Ga naar inhoud

Fabeltjes of wel waar?


kanientje

Aanbevolen berichten

Ik heb een aantal vraagjes nav mijn nieuwe konijntje: ik weet bijvoorbeeld dat een liksteens voor veel knaagdieren slecht is maar ik heb er wel eentje en eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat bij nijnies zit.... en de dierenwinkel vertelde me dat konijntjes jonger dan een half jaar geen groenvoer mogen hebben... ??? Dat je ze geen hele komkommer moet voeren snap ik want dan gaan ze aan de race enzo. :bunny4:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Likstenen zijn idd slecht voor je konijn. Ik zou het meteen in de kliko gooien.

Groenvoer moet je langzaam opbouwen, met 1 soort makkelijk verteerbare groente beginnen (bijvoorbeeld andijvie of witlof). Je moet beginnen met een heel klein stukje, poep goed in de gaten houden en dan steeds een beetje meer geven. Pas als het met bijvoorbeeld de andijvie goed gaat kun je langzaam beginnen met bijvoorbeeld witlof.

De leeftijd waarop je mag beginnen met groenvoer is volgens mij 3 maanden, maar dat weet ik echt niet zeker.

Er staat een lijst met groente die konijnen mogen hebben bij de artikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tanden van een konijn slijten niet op een knaagsteen. Als de tanden van een konijn goed staan, slijten de ondertanden op de extra stifttandjes die speciaal voor dit doel achter de boventanden zitten. De boventanden vallen een stukje over de ondertanden, en slijpen zichzelf terwijl het konijn op voedsel kauwt.

Als het konijn een verkeerde beet heeft blijven de tanden doorgroeien, al geef je nog zoveel knaagstenen. Tanden door de dierenarts laten afslijpen of laten verwijderen is dan de enige optie.

De zogenaamde gezonde mineralen, die grotendeels uit calcium bestaan, zijn ronduit gevaarlijk voor de gezondheid van je konijn. Er is bijvoorbeeld vaak tot 20% Calcium toegevoegd terwijl een konijn beslist niet meer calcium mag dan de hoeveelheid die al in het groen- en droogvoer zit. Zelfs bevatten veel droogvoeren al teveel calcium en kunnen blaasproblemen veroorzaken.

Extra calcium verlaat, in tegenstelling tot bij andere zoogdieren, direct via nieren en blaas het lichaam, en slaat als een dikke drab neer in de blaas. Blaasstenen worden gevormd, en na verloop van tijd kan het gebeuren dat je konijn niet meer kan plassen. Grotere ellende kun je je bijna niet voorstellen. Een spoedoperatie kan nodig zijn.

(Deze info komt van een andere site, ik was toevallig bezig met een werkstuk hierover :D)

aangepast door xxMarieke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaagstenen zijn ook slecht voor konijnen (likstenen, mineraal stenen en weet ik hoe ze het allemaal noemen). Je konijn krijgt er blaasgruis van, dus niet geven.

Het eerste halfjaar geen groenvoer is onzin. Zolang je maar heel rustig opbouwt kan groenvoer echt geen kwaad. Veel konijntjes leren zelfs al groenvoer mee eten als ze in het nest zitten, lekker met mams mee smullen. Het is wel het best om met veilige groentes te beginnen (fruit heeft veel suikers, mijden dus, sla en koolsoorten veroorzaken snel gas, ook eventjes mijden dus).

Link naar reactie
Delen op andere sites

groenvoer kan je stil aan rustig mee beginnen!

mijn konijnen aten met 12 weken een volle groenteschotel.

het belangrijklste van groenvoer is dathet langzaam aan en zorgvuldig word opgebouwd.

je begint met één groensoort... bijvoorbeeld witlof.

hiervan gef je een stukje ter grootte van een postzegel, gaat dit goed; dwz je konijn gaat net aan de race, geef je de volgende dag een stukje dat twee keer zo groot is.

na een dag of vier kun je beginnen op dezelfde manier een tweede groente toe te voegen.

heel veiligwe groentes om mee te beginnen zijn oa:

-andijvi

-witlof

-ruccola

-peterselie

-bassilicum

-wortelloof

van wortel zou ik sowieso niet meer dan twee cm per dag aan je konijn geven. wortel bevat veel suiker.

met koolsoorten nog even wachten en ook in de toekomst voorzichtig mee zijn aangezien koolsoorten nog wel eens voor gas kunnen zorgen bij konijnen.

fruit zou ik ongeveer 1 keer per week geven en bewaren als tussendoortje.

snoepjes uit de dierenwinkel zijn onwijs slecht en ongezond! ze bevatten veel suikers en kleurstoffen die alleen maar nadelig zijn voor je konijn. geef als tussendoortje liever een rozijntje of een zonnebloempitje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow hardstikke bedankt voor jullie reacties: dat van die lik steen vermoedde ik al want hetzelfde geldt bij hamsters en cavia's maargoed dan haal ik hem er weer uit.

Ik weet niet precies hoe oud hij is ik schat 2,5 maand maar ik vind hem aan de magere kant verder wel actief. Dus dan kan ik wel een klein stukje witlof geven....

*gaat op pad*

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt hem het beste idd eens wegen wat anouk zegt! daqn kunnen we ook berekenen hoeveel voer hij moet krijgen.....

gewicht met een foto erbij en dan kunnen de fokkers meestal wel een voorspelling doen van wat ie uiteindelijk gaat wegen en hoeveel voer je nu dus moet geven!

wegen kan je hem in een keukenweegschaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .