Ga naar inhoud

Voedsters castreren


PeterV

Aanbevolen berichten

Onlangs hebben we van de dierenarts een folder mee naar huis gekregen met belangrijke info over het houden van konijnen als huisdier en daarin staat het volgende:

"Voedsters, die niet regelmatig jongen krijgen, lopen een zeer groot risico op het ontstaan van tumoren of ontstekingen in de baarmoeder. Ongeveer 40% van de voedsters krijgt hier binnen de 2 jaar last van als ze niet gecastreerd zijn."

Grijsje en Witje zijn 2 jonge voedsters en ik had graag geweten of dit inderdaad klopt en indien ja, vanaf welke leeftijd zou ik ze dan moeten laten castreren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...ik zoek dadelijk een topic voor je op...

Feit is: Kanker zou sterk genetisch bepaald zijn en minder aanwezig in de B en Nl konijnenbevolking dan bv en Engeland.

Baarmoederontsteking is idd iets wat vaak voorkomt. Ik ben er een voedster aan verloren en bij Clicquot haar castratie op 8 maanden was er al 1 kant van haar baarmoeder opgezwollen. Baarmoederontstekingen zouden wel redelijk samenhangen met schijnzwangerschap. Mogelijk heb je daar met 2 voedsters net iets minder last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat onderzoek al uit had gewezen dat het wel of niet krijgen van jongen geen/nauwelijks effect heeft op baarmoederkanker/ontsteking. Dus dat het door andere oorzaken (onder invloed van hormonen) ontstaat.

Als je je voedsters wil laten castreren kun je dat het best tussen de 1 en 2 jaar oud doen. Ouder word de operatie wat lastiger, jonger kan wel, maar echt niet voor 8 maanden. Het is nogal een ingrijpende operatie. Ik heb zelf wel al voedsters laten helpen, en er zijn een paar dingen waar je goed op moet letten:

- ga naar een konijnkundige dierenarts

- vraag pijnstillers mee voor na de operatie, dit is zeer belangrijk!! Laat je niet afschepen met "ze heeft al een injectie gehad" want die is uitgewerkt voor ze goed eet en dan zit jij met de problemen.

- hou ook in gedachten dat een castratie kan veroorzaken dat je opnieuw moet koppelen. Bij ons is dat in het verleden wel eens helemaal mis gegaan door castraties. Je voedster moet immers een paar dagen apart van haar partner / groep om te herstellen en door de operatie is de geur en alles toch anders.

lees ook dit artikel eens door: Castratie en/of sterilisatie bij konijnen

aangepast door Evee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster is gecastreerd toen ze 9 maanden oud was. Tijdens de operatie bleek dat haar baarmoeder al geĆÆrriteerd was. Ik vond het wel een heftige operatie, ze is een paar dagen flink suf geweest. Ik was toen nog bij mijn oude dierenarts en die gebruikte gewone narcose. Ik denk dat als er gebruik gemaakt was van gasnarcose ze veel eerder opgeknapt was.

Bij haar is de wond inwendig gehecht en van buiten geplakt. De wond is na 10 dagen gecontroleerd en toen mochten we haar weer opnieuw koppen aan onze andere voedster. Ze moesten echt weer helemaal opnieuw aan elkaar wennen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters zijn allebei geholpen. Enkel de eierstokken eruit, de baarmoeder hebben ze allebei nog. Toendra was ongeveer 1,5 toen ze geopereerd werd (toen ik haar kreeg was ze al ongeveer 9 maanden), Savannah iets van 8 maanden.

Heb je die castraties voor een bepaalde reden laten doen? Of gewoon uit voorzorg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben vorig jaar 3 voedsters laten castreren. Knuf en Snuf waren ongeveer een jaar oud en Lucky hebben we gevonden dus weten we niet. Bij alledrie was het al te zien, vooral Knuf had het het hardst nodig.

Wij hebben voor castratie gekozen omdat 2 van de 3 dames veel schijnzwanger waren (vooral Snuf) en omdat onze dierenarts het ons aangeraden heeft (zij zijn er wel voorstander van).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .