Ga naar inhoud

rammelaar of voedster


Aanbevolen berichten

Hoi Hoi,

Ik ben van plan om over een paar weekjes een Konijntje te kopen en als ik mijn ouders kan over halen twee.

Aangezien ik heb gelezen dat een rammelaar en voedster het beste is ga ik dan hier voor. Broer en zus.

Nu was mijn vraag. Wat kan je het beste doen.

Voesters laten behandelen of de rammelaar.

Bij de rammelaar is het een kleinere ingreep, bij de voedster kan je op die manier baarmoederkanker verkomen. Of alle twee???

Iemand hier tips over ?????

(ps. Het worden Kleurdwergjes in de keur Midden Blauw Marter)

(pps Momenteel heb ik een hop van 110 x +/- 55 x 60 ofzo. Konijntje komen met 6 tot 8 weken. twee weekjes bij elkaar in het hokje. Daarna koop ik voor een een tweedehans kooitje om ze uit elkaarte houden, wel naast elkaar om ze aan elkaar te laten ruiken endergelijke. En dan om en om in elkaars hok.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste is om in ieder geval de ram te laten castreren omdat hij anders als hij niet geholpen is oneindig op de voedster blijft rijden. De voedster ook laten steriliseren is niet perse nodig. Wel heeft steriliseren de voordelen dat ze geen baarmoederkanker meer kan krijgen en dat ze niet meer schijnzwanger kan worden.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je even verbeteren, Heleen :angel:

Steriliseren heeft totaal geen invloed op het gedrag of baarmoederkanker e.d. Daarvoor moet je ze laten castreren. Steriliseren is (bij voedster én ram) dat de eileiders en zaadleiders onderbroken worden. Castreren is (ook bij voedster en ram) dat het hele zaakje wordt weggehaald, en daarmee de bron van de geslachtshormonen. Dát heeft wel invloed op het gedrag of baarmoederkanker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga je even verbeteren, Heleen :angel:

Steriliseren heeft totaal geen invloed op het gedrag of baarmoederkanker e.d. Daarvoor moet je ze laten castreren. Steriliseren is (bij voedster én ram) dat de eileiders en zaadleiders onderbroken worden. Castreren is (ook bij voedster en ram) dat het hele zaakje wordt weggehaald, en daarmee de bron van de geslachtshormonen. Dát heeft wel invloed op het gedrag of baarmoederkanker.

Sorry dat bedoelde ik ook castreren inderdaad. Bij mij zijn zowel het rammetje als de voedster gecastreerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een afweging die je zelf maakt.........Ik zelf doe dat alleen hier ingeval van nood of een voedster blijft schijn zwanger.maar iedereen maakt zijn eigen keuse daar in.Op het forum staan er meerdere toppic´s over

Ik heb hier 2 voedsters. Één van 3 jaar (Jumper) en één van 1,5 jaar (Puk). Jumper is nu ongeveer 3 keer schijnzwanger geweest, en Puk maar 1 keer. Best weinig dus, lekker handig. Maar ik heb ook verhalen gehoord van voedsters die maar schijnzwanger bleven. Ik denk dat je het een beetje van de voedster af kunt laten hangen. Als jijzelf liever hebt dat ze gecastreerd wordt, moet je dat natuurlijk doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

het verhaal van schijnzwanger en risico op baarmoeder kanker even buiten beschouwing gelaten, en puur kijken naar voortplanting.

kun je het beste je ram laten castreren.

de ingreep is voor een ram een heel stuk mnder ingrijpend dan voor een voedster.

daarbij zul je als je ervoor kiest om je voedsterte laten castreren je ram alsnog ook moeten laten helpen ivm rijgedrag.

een ander puntje hierin is, is dat een ram al vanaf 3 maanden geholpen kna worden en een voedster pas vanaf 6 maanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .