Arielle Geplaatst: 11 november 2025 Auteur Geplaatst: 11 november 2025 (aangepast) 4 uren geleden, Kolino zei: Normaal pauzeer je antibiotica niet, wat er ook gebeurt. Inderdaad vanwege residentie. Ik ga er een beetje van uit dat je nu duplo geeft, maar dat is een aanname. Invullen waarom een dierenarts een keuze maakt, dat vind ik lastig. Ik denk dat het een afweging is geweest, tussen twee kwaden. Je zou trouwens ook kunnen kijken voor andere kruiden, tijm, oregano, zijn voor de darmen fijn, als tegenhanger van de antibiotica. Zover ik weet kan het geen kwaad en heeft het geen wisselwerking. Selderij is ook nog eetlust opwekkend. Ik gebruik zelf vaak weegbree, werkt eigenlijk het beste. Paardenbloemblad doet het meestal ook wel goed. Aardbeienblad lusten de meeste konijnen ook wel. Venkel is ook een bekende bij maagproblemen. Het geeft je wat meer mogelijkheden, die allemaal niet zwaar op de maag liggen. Ik zal even kijken welke ik moet geven! Maar ik ben dus wel 1 dag te laat opgestart weer met de antibiotica. Tot nu toe gaat het gelukkig wel goed. Drinken doet ze alleen bijna niet, eten gaat steeds beter. Zou een dag te laat zijn uitmaken? Het was wel op advies van de dierenarts dus ik ging er even van uit dat het ook kon. Ik denk wel dat, gezien haar medische voorgeschiedenis met een darm dat knel zat tussen een hechting en al blauw aan het worden was, ze inderdaad die afweging heeft gemaakt. 11 november 2025 aangepast door Arielle Quote
bunnyempress Geplaatst: 11 november 2025 Geplaatst: 11 november 2025 (aangepast) Het te vroeg stoppen van antibiotica is eigenlijk niet super een probleem voor degene die ziek is, maar voor de wereld an sich. Als mensen stoppen als ze klachtenvrij zijn, dan hebben ze vaak nog een kleine bacterie rest over, die het immuunsysteem makkelijk aan kan. Die zijn wel resistenter tegen dat antibioticum, want dat zijn de “overlevers”. Als die dan overspringen naar andere mensen, blijven alleen de meest resistente bacteriën over en dan werkt het antibioticum op een gegeven moment dus niet meer. Als je bijv. een allergische reactie krijgt op je antibiotica, zo van: hallo bultjes over je hele lichaam, dan heb je ook weleens dat er een dag tussen zit voordat je een nieuwe slikt. Als je die kuur dan gewoon af maakt is er geen probleem. Ik snap de DA dus wel. De bacteriële last bij Muffel gaat omhoog als je het antibioticum een dag overslaat, maar als een konijn niet eet, dan krijg je veel ergere problemen. Met weinig drinken kan je als je wil een spuitje water geven of het groenvoer extra nat maken. 11 november 2025 aangepast door bunnyempress 1 Quote
Arielle Geplaatst: 11 november 2025 Auteur Geplaatst: 11 november 2025 15 uren geleden, Kolino zei: Normaal pauzeer je antibiotica niet, wat er ook gebeurt. Inderdaad vanwege residentie. Ik ga er een beetje van uit dat je nu duplo geeft, maar dat is een aanname. Invullen waarom een dierenarts een keuze maakt, dat vind ik lastig. Ik denk dat het een afweging is geweest, tussen twee kwaden. Je zou trouwens ook kunnen kijken voor andere kruiden, tijm, oregano, zijn voor de darmen fijn, als tegenhanger van de antibiotica. Zover ik weet kan het geen kwaad en heeft het geen wisselwerking. Selderij is ook nog eetlust opwekkend. Ik gebruik zelf vaak weegbree, werkt eigenlijk het beste. Paardenbloemblad doet het meestal ook wel goed. Aardbeienblad lusten de meeste konijnen ook wel. Venkel is ook een bekende bij maagproblemen. Het geeft je wat meer mogelijkheden, die allemaal niet zwaar op de maag liggen. Het is inderdaad Duplo! Quote
Arielle Geplaatst: 13 november 2025 Auteur Geplaatst: 13 november 2025 Nou mevrouw Muffel eet en drinkt weer grotendeels als van ouds! Heel erg bedankt allemaal😊 Eer gisteren gaf ik alleen een injectie en daar schrok ze enorm van. Er ging amper antibiotica in. Tweede keer proberen schrok ze weer en daarna was ze een uur doodsbang voor mij, ondanks dat ze lekker aan wat lekkers aan het knabbelen was tijdens het injecteren. Gelukkig zat de tweede keer wel grotendeels de antibiotica er in. Hoe kan ik dit vandaag voorkomen? Misschien spoot ik te hard en gaf dat te veel een stekende pijn? 1 Quote
bunnyempress Geplaatst: 13 november 2025 Geplaatst: 13 november 2025 Wat fijn dat het eten verbeterd en het drinken ook. Ik zou haar denk ik fixeren, hoe rot dat ook is met een groot konijn en dan zo snel mogelijk erin. Ik heb alleen ervaring met mensen injecteren en wat vaak gebeurd is dat je twijfelt of langszaam doet omdat het zo eng en onwennig voelt en daardoor vertraag je alles wat het moeilijker maakt. Ik zie artsen altijd zo tjakka, erin, tjakka, eruit. Voordat ze kunnen schrikken is het voorbij. 1 Quote
Arielle Geplaatst: 17 november 2025 Auteur Geplaatst: 17 november 2025 (aangepast) Ik denk dat ik een keer verkeerd heb geprikt want nu is er niks meer aan de hand, mits ik haar afleiding geef met wat lekkers. Maar twijfel voelt ze wel ja...! Dus ik doe een adem oefening, pak de spuit, geef lekkers en hop erin. Nou dat gaat prima tot nu toe! 🥳 Mensen prikken is toch wel anders hihi. Dankjewel voor jullie hulp! Tot nu toe is het snot niet terug gekomen, maar ze snurkt wel in haar slaap nog. Maar niezen doet ze totaal niet meer sinds ze antibiotica krijgt. Ze is ook de afgelopen dagen echt enorm vrolijk! Ik hoop zo dat het wegblijft met deze kuur. Dat gun ik haar zo ontzettend. 17 november 2025 aangepast door Arielle 3 Quote
bunnyempress Geplaatst: 17 november 2025 Geplaatst: 17 november 2025 Wat super fijn dat er zoveel verbetering is. Ik hoop dat het laatste beetje ook weg gaat. Zo niet, kan het ook zijn dat er iets vast zit in de neus. Dat zag ik bij snot op de website van Wilhelminapark. ik had laatst iemand die voor het eerst bloed moest prikken bij mij. Ik heb een makkelijke bol staande ader en ondanks alles niet echt littekenweefsel. Dus ik zei: gaat super makkelijk hier hoor. Kom maar op. Zij helemaal gerustgesteld. Tja, prikkers moeten het ook leren. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.