Ga naar inhoud

Tanden...


Emsaa

Aanbevolen berichten

Je moet naar de DA gaan.

De DA kan ze knippen maar je kunt de tanden er ook uit laten halen.

Zelf knippen kan ook maar dan moet je wel weten hoe want als je verkeerd knipt heb je een probleem.

aangepast door Nerwen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet naar de DA gaan.

De DA kan ze knippen maar je kunt de tanden er ook uit laten halen.

Maar als de tanden eruit worden gehaald, wat gebeurt er dan?

Ze kan dan ook niet meer eten.....

Waar kan dit tandenprobleem aan liggen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

90 procent is aangeboren en niet genog takken of iets te knagen. de tanden van een konijn groeien 1 tot 2 mm per dag!!!!!! konijnen hebbne kiezen en kunnen dus eten zonder hun voor tanden (daarom zijn het ook geen knaagdieren, maar haasachtigen) vaak moet je dan wel het eten klein maken. OOk kunnen ze zonder voor taden gaan takken meer knagen, wat ook niet belangrijk is omdat de vor daten niet meer hoeven ate slijten. hooi natuurlijk wel zo wel voor de darmen als voor de kiezen die ook moeten afslijten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar als de tanden eruit worden gehaald, wat gebeurt er dan?

Ze kan dan ook niet meer eten.....

Waar kan dit tandenprobleem aan liggen???

Ze kunnen wel nog gewoon eten maar als je een koppetje hebt moet je wel oppassen dat de ander niet alles voor zijn neus weg graait.

De tanden groeien te lang als ze niet recht op elkaar staan. Bij normale tanden slijten ze af maar als ze niet recht op elkaar staan doen ze dat niet en groeien gewoon door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

90 procent is aangeboren en niet genog takken of iets te knagen. de tanden van een konijn groeien 1 tot 2 mm per dag!!!!!! konijnen hebbne kiezen en kunnen dus eten zonder hun voor tanden (daarom zijn het ook geen knaagdieren, maar haasachtigen) vaak moet je dan wel het eten klein maken. OOk kunnen ze zonder voor taden gaan takken meer knagen, wat ook niet belangrijk is omdat de vor daten niet meer hoeven ate slijten. hooi natuurlijk wel zo wel voor de darmen als voor de kiezen die ook moeten afslijten

maar krijgt ze dan weer nieuwe tanden na het uittrekken?

Of groeien ze gewoon nooit meer?

Want ik weet niet of ze dan nog gras kan plukken.....

bedankt voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst naar de dieren art gaan en kiken of trekken nodig is. is dit niet nodig omdat de tanden inpresiepe goed taan, maar hij te weinig te knagen heef dan knippen ze een stukje af. en als ze getrokken worden, klopt je nijn kan niet zlef het gras afknagen, maar je kan langer gras pluken en hooi is ook goed hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet eerst naar de dieren art gaan en kiken of trekken nodig is. is dit niet nodig omdat de tanden inpresiepe goed taan, maar hij te weinig te knagen heef dan knippen ze een stukje af. en als ze getrokken worden, klopt je nijn kan niet zlef het gras afknagen, maar je kan langer gras pluken en hooi is ook goed hoor.

Haar tanden staan ongeveer zoals bij dit konijn:

Extractie van de snijtanden bij het konijn

Maar dan wat minder lang, maar wel krom... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar tanden staan ongeveer zoals bij dit konijn:

Extractie van de snijtanden bij het konijn

Maar dan wat minder lang, maar wel krom... :(

Als ze zo staan is dat niet van te weinig knagen maar omdat ze niet recht op elkaar staan. Is dus om de 2 tot 3 weken knippen of de tanden eruit laten halen.

Een van mijn nijntjes heeft dat ook gehad. Dat komt meestal doordat ze zijn doorgefokt.

aangepast door Nerwen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze zo staan is dat niet van te weinig knagen maar omdat ze niet recht op elkaar staan. Is dus om de 2 tot 3 weken knippen of de tanden eruit laten halen.

Een van mijn nijntjes heeft dat ook gehad. Dat komt meestal doordat ze zijn doorgefokt.

sorry, maar wat houdt doorgefokt in??

En wat had jij dan bij jouw nijn gedaan?

Ik vin het vet zielig voor dr!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry, maar wat houdt doorgefokt in??

En wat had jij dan bij jouw nijn gedaan?

Ik vin het vet zielig voor dr!!

Dat er te veel met ze gefokt is en dat ze dan afwijkingen krijgen zoals olifantstanden wat jouw nijn heeft. Je ziet bijvoorbeed ook veel afwijkingen bij honden omdat er te veel met sommige rassen word gefokt omdat ze dan opeens populair zijn ofzo.

Bij mijn nijn liet ik de tanden knippen omdat hij samen met een ander nijntje zat en ik bang was dat anders steeds het eten voor zijn neus zou worden weggekaapt. Hij was namelijk al de onderdanige en het andere konijn liet meestal al minder lekkers voor hem over

aangepast door Nerwen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat er te veel met ze gefokt is en dat ze dan afwijkingen krijgen zoals olifantstanden wat jouw nijn heeft. Je ziet bijvoorbeed ook veel afwijkingen bij honden omdat er te veel met sommige rassen word gefokt omdat ze dan opeens populair zijn ofzo.

Bij mijn nijn liet ik de tanden knippen omdat hij samen met een ander nijntje zat en ik bang was dat anders steeds het eten voor zijn neus zou worden weggekaapt.

owh..

Maar zij komt over een maand ook bij een ander konijn.

Maar ik heb liever niet dat haar tanden worden geslepen....

Is dat niet hartstikke pijnlijk??

Link naar reactie
Delen op andere sites

emsaa....

een tijd geleden is mijn konijn geopereerd en zijn alle vier zijn voor tanden verwijderd...

mijn konijn had zich gestoten waardoor er een tand afgebnroken was en waardoor dus de groei en slijtage niet meer goed opeen afgestemd was....

ik heb de tanden 1 keer laten bijvijlen!

knippen is absoluut niet goed! de tanden kunnen hierdoor splijten en er kunnen abcessen in de mond ontstaan....

als je konijn nu al zo een ernstige olifantentanden heeft zou ik ervoor kiezen ze te laten verwijderen!

mijn konijn heeft het alleen maar goeds gebracht!

het enige wat er veranderd is is dat ik zijn wortel in reepjes moet snijden en geen hele stukken andijvi of wotlof in de bak moet doen maar ook reepjes....

de eerste twee dagen heb ik gedwangvoederd en het hooi in stukjes moeten knippen....

nu heb ik een konijn dat niet meer eet maar vreet!!!!!

ik zou in ieder geval morgen gelijk naar de dierenarts gaan en dit met hem bespreken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
hoe is het inmiddels met de tanden van Sinn?

weet je al wat er gaat gebeuren? of zijn zeal verwijderd?

Hey! LEuk dat je zo geïnteresseerd bent!

Ze gaan er dus uit. Vandaag ga ik een afspraak maken voor vrijdag.

Ik ga vragen of ik er bij mag zijn. Kan ik misschien ook nog een foto maken..

xx - Emma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, heel erg bedankt!

Ik heb vandaag een afspraak bij de dierenarts gemaakt, ik kan maandag komen, is dus anders dan vrijdag, maar dan kan ik me nog even voorbereiden.

De dierenarts zei ook dat ik andijvie in huis moet halen, zoals jullie ook al zeiden.

De dierenarts geeft mij pijnstillers erbij, die zitten al bij de prijs inbegrepen.

Hoe duur is het gewoonlijk eigenlijk (het tanden eruit halen) want bij mij zal het 85 eurie kosten.

aangepast door Emsaa
iets vergeten
Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet vragen voor een injectie na de ingreep en dan voor zeker nog twee dagen pijnstillers mee naar huis!!

het is ook afhankelijk per konijn.... maar ook al moet je je konijn dwangvoeren.... als ie pijn heeft zul je ook dat er niet tot nauwelijks inkrijgen...

dus pijnstilling is ontzettend belangrijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .