Ga naar inhoud

Kuilgras??


cobraoenki

Aanbevolen berichten

ik denk niet dat konijnen kuilgras mogen...voor sommige aarden is het namelijk ook niet goed omdat er dan teveel voedingstoffen inzitten... waarvoor wilje het eigenlijk geven als ik vragen mag hihi ik zou die 'zooi'echt niet in mn buurt moeten heben voor de lol whahahah stinkt joh niet normaal bleeegh :):)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de kinderboerderij waar ik een tijdje gewerkt heb kregen konijnen het heeeeel soms. Maar dan niet als vervanging van hooi hoor! Gewoon als extra'tje - een beetje als groenvoer kun je het zien. Als je het geeft, niet te veel geven, zeker de eerste keren niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kuilras zitten erg veel eiwitten dus volgens mij kan je het wel af en toe geven als extraatje maar niet als vervanging van hooi.

Mijn paard krijgt er bijvoorbeeld huidproblemen en jeuk van als ik haar een week kuilgras voer en dit is een dier van 600 kilo, straf spul dus!:blink:

Het is vooral geschikt voor koeien omdat die verschillende magen hebben en herkauwen, zo verwerken ze het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kuilras zitten erg veel eiwitten dus volgens mij kan je het wel af en toe geven als extraatje maar niet als vervanging van hooi.

Mijn paard krijgt er bijvoorbeeld huidproblemen en jeuk van als ik haar een week kuilgras voer en dit is een dier van 600 kilo, straf spul dus!:blink:

Het is vooral geschikt voor koeien omdat die verschillende magen hebben en herkauwen, zo verwerken ze het.

het is ook zooi !!! en het stinkt!

maar het is wel een uitkomst voor paarden die niet tegen stof kunnen.....behalve voor die van mij toen hahaha maar dat was toch al zon vuurpijl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigelijk krijgen mijn paarden altijd kuil . En niet het hele vieze natte dat is echt voor koeien maar iets droger. het stinkt wel dat is zo hha

Dit wordt ook wel kuil genoemd maar eigenlijk is het voordrooghooi. Bevat minder eiwitten dan het echte kuil en is ook minder vochtig (stinkt ook minder!) daarom is het wel voor paarden geschikt. En vooral voor paarden met stof-allergiën zoals er tegenwoordig meer en meer zijn.

Dat koeienkuil wordt door de meeste paarden trouwens niet erg gesmaakt en ze kunnen er heel snel diarree van krijgen. Ga maar eens bij de boer kijken, dat wil je echt niet aan je edele viervoeter voorschotelen!!!+)

Link naar reactie
Delen op andere sites

haha daar dacht ik ook aan in eerste instantie, maar dat leek me niet echt logisch :P want dan heb ik het ook thuis!

waar komt de naam eigenlijk vandaan?

Heb ff het een en ander opgezocht... voor de mensen die het interressant vinden:

Kuilgras is gras dat in het voorjaar of in de zomer is gemaaid en is ‘ingekuild’. Dit wil zeggen dat het gras is verzameld op een grote hoop op een betonplaat. Daarna rijdt er een trekker of andere zware machine overheen om de lucht eruit te krijgen en bederf te voorkomen. De grashoop wordt vervolgens met plastic afgedekt.

Tegenwoordig zie je op boerderijen ook veel ronde plastic balen. Daar zit ook kuilgras in, dat in het voorjaar meteen op het land in plastic is verpakt.

aangepast door Loesah
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier toevallig over gelezen. Hooi is beter als kuilgras omdat het kuilgras zacht is. En hooi is dus steviger en dit is weer beter voor de darmwerking. Dit is wat ik heb gelezen en hoop dat je er iets aan hebt. Oh ja hooi ruikt ook lekkerder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de (soms erg grappige :-)) reacties!!

Ik ga denk ik proberen een beetje kuil te geven, kijken hoe ze erop reageren, als ze het lekker vinden en geen diarree ervan krijgen, kan het vast geen kwaad en kunnen ze het prima als tussendoortje eten, waarschijnlijk is het dan gezonder dan fruit/pinda's/brood waar ze gek op zijn maar wel dik van worden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kuilgras zitten natuurlijk precies zoveel eiwitten als in hooi of ongeconserveerd gras... want door de manier van conserveren komen er niet meer of minder eiwitten in, duhuh!!! Wel zit er in gedroogd gras minder vocht natuurlijk.

Of kuilgras goed is voor konijnen wil ik niet zomaar zeggen, maar de vertering zal in ieder geval wel net weer een beetje anders verlopen dan van gedroogd gras of vers gras. Dus in ieder geval als je gaat omschakelen: langzaam doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leek me ook al vreemd dat gras ineens gaat muteren als het ingekuild wordt ;-)

Het is niet bedoeld als vervanging voor het hooi dat ze normaal krijgen, maar meer als aanvulling: leek me handig wat mee te kunnen nemen van de paarden als de konijnen het ook lekker vinden!

Ik ga het proberen van de week, I'll keep you posted

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kuilgras zitten natuurlijk precies zoveel eiwitten als in hooi of ongeconserveerd gras... want door de manier van conserveren komen er niet meer of minder eiwitten in, duhuh!!! Wel zit er in gedroogd gras minder vocht natuurlijk.

In kuilgras zitten wel degelijk meer eiwitten dan in hooi. De manier van drogen/conserveren zit daar voor heel veel tussen. Kuilgras wordt onmiddelijk ingekuild na het maaien waardoor alle eiwitten, voedingswaarden enzovoorts behouden blijven. Hooi heeft reeds een paar dagen gedroogd in de zon en droogt nog verder nadat het in balen is gedaan, hierdoor zijn reeds vele voedingswaarden, eiwitten, ... afgebroken.

Volgens mij kan kuilgras prima als tussendoortje maar met mate.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben ook wel eens benieuwd hoe je konijnen er op reageren cobraoenki ...

ik heb er ook al eens over gedacht maar net als jij ook niks kunnen vinden hierover ...

:$enne .. (volgens mij ben ik de enigste) als het dat is wat ik kuil noem dan moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet vind stinken ...

vind het juist altijd zo lekker om het de paarden te geven :whistle: ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De eiwitten in voedselplanten vallen niet uit elkaar als de voedselplanten gedroogd worden! Het lijkt me dus echt onmogelijk dat er in gekuild gras meer eiwitten zitten dan in gedroogd gras. Vitaminen kunnen verloren gaan door drogen, vetten kunnen ook uiteenvallen door lang bewaren, maar eiwitten blijven bij drogen gewoon bewaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessant idd. Konijnen en paarden hebben mbt hun spijsvertering ook veel gemeenschappelijk,dat merk je ook als je dit artikel leest.

Andere handige info hierin vond ik dat hooi blijkbaar aan voedingsstoffen verliest als je het nat maakt...wist ik niet, handig om weten.

Maar ik denk ,na het lezen van dit artikel dat kuilgras voor de meeste konijnen niet geschikt is. Maar net zoals ze daar aangeven, zijn er overal uitzonderingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .