Ga naar inhoud

Bodembedekking konijnentoilet


xxMarieke

Aanbevolen berichten

Hée..

Ik heb nu kattenbakkorrels + stro als bodembedekking voor de kooi, maar ik wil nu (proberen) de konijnen zindelijk (te) gaan maken. Ik denk dat ik het beste diezelfde kattenbakkorrels in het wc'tje kan doen, maar moet ik dat dan ook nog als bodembedekking van de kooi houden? Of zien ze dan het verschil niet tussen de wc en de rest van de kooi..??

Alvast bedankt..:$

..XxMarieke:poot:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook helpen om een aantal dagen alleen in het toilet bedekking te leggen en de rest van de kooi leeg te laten. Aangezien ze toch echt graag hun behoefte op een absorberende plaats doen, blijft er maar 1 plekje over in de kooi waar dat kan.

Succes ermee! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook helpen om een aantal dagen alleen in het toilet bedekking te leggen en de rest van de kooi leeg te laten. Aangezien ze toch echt graag hun behoefte op een absorberende plaats doen, blijft er maar 1 plekje over in de kooi waar dat kan.

Succes ermee! :)

Die had ik nog niet gehoord... Klinkt op zich logisch, maar mijn konijnen zijn niet stabiel genoeg voor een gladde ondergrond :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die had ik nog niet gehoord... Klinkt op zich logisch, maar mijn konijnen zijn niet stabiel genoeg voor een gladde ondergrond :lol:

Je kunt er ook een kleedje inleggen he. Ik heb een buitenhok binnen en ik zet daar op beide verdiepingen 2 grote plasbakken in en verder heb ik kleedjes als bodembedekking en dat werkt echt heel goed! Hummeltje heeft nog niet 1x naast de bak geplast. Keutelen wel maar dat vind ik minder erg en dat is ook nog wel af te leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gisteravond bedacht dat ik ook een soort van matje in z'n kooi ga leggen, gewoon om lekker om te liggen voor 'm. Hoewel hij uiterst relaxed ligt te ronken op zijn plastic ondergrond, dus het zal wel weer iets menselijks zijn dat ik denk dat hij lekkerder slaapt op een 'zachtere' ondergrond. Dus als je konijn stabiel (lees zwaar) genoeg is voor een gladde ondergrond kun je het proberen zonder kleedje, anders met kleedje. Maar dat laatste zou ik pas doen als ze echt zindelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 weken later...

ik doe het hooi in een koker van gaas nu dat ophangt . een balletje leek me te klein voor 2 nijntjes.

hier eten ze ondertussen goed van. ze kunnen er niet meer opplassen maar ze doet het er wel vlak naast nu :P. Nuja het hooi geraakt al niet meer vuil nu is al veel :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst aubiose in het toilet liggen maar dat vonden ze blijkbaar te gezellig om in te gaan liggen, daarna ben ik toch maar terug overgestapt op houtkrullen.

Eerst had ik in het hok ook houtkrullen en stro liggen maar na een tijdje heb ik het hok volledig leeg gemaakt dus m.a.w. in het hok is geen bodembedekking meer, het is anti-slip betonplex. Sindsdien zijn ze zindelijk en doen ze alles in hun toilet.

In de ren was nog een hoek waar ze altijd keutelden als ze buiten waren, daar heb ik sinds vandaag ook een bak met houtkrullen staan en nu doen ze het daar ook netjes in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier had ik de kattenbakkorrels in de wc zitten, al bijna een jaar lang. Nooit gingen er echt veel keutels erin en ook niet alle plasjes. Sinds de buitennijnn er zijn, heb ik ook stro in huis. Dat hebben we nu ook in de wc zitten, samen met de kattenbakkorrels (geperst stro). en jawel hoor, sinds dat stro erbij zitten, zijn ze een heel stuk netter geworden. soms nog plasjes ernaast maar dat komt voornamelijk omdat minou met dr dikke billen aan de verkeerde kant gaat zitten. maar ik ben heel tevrede nu.

als ik dat eerder had geweten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst aubiose in het toilet liggen maar dat vonden ze blijkbaar te gezellig om in te gaan liggen, daarna ben ik toch maar terug overgestapt op houtkrullen.

Hier vinden ze er in liggen ook het amusantste dat er is :P. Nu tot gisteren geraakten 90% van de plasjes erin. de keuteltjes bij toeval :-) Eens zien wat ze morgen gaan doen na dat ik hun hok heb proper gemaakt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Ik heb nu geperste houtkorrels op het toilet en sinds vandaag ook bodembedekking in de rest, namelijk houtsnippers. Lijkt dit niet teveel op elkaar? Ik heb nog geen resultaat kunnen zien maar misschien moet ik twee vershillendendere soorten kiezen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook houtkorrels in het toilet, gebruikte deze ook toen ik een eigen dierenwinkel had.

Ik las inderdaad ergens de tip om het hok leeg te houden en het toilet te vullen, zo heb ik Koos ook zindelijk gemaakt, althans, laten snappen dat hij het op de bak moet doen.

Ik heb ook even gedacht dat hij blaasontsteking had ofzo, want zijn staart was soms nat, maar dan had ik de bak gewoon te vol zitten.

Hij past nu nog op een hoektoilet, maar wanneer hij straks met zijn vriendinnetje naar buiten gaat, neem ik er 2 kattentoiletten bij, kunnen ze kiezen.

Nu er een dikke laag stro in zijn hok ligt, schuift hij dat trouwens opzij, hij vindt het veel te warm, ligt altijd zo op het plastic :$

Mijn ervaring uit de winkel is dat heel veel konijnen zindelijk (te krijgen) zijn, maar toch echt niet allemaal.

Maaruh, altijd beter dan cavia's ofzo :)

Edit: nog een tip voor wanneer ze ernaast plassen: gewoon je bakvulsel erover gooien, wachten tot het absorbeert en dat weer in je toilet gooien. De plek waar geplast is even schoonmaken met bijv. babydoekjes ofzo (lekker snel gepiept en een compleet ander luchtje).

Blijft je nijn op de verkeerde plek plassen, dan kan je ook nog je bak verplaatsen, wanneer dit het midden van je kooi is misschien niet zo'n fraai gezicht, maar je konijn kiest. Is hij in ieder geval toch nog zindelijk ;)

aangepast door Corine1981
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier houtvezels met daarbovenop stro in hun plasbak. Hooi in een ruif en in een bal. En niets in de rest van het hok. Ik veeg elke dag de rommel samen. Brammeke is zindelijk vanaf het begin en Bea begint het nu te snappen dat ook haar keuteltjes in de bak moeten.

Kheb niet de indruk dat ze grondbedekking missen. Ze gaan soms met twee in de bak liggen maar alleen als ik hun hok aan het opvegen ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Btw hoe doen julie dat dan. Tijdens winterse dagen mijn konijnen waren binnenshuis gewoon zindelijk maar nu ze voort buiten staan doen ze t overal vooral keutelen ze inde ren plus zandbak niet echt fris he had al een topic aangemaakt maar nu zag ik er een met de zelfde vraag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .