Ga naar inhoud

snot gaat niet over


handschoen

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijn krijgt al sinds 15 mei antibiotica (enrofloxoral), omdat hij last van snot had/heeft. Het was nog in het beginstadium op dat moment. Ik moest donderdag (een week nadat ik bij de dierenarts was geweest) even bellen om te vertellen hoe het met Bo ging. Op dat moment was het nog niet beter geworden, maar ook niet slechter. Ik moest daarom waarschijnlijk nog een halve week verder gaan met de antibiotica voor verbetering van de situatie. Maar op dit moment lijkt het toch wat erger geworden.. Hij maakt de laatste dagen meer geluid en hij heeft ook meer snot bij zijn neusje zitten. Kortom, ik maak me wel zorgen. (ik heb vanavond dan ook een afspraak bij de dierenarts) Hij gedraagt zich verder wel normaal en eet en drinkt ook normaal, maar toch..

Heeft iemand dit misschien eerder meegemaakt? Of tips? En wat zou er aan de hand kunnen zijn? Kan het ook zijn dat deze medicijnen gewoon niet bij hem aanslaan, maar een ander medicijn misschien wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb beste wat je kan doen is aan de DA vanavond vragen (en als het nodig is hierop aandringen) om een staal van het snot te nemen (uit alletwee de neusgaten!) en die te laten onderzoeken. Dat is de enige manier om snel de juiste antibiotica te kunnen bepalen en hoewel het waarschijnlijk een paar euro's kost, kan het je in de toekomst nog een hoop bezoekjes aan de DA besparen.

Succes vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Fuz is ook heel erg ziek geweest met benauwdheid en veel snot enz.

Bij hem moesten we z'n neus druppelen met een pipetje met zoutoplossing. Ook heeft hij een paar kuurtjes ab gehad. Bij hem heeft het heel lang geduurt voordat het niezen echt helemaal gestopt is. Ik zou iig opletten of hij het niet benauwd gaat krijgen (met open mond ademen) want dat is niet goed. Als je vanavond naar je da gaat zou ik eens vragen wat hij vind van druppelen met zoutoplossing en evt een kweekje maken voor gerichte ab. Succes iig!

Edit: zie nu dat Caroline al gezegd heeft van het kweekje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ik ben net terug van de dierenarts! We hebben afgesproken dat we de dosis antibiotica eerst nog even een week gaan verhogen en dan kijken hoe het dan gaat. Verder kan ik ook met zoutoplossing gaan druppelen. Ik hoop dat deze dingen werken! Als het over een week nog niet over is, dan kan ik een onderzoek laten doen, maar het kan ook heel goed chronisch zijn bij mijn konijn.

Ook ga ik morgen nieuwe bodembedekking halen, namelijk aubiose i.p.v. stro.

De dierenarts heeft ook nog naar zijn longen geluisterd en dat was gelukkig helemaal in orde!

Verder gedraagt m'n konijn zich ook normaal, eet en drinkt goed, is actief en nieuwsgierig, kortom: helemaal normaal! :bunny1:

De dierenarts denkt dat ik me geen zorgen hoef te maken om m'n konijn, zolang er niets verandert (in slechtere zin) in de situatie.

Nou, ik hoop dat de verhoogde dosis gaat werken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

oja, ik heb nog een vraagje:

Ik heb fysiologisch zout voor hem gehaald en heb nu in elk neusgat een klein beetje van de zoutoplossing gedruppeld. Wel is het zo dat het daarna er wel meteen weer uitdruppelt. Doet het dan wel gewoon z'n werk of is het nu niet echt effectief?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik je een pipetje?

Heeft de da het ook voor gedaan of niet?

Je moet je konijn goed vasthouden (samen is het makkelijkst). Als 1 iemand hem vast houd kan je met 1 hand z'n neusgat open houden en met de ander druppelen (gewoon 1 drupje). Als je het alleen doet kan je hem zeg maar onder je arm doen (bijv op tafel) met die arm z'n neus goed omhoog houden en neusgat open houden.

Het is wel belangrijk dat je z'n kopje goed omhoog (beetje achterover) houd en dat z'n neusgat goed open is (echt zodat je naar binnen kan kijken zeg maar). Als z'n neus niet goed open is loopt het er idd meteen uit (ze kunnen hem zelf een beetje dichtknijpen) of zit z'n neus te vol, dan gaat het ook moeilijk. Als de druppel goed binnenkomt word er (bijna) altijd even geniesd en komt er snot en/of zoutoplossing weer uit. Als z'n neusgat dicht gehouden word loopt het er idd gewoon langs.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt? Anders kan ik altijd eens proberen er een foto/filmpje van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts bij zijn keel/nek gevoeld.

Ik wil je niet ongerust maken maar voel daar even.

Mijn konijn die was ook al een tijdje verkouden/snot.

Ze kreeg eerst ook antibiotica, maar dat heeft niet geholpen.

Gister zijn we met haar terug gegaan naar de dierenarts.

En het bleek dat ze een tumor bij haar keel/nek heeft die tegen de luchtpijp aan drukt. Ze heeft nu antibiotica en pretnison, ik geloof dat het zo heet. en daar mee hopen ze dat ze beter gaat ademen. Want is ergste is dat ze het niet weg kunnen halen omdat ze anders zeg maar haar keel door snijden.

Succes! En ik hoop dat dit niet bij jou konijntje aan de hand is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .