Ga naar inhoud

Giftige Planten!


Plumeau

Aanbevolen berichten

Heey heey allemaal!

Naar aanleiding van een topic van kaatje-kim: wat is dit en mogen konijnen dit eten? (of iets in die strekking..)

Heb ik het idee geopperd op een topic te maken over de lijst op BB met gevaarlijke planten en groentes..

Niet iedereen zeggen die namen wat.. dus in dit topic komen alle plaatjes met namen te staan van al het gevaarlijks hier vermeld op BB wat niet van al te zelfsprekend is..

Uiteraard zijn posts met plaatjes van andere BB-ers ook welkom.. let dan alleen wel op dat het plaatje echt klopt.. en dat het duidelijk is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat de plant waar de discussie van kaatje-kim over ging, Kruiskruid bleek te zijn... Begin ik daarmee...

klein%20kruiskruid.jpg

Absoluut niet te verwarren met Paardenbloem of gele Distel.. wat konijnen wel hebben.. Kruiskruid is NIET best!

Vergelijkingsmateriaal staat in het andere topic: Wat is dit en mogen konijnen dit eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhhmm.. ik denk dat daarmee rode pepers en andere paprika gerelateerde groenten bedoeld worden.. Maar rode, groene, en gele paprika's mogen weer wel..

Als iemand anders hier iets meer van snapt.. graag even een Pb-tje.. dan kan ik het hier nog even wijzigen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhhmm.. ik denk dat daarmee rode pepers en andere paprika gerelateerde groenten bedoeld worden.. Maar rode, groene, en gele paprika's mogen weer wel..

Capsicum is inderdaad paprika in het Engels, maar of konijnen paprika mogen hebben weet ik niet. Ik heb het ze in ieder geval nog nooit gegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

paprika...is zo'n rare groente hé...volgens mij peper bv ook een paprika soort... In het Frans heet het poeder idd Paprika en de vrucht heet Poivron bv...dus daar begint de verwarring al...

Konijnen mogen wel de paprikavrucht zoals iedereen die kent van in de goulash, maar volgens mij zijn er andere soorten (bv pepers?) die ze niet mogen?

Leuk en nuttig idee Plumeau!

Link naar reactie
Delen op andere sites

komkommer, tomaat en ook paprika mogen ze wel degelijk hebben.

van paprika is mij alleen bekend dat het zeker geen dagelijks iets is aangezien de "pittigheid"ervan niet al te best voor het maagje van je konijn is als je het dagelijks geeft!

komkommer en tomaat krijgen ze hier ook wel eensen vnden ze ook erg lekker!

ik heb nergens iets kunnen vinden wat me van het tegendeel kon overtuigen!

van iedere groente kunnen ze immers diaree krijgen als ze er niet goed aan gewend zijn en witlof bevat ook enorm veel vocht......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel vocht en daar kunnen ze diaree van krijgen??? Nog zo één en het is weer Pasen.... Als ze teveel drinken krijgen ze ook diaree zeker?

Het verbaast mij steeds weer hoeveel mensen de laatste tijd op BB lijken te schrijven alsof ze alles weten en keer op keer de bal misslaan...

"Een konijn heeft maar een paar keer de week groenten en fruit nodig, brood voederen en wel volkoren met veel vezels...en konijnen mogen geen paprika..."

Misschien zich eerst eens wat beter inlezen voordat je zo'n uitspraken doet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik krijg een aanval over me heen van Caroline, dankjewel hoor. Ik zal mijn uitspraak wat betreft paprika's, komkommers en tomaten relativeren. Deze drie zijn groenten waarmee je heel voorzichtig moet zijn naar konijnen. Zijn ze het niet gewend dan een héél klein stukje en goed opletten hoe ze reageren, en dan eventueel verder opbouwen, je weet wel de postzegelmethode. Maar ik ben dus niet zo van de postzegelmethode. Ik geef mijn konijnen gewoon dat waarvan ik weet dat ze het wel kunnen hebben zonder gedoe van opbouwen of elke dag geven. Daar vallen paprika, tomaat en komkommer niet onder. Verder is het echt helemaal niet ERG als konijnen maar 3 keer in de week groente krijgen, zolang ze maar in overvloed hooi hebben van goede kwaliteit. Elke dag wat groente is beter natuurlijk. Ik lees al 10 jaar lang veel over konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al zei.,..... iedere groente dient opgebouwd te worden.. dat jij "daar niet van bent" is jouw mening, en daardor loop je idd het risico dat je konijnen van een nieuwe groente een de dunne gaan....

van witlof of worteloof, of weet ik veel wat, kunnen ze net zo goed aan de dunne gaan als ze hier niet aan gewend zijn....

maar om nou te zeggen "konijnen mogen dit en dit en dit niet" omdat jou eigen konijnen er niet tegen kunnen is natuurlijk een beetje kort door de bocht en dus verkeerde informatie....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Teveel vocht en daar kunnen ze diaree van krijgen??? Nog zo één en het is weer Pasen.... Als ze teveel drinken krijgen ze ook diaree zeker?

Het verbaast mij steeds weer hoeveel mensen de laatste tijd op BB lijken te schrijven alsof ze alles weten en keer op keer de bal misslaan...

"Een konijn heeft maar een paar keer de week groenten en fruit nodig, brood voederen en wel volkoren met veel vezels...en konijnen mogen geen paprika..."

Misschien zich eerst eens wat beter inlezen voordat je zo'n uitspraken doet?

Ik denk dat een aantal mensen konijnen over een kam scheren met knaagdieren.. wat konijnen dus niet zijn.. Mijn hamsters bijvoorbeeld mogen geen groentes waar te veel vocht in zit.. voor een hamster is dat heel slecht... konijnen daarentegen kunnen al dat vocht wel hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .