefte van het konijn. Gewoon een grotere bak geven, of toch weer de fles. Bij een bakje heb je ook kans dat ze het omgooien, zeker in een kooi omdat ze dan niet zoveel ruimte hebben.

Als een konijn echt extreem veel drinkt kan het duiden op een probleem, maar het is er niet de oorzaak van. Het is andersom: een probleem kan er voor zorgen dat een konijn veel gaat drinken.

Er bestaat wel zoiets als waterintoxicatie (watervergiftiging) bij mensen, maar dan moet je echt extreem veel water drinken. Dan heb ik het over enkele liters in korte tijd. Dat zal bij een konijn echt niet zomaar gebeuren, dan zou er al een afwijking moeten zijn waarbij het konijn dwangmatig drinkt zonder dorst te hebben. Niet iets om je zorgen over te maken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .