Ga naar inhoud

Biks


meroke

Aanbevolen berichten

Dit weekend ging ik met mijn snuffel naar de DA (Inge Thas). Ze vertelde me dat biks of andere korrels niet zo goed zijn voor Konijnen. Dit omdat ze heel vaak konijnen binnen krijgt waarvan de tanden veel te lang zijn geworden en dat deze naar boven doorgroeien tegen de oogkas waardoor de ogen gaan uitpuilen.

Bij mijn jonge konijntje zijn de tanden nog helemaal ok, maar om problemen te voorkomen raadde ze me aan enkel hooi en groenvoer te geven. Vooral veel hooi van goeie kwaliteit zodat de tanden kunnen slijten.

Ze vertelde dat ik als aanvulling 1 of 2 lepeltjes biks kon bij geven.

Nu vroeg ik me af hoe het zit bij jullie konijnen. Geven jullie veel biks of andere korrels?

Hebben ze die biks niet nodig voor belangrijke voedingstoffen? Of kunnen ze dit halen uit het groenvoer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijn ongeveer 40 gram biks per dag. Ik heb dit nu nog beetje gemengt met gemengt voer omdat hij moet overstappen.

Daarnaast krijgt hij veel groenvoer en natuurlijk onbeperkt hooi. Ik denk dat er in biks wel voedingstoffen zitten die je niet uit hooi en groenvoer kan halen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat biks niet het belangrijkste is van het konijnen menu ben ik met dr eens... maar dat van die tandproblemen toch niet....

konijnen krijgen mijns inziens echt geen olifantentanden door het eten van biks....

olifantentanden zijn meestal erfelijk aangelegd óf door een ongeluje gekomen....

wél kan een slechte voeding zorgen voor rottngen aan de tanden....

hooi is het belkangrijkste van het konijnen menu en dat moeten ze ook onbeperkt tot hun beschikking hebben.

groenvoer is ook heel erg gezond voor konijnen má'r dit dien je uiterst zorgvuldig op te bouwen. je kan niet in één keer een giga berg groen gaan geven als je konijn dit niet gewend is....

je kan wel als je een behoorlijke portie groen bereikt heb idd wel minderen in de biks....

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan wel als je een behoorlijke portie groen bereikt heb idd wel minderen in de biks....

Ik geef mijn 2 nijntjes 2 keer per dag een grote porties, maar hun biks vinden ze zodanig lekker dat ze dat allemaal opeten... (ook hun groen hoor maar eerst de biks... ):bounce:

Link naar reactie
Delen op andere sites

:bounce:beetje jammer dat ze biks als oorzaak van een tand afwijking ziet.......immers konijnen malen het bix met hun kiezen en niet met hun tanden.................waardoor hun tanden slijten.Maar ja............................Ik ben het er dus niet mee eens....:bounce:

beetje jammer en gewoon bix voeren naast hooi en groen.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn 2 nijntjes 2 keer per dag een grote porties, maar hun biks vinden ze zodanig lekker dat ze dat allemaal opeten... (ook hun groen hoor maar eerst de biks... ):bounce:

lekker vinden ze het zeker.....maar als je zoveel groen geeft zou je theoretisch gezien flink in biks kunnen minderen.... of je het doet is een persoonlijke keuze.....

hier eten ze een portie groen... en krijgen ze er samen rond de 50 gram biks bij.....

ook omdat ze het zo lekker vinden en ik vind dat ze die stoffen toch nodig hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel eerst lette ik niet echt op hoeveel biks ze aten maar door hier heel ijverig alles te lezen tot het besef gekomen dat ik toch beter het max van 25-30 gr per kg geef. en daar ben ik nu op aan het werken, maar ondertussen geef ik 2 keer per dag biks om te voorkomen dat ze alles ineens opeten :P dus 2 keer 30 gr (2 konijntjes, wegen samen net geen 2kg)

Nu weeg ik ze alle weken want ze zijn nog geen 3mnd als ze volgroeid zijn kan ik beginnen met afbouwen nu vind ik dat wat stom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is 25 tot 30 gram uitgaande van het volwassen gewicht wat je konijn gaat wegen.

konijnen zijn tot de leeftijd van zeven maanden in de groei. tot die tijd moet je dus uitgaan van het gewicht dat ze zullen wegen als ze volwassen zijn. dus niet van wat ze nu wegen....

wat voor konijnen hbe je?

zijn het ras konijnen die bij een fokker vandaan komen? en wat wegen je konijnen nu?

zo kun je berekenen wat ze aan biks moeten krijgen.... want volgens mij krijgen ze nu dus te weinig...

daarbij kunje bij een konijn in de groei, beter uitgaan van 30 gram ipv 25

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK thx :-)

ik was me al aant afvragen of het niet te weinig was. vanmorgend hebben ze dus maar 30 gr :wall:gekregen vanavond dus 90... en vanaf morgen 60-60

THX !!! al een geluk dat ze onbeperkt hooi hebben en dus 2 grote porties groen ...

gaan een leeuwenkopje en peking widder dan elk 2kg wegen?

ik heb hier gelezen tussen 1200gr en 1600gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou er vanavond 60 geven in plaats van 90.... teveel biks in een keer kan ook lijden tot diarree.... dus beetje voorzichtig aan is beter...

en dan vanaf morgen 60-60....

ik zou ook uitgaan van een gewicht van 2 kg... dat is ruim genomen.

als ze dan 7 maanden zijn zijn ze in principe uitgegroeid... en dat zouje dan als eindgewicht kunnen nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou er vanavond 60 geven in plaats van 90.... teveel biks in een keer kan ook lijden tot diarree.... dus beetje voorzichtig aan is beter...

en dan vanaf morgen 60-60....

ik zou ook uitgaan van een gewicht van 2 kg... dat is ruim genomen.

als ze dan 7 maanden zijn zijn ze in principe uitgegroeid... en dat zouje dan als eindgewicht kunnen nemen.

Alvast bedankt !!! vanmorgend 60gr gegeven :-)

Ok dan zal ik ze zeker wegen als ze 7mnd zijn (nu doe ik het toch wekelijks om het een beetje int oog te houden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lani nessa een peking en of een lion van 1200 gram.....:blink: bestaan niet heel simpel.Kijk op dit voeren hoe zwaar ze zijn met 7 a 8 maanden dat zal hun gewicht dan zijn.

k had het hier toch ergens gelezen dat ze tussen 1200 en 1600 gr gingen wegen nu zal zien wat ze wegen op 7 a 8 mnd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen zijn gewoon van biks met de naam "cuni complete" te krijgen. Tot nu toe kocht ik verpakkingen van 2,5kg (die zaten verdeeld in 4 zakjes), voor die 2.5kg betaalde ik 12,5 euro. Vandaag heb ik een zak van 8kg gekocht en die kost maar 25 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf mijn konijn in het begin ook te veel biks, daardoor at hij weinig hooi. We waren een keer geweest om zijn kiesjes en tandjes te laten slijpen maar een paar weken later hebben we zijn voortandjes er toch uit moeten laten halen omdat ze ook scheef stonden en het kon dan ook niet meer slijten. De dierenarts heeft mij ge adviseerd om mijn konijn van 2 kg, 20gram biks te geven en onbeperkt hooi en iedere dag een beetje groente (vooral kruiden) en afentoe een stukje fruit. We zijn pas langs geweest om zijn kiesjes na te laten kijken en het zag er prima uit. Hij had wel haken maar dat is een stuk minder geworden na de keer daar voor dat ze het hebben na ge keken. Ik gebruik nu kruiden hooi van puik en barn-i. Het zijn dunne stukjes hooi en volgens de dierenarts slijt hij daar mee zijn tanden beter.

Dus Meroke, je kan best wat gaan minderen met biks zoals alle andere leden je vertellen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .