Ga naar inhoud

Drinkfles niet goed voor konijnen?


Evee

Aanbevolen berichten

Kwam dit tegen op een ander forum, het komt uit een boekje:

De beste voer- en drinkbakken zijn die van roestvrij-staal, ze kunnen met de beugels op gehangen worden aan het traileswerk van de kooi. Dergelijke bakjes zijn sterk en zeer hygiënisch; ze zijn uitstekend uit te wassen en zelfs te koken. Bakjes die op de bodem staan worden vaak vies of ze worden omgegooid. Een drinkflesje is niet aanbevelenswaardig. Een onderzoek heeft uit gewezen dat drinken uit een flesje mogelijk meer kans geeft op gasvorming in de darmen van een konijn. Voor een konijn is drinken uit een bakjes trouwens een natuurlijker manier dan drinken uit een flesje. (heel jongen konijntjes zijn vaak niet gewend aan een flesje en hbben zeker in het begin een bakje nodgi)

Ik weet het zelf eigenlijk nog niet zo, ik ben begonnen met flesjes, toen overgegaan op bakjes, de konijnen in de woonkamer hebben nog een waterbak (kan geen flesje ophangen) en de konijnen buiten zijn sinds kort over op een drinkfles. Maar van gas in de darmen hebben mijn nijnen nog geen last gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik denk dat het konijn zelf wel aangeeft waar hij uit wil drinken. Ik heb in het begin zowel flesje als drinkbak neergezet. Phlox drinkt uit een bakje en B'Elanna uit een flesje. Van gas in de darmen hebben mijn konijnen ook nooit last gehad. En, ach, zo'n drinkbakje op de grond verschoon ik gewoon wat vaker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nah ja, ze zeggen ook alleen maar: meer kans....

Hoeveel meer kans of hoe groot die kans is zeggen ze er niet bij......

Dus denk ik: ja en ?

Verder drinken ze hier uit een drinkbak, volgens mij gaat dat gewoon makkelijker en met vullen vind ik het ook handiger, sowieso eigenlijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Nou Evee...was op zoek naar een topic over drinkflesjes omdat ik inderdaad hetzelfde stukje het gelezen als jij waarmee jij het topic start. Het stond in het info boekje wat ik heb meegekregen van de opvang.

Het verhaal klinkt me eigenlijk wel logisch in de oren en het argument dat het ook natuurlijker drinken is uit een bakje heeft me over de streep getrokken. Ben overgegaan op een bakje..

Was benieuwd hoe anderen daar over dachten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al 21 jaar konijnen en altijd heel tevreden met flesjes.Is schoner dan een drink bak.Als een konijn graaft zit alles in de water bak loopt hem om .Of poept er in.En de drink flessen zijn goed schoon te maken met div methodes.

o.a kleine steentjes en met een flessen borstel die je kan buigen.Het enige nadeel aan een fles vind ik als ze vallen vallen ze vaak stuk en de onderdelen zijn niet los verkrijgbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik ook flesjes zonder enige problemen tot nu toe, bakjes gooien ze hier zeker om, gaan er in plassen voor de lol en poepen ook, dus hier is dat water in het bakje veel minder schoon als uit het flesje. En die kans op gas heb ik ook wel gelezen ergens maar betwijfel dat een beetje dan zou het zo zijn dat ze veel lucht meeslikken ofzo? Naja ik blijf gewoon die flesjes gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind drinkflesjes heel onnatuurlijk en bakjes vind ik persoonlijk makkelijker schoon te houden. Gevoelsmatig lijkt het me dat het water er niet lekkerder op wordt in zo'n fles..

Maar je kunt dit gewoon in gedachten houden en wanneer je een konijn hebt dat regelmatig gas krijgt zou je eens het flesje voor een drinkbakje kunnen verwisselen en kijken hoe het dan gaat. Dat het over het algemeen goed gaat wil niet zeggen dat er geen verband kan zijn tussen gasvorming en uit een flesje drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij drinken ze uit flessen al vanafa dat ze klein zijn en gelukkig nog nooit problemen ermee gehad

k heb wel van die RVS bakjes die je in de kooi kan hangen maar mijn konijnen zijn echte slopers en krijgen het dus ook altijd voor elkaar om de bakjes gevuld en wel door de kooi heen te smijten

dus heb were gewoon een drinkfels en een stenen bakje voor het voer dat gaat toch het beste

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .