Ga naar inhoud

Wat geven jullie de nijnen?


Nerwen

Aanbevolen berichten

biks zijn de geperste staafjes. Dat is dus geen gemengd voer maar een pallet (een geperste korrel). Daar zit mits je een goede kiest alles in wat je konijn nodig heeft. Het voordeel ervan is dat je konijn niet selectief kan eten (het lekkers opeten en de rest laten staan of uit zijn bakje gooien) en het is over het algemeen ook gezonder omdat in gemengd voer dingen zitten die eigenlijk niet geschikt zijn voor konijnen (veel granen en vaak ook mais enzo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze 1 keer per dag biks...50 gram voor twee konijnen...

daarnasst krijgen ze drie keer per dag een pluk kruidenhooi....

een groente schotel bestaande uit:

standaard:

- ruccola

-andijvi

-wortel

-wortelloof

-peterselie

-tijm

-bassilicum

-witlof

-selderij

soms aangevuld door:

- citroenmelisse

- komkommers

- tomaat

- paksoi

- of wat ik maar net meeneem...

+/- 1 keer in de week een stukje appel of banaan of peer....

tussendoor zonnebloempitjes of rozijntjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nu een gemengd voer geeft moet je niet in een keer gaan overstappen op een biks korrel he!!!!

konijnen zijn onwijs gevoelig op hun darmen en kunnen vaak een plotselinge voerwissel slecht verdragen....

movcht je willen overstappen op een ander voer zul je dus geleidelijk aan moeten overstappen door steeds een beetje meer van de biks door het gemegde voer heen te mengen. dit doe je totdat er uiteindelijk alleen nog bik sover blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag Science Selective toch ook i.p.v. biks geven of enkel maar als tractatie ? :blink:

nee hoor!! science selective is ook gewoon een biks korrel.....

deze korrel is vooral geschikt voor konijnen met een tand of darm probleem of voor konijnen die moeten herstellen van een ingreep.

maar de meeste konijnen vinden het ook nog eens een heel er lekker voer!

bij mij is dit gewon hun dagelijkse voer

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kelly, bedankt voor je reactie.

Ik had namelijk een staaltje SS gekregen in het Konijnenkot bij de koppeling en had het hen eens gegeven en bij ons is het dus ook duidelijk dat ze SS liever eten dan gewone biks, vandaar dat ik dus wilde overschakelen.

ja hier zijn ze er ook echt verzot op!

en gezien floes zijn tandprobleem en probleem met zijn darmen in het verleden durf ik t niet aan om op een ander voer over te stappen.... en ik vind t ook niet nodig....

waarom zou je iets wat goed gaat veranderen......

wat wel zo is.. is dat SS wel een heel prijzig voer is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

weetje wat mijn binnen nijnen ook lekker vinden? dat zijn allerlei gedroogde kruiden. dat haal ik bij de natuurreform zaak, bij ons heet het ERICA. bijv.kamille, goudsbloem, paardenbloemblad, soorten gedroogde blaadjes van fruitstruiken, rozenbottel, weegbree, etc.

dat verkopen ze in de glazen potten en ik neem daar dan uhm 50 gram van ofzo. Ik vind dit natuurlijke voeding voor een konijn, in de natuur eten ze dit soort (on)kruiden ook, maar dan waarschijnlijk niet gedroogd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De onze vinden peterselie en de bladeren van paardebloemen superlekker! Zelfs met deze warmte springen ze direct recht om het zo vlug mogelijk te verorberen! Ze zijn met twee hé en dan is het een wedren om zo veel mogelijk te eten en zelfs de peterselie uit de ander zijn mond te trekken!! Soms zie je dan zo'n "lady en de vagebond" scene: ze hebben alle 2 het zelfde sprietje vast en komen alsmaar dichter naar elkaar toe! Dat is superkomisch!

aangepast door PeterV
Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo hier loratio

ik ben dit hier allemaal aan lezen

daar ik pas 2 konijnen heb

ja eigenlijk zijn ze van mijn klein kinderen

ze kregen ze van vriendinnetjes de ander van vriendje voor verjaardag

maar mama al direct nee die komen er niet in dus ik oma 2 huilenden klein kinder aan telef ja waar ik zelf 4 honden heb en groot dier liefhebber ben wat doe je dan jullie raden het al zet maar bij oma ze zijn toch heel veel bij mij dus ik alles halen voor konijnen nachthokken ja 2 want anders bijten ze zich 2 rennen die tegen elkaar geplaats zo dat ze aan elkaar wennen hoop ik maar ze zijn nog jong 1 is 12 weken de anderen 10 weken heb boekje gekocht over voer ben naar dieren winkel gegaan daar nagevraagt nou ik lees over groeten fruit brood staat ja in boek nou mijn verbaazing was heel groot in winkel zegt men tegen mij nee geen groeten geen broot geen fruit

hier lees ik dus van wel dus geef ik ze dat dan doe ik niks verkeert

wist ook niet dat konijn spuitje moest hebben was naar dieren arts gegaan om te kijken wat voor geslacht nou 2 vrouwtjes daar hoorde ik dus van spuitjes nou dat maar vlug laten doen moet over 3 weken terug voor spuitje

maar mijn vraag is nu ik mag dus wel groeten en fruit en stukje gijs brood geven

daar shrek het eerst hier is had die dat dus wel gehad en ze vond het zo lekker nienke nog niet daar ze zeiden mag niet maar mag dus wel

dit is dus vraag van loratio

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef gemengd voer waar ik zelf nog een zak biks doorheen meng, ALLES wordt hier opgegeten, niks te selectief eten doen die vreetzakjes haha.

Dit geef ik 's ochtends, 's avonds krijgen ze groente, soms 1 soort, soms gemengd naar wat ik kon vinden in de winkel.

Verder krijgen ze nu heel veel uit de tuin, gras, citroenmelisse, paardenbloembladeren, zuring etc.

En hooi, stapels hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .