Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wij hebben al een aantal jaren 2 koppeltjes konijnen gehad. Beide koppeltjes een gecastreerde ram met voedster.

Nou is de ene voedster een paar weken geleden overleden en kwam het rammetje alleen te zitten. Daarom van de week een nieuwe voedster opgehaald, deze is nu 7 maanden oud.
Helaas hebben we geen neutrale ruimte beschikbaar om te koppelen. Het huidige verblijf bestaat uit een binnengedeelte van 3x3 meter en een gekoppelde buitenren van ca. 6 m2. We hebben nu het binnengedeelte eerst gesplitst. Het rammetje heeft dus de ene helft met toegang tot buiten. De voedster zit eerst alleen binnen in de andere helft van het binnen verblijf. Beide dus 1,5x 3 meter. Ze zijn gescheiden door gaas, ze kunnen elkaar dus zien en ruiken en door het gaas snuffelen.
Toen de voedster kwam hebben ze eerst een stare down gedaan van 5 minuten. Daarna is de ram eerst weer naar buiten gegaan, moest het eerst even verwerken denk ik. Later kwam hij weer binnen en heeft toen een paar keer staan stampen. Daarna was het rustig, ze deden beide hun ding, huppelden naast elkaar langs het gaas en zaten beide rustig te knabbelen op hun stro en hooi. Tot zover hebben ze de situatie dus prima geaccepteerd. 
Mijn plan was om over een week ofzo het gaas (bestaat uit losse hekjes) voor een deel open te zetten zodat ze beide de gelegenheid hebben het stuk van de ander te verkennen en nader kennis te maken. Echter heeft het rammetje het proces verspoedigd door 's nachts over het hek te springen.... ik kwam dus 's morgens in het hok en zag meneer aan de 'verkeerde' kant zitten. Voedster in een hoekje en meneer "ervoor". Er lagen her en der wel plukken haar maar geen verwondingen te zien dus ik besloot het even aan te kijken aangezien ze nu toch al samen waren en ik ook niet wist hoe lang al. Af en toe werd er gejaagd en dat eindigde er steeds in dat de voedster in een hoekje zat en de ram ervoor ging zitten of zelfs languit liggen.
Nou gaat het zo dat ze elkaar 95% van de tijd negeren. Ze zitten dan elk in hun eigen helft, of de ram buiten. Maar heel af en toe huppelt er eentje richting de ander en dan gaat de ram de voedster achterna.... dat doen ze 2 rondjes en vervolgens gaat de voedster op een verhoging zitten en gaat de ram weer weg zo van "nou laat maar weer". Heeft dit gewoon tijd nodig?
De vooruitgang die ik zie is dat de voedster steeds een beetje minder bang wordt, vanmorgen was zij ook degene die contact zocht en ik zie de ram minder agressief reageren. De eerste dag beet hij haar steeds in haar zij, het blijft nu bij jagen. Afgelopen nacht had ik ze wel gescheiden en vanmorgen zag ik dus deze vooruitgang nu de voedster denk ik vannacht ook de gelegenheid had gehad het hele hok rustig te verkennen.
Ik ga nu af en toe even kijken en dan zie ik dus bovenstaande. Af en toe zorg ik dat de ram even buiten is en ik zeker weet dat de voedster ook wat eet. Dit doet ze dus wel op de rustige momenten. Graag tips, moet ik dit zo volhouden en dan afwachten hoe het loopt?

Geplaatst:

Je hebt het jezelf niet makkelijk gemaakt door op deze manier te gaan koppelen, maar het klinkt wel positief.

Zoals je zelf al hebt gezien, hebben ze wel echt hun eigen plek met de kans dat ze doe gaan verdedigen als de ander daarop komt. Dat heb je de ram ook zien doen door het jagen, want eerst was natuurlijk het hele verblijf van hem, dus hij voelt het nog sterker.

Nu je al zo bezig bent, kun je het beste ook zo doorzetten en niet te veel weer gaan veranderen. Uiteindelijk moeten ze aan elkaar wennen en het accepteren dat ze hun territorium(=het hele verblijf) samen delen. Zolang de voedster dus nog in haar eigen hoekje gaat schuilen, en zolang de ram nog achter haar aan jaagt als ze op zijn helft komt, dan is de koppeling nog niet geslaagd.

Maar het klinkt wel voorzichtig positief. Ze hebben nog niet gevochten, zoeken voorzichtig toenadering, en de voedster lijkt wat minder bang te worden. Als jij denkt dat het veilig kan, is inderdaad de volgende stap om ze ook 's nachts bij elkaar te laten. Zolang ze 's nachts gescheiden blijven worden, blijf je houden dat ze ieder hun eigen kant hebben. Maar blijf goed opletten, dit zal nog wel wat tijd nodig hebben en kan ook nog helemaal mis gaan als de voedster meer gaat proberen en de ram daar niet mee akkoord gaat.

Als je in de toekomst nog een keer moet gaan koppelen (of als deze koppeling misluk), dan werkt neutraal terrein wel echt het beste. Mocht je geen mogelijkheid hebben om neutraal terrein te maken, dan is een koppelvakantie via een konijnenopvang een goede optie. Dan zitten ze daar een aantal dagen op neutraal terrein, heb je zelf de tijd om het verblijf neutraler te maken en dan zijn ze al aan elkaar gewend als ze thuiskomen.

Succes verder!

Geplaatst:

Dank voor je reactie! Voorlopig gaan we nog even zo door. Helaas nog niet echt veel verbetering. De voedster zit eigenlijk de hele dag in haar veilige hoekje, op de tafel in de hoek van het verblijf. Als ik het bakje met brokjes erbij zet gaat ze wel eten. Heel af en toe hupt ze van de tafel af (om te plassen/poepen) maar zodra de ram in zicht is vliegt ze weer terug naar haar plekje.
De ram heeft het jagen opgegeven. Hij komt alleen af en toen haar helft van het hok bestuderen en besnuffelen en blijft dus nieuwsgierig. Maar krijgt niet de kans echt kennis te maken aangezien de voedster steeds meteen wegrent. Hij laat haar nu wel met rust op de tafel.
Vanmiddag zat hij 'beneden' strootjes te knabbelen en zij zat haar te wassen op de tafel. Hemelsbreed een halve meter van elkaar af. 
Tja, hoe lang moet ik dit aankijken? Wanneer kun je concluderen dat een koppeling mislukt is en wanneer is er nog steeds een kans van slagen?
Twijfel ook over vannacht. Aan de ene kant is apart zetten even echt rust voor de voedster aan de andere kant beginnen ze dan morgenochtend weer van voren af aan.

Geplaatst:

Hoe lang is de koppeling nu bezig? Met jouw vraag 'hoe lang kijk je het aan' kan ik zeggen, dat er na 4-5 dagen zeker wel iets verandert moet zijn. Is dat niet zo en blijft de voedster steeds schuilen voor de ram, dan zijn er de volgende stappen mogelijk:

- liefst zou je de koppeling naar neutraal terrein verplaatsen, dan zijn ze gelijk qua territorium en kun je echt goed kijken of de konijnen qua karakter matchen. 

- is dat echt geen mogelijkheid, dan zou je kunnen switchen van ruimte, dus de voedster op het gedeelte van de ram zetten en de ram op de voedster. Laat ze dan 2-3 uur ongeveer apart op die stukken, en haal dan de scheiding weer weg zodat ze weer toenadering kunnen zoeken. De hoop is, dat dan de sterke invloed van het territorium dat de afgelopen dagen is gevormd, wat wordt afgezwakt, en ze minder op hun eigen helft blijven en meer daadwerkelijk de rangorde gaan starten.

- Lukt het niet met 2-3 uur scheiden, rent de voedster bijvoorbeeld meteen weer naar de tafel wat haar veilige plek is, dan zou je ze een nacht gescheiden op de nieuwe helften gescheiden kunnen houden. Het is dus niet de bedoeling om ze constant te wisselen, maar wel lang genoeg aan 'hun nieuwe helft' kunnen laten wennen dat de territoriumdrift wat wordt gereset. Maar dus ook niet zo lang dat ze hun 'nieuwe helft' gaan claimen als hun territorium. Daarom is deze manier van koppelen niet aan te raden, het is ontzettend lastig om een gelijke basis te creëren waardoor ze een goede rangorde kunnen gaan opbouwen.

Blijft de voedster zo angstig van de ram, blijf je het gevoel hebben dat je ze niet veilig samen kunt laten 's nachts, blijven ze langs elkaar heen leven op hun eigen helft, dan kun je niet spreken van een geslaagde koppeling, en dan zijn er weinig andere dingen die je nog kunt proberen, tenzij je de erg ouderwetse stress koppeling wil doen, wat ik absoluut zou afraden. Als je tot zulke heftige dingen moet overgaan, dan is het gewoon geen goede match en kun je beter beide konijnen een plezier doen en een andere partner proberen. 

Zeker met het warme weer op komst, wil je wel dat er morgen of vrijdag echt meer toenadering komt en rust voor de voedster. Als er zaterdag nog geen vooruitgang is geboekt, dan zou ik zelf ervoor kiezen om de koppeling te staken vanwege het weer. Koppelen geeft veel stress en dat is boven de 25 graden echt gevaarlijk. 

Heb je dit artikel al helemaal doorgelezen? 

https://www.bunnybunch.nl/koppelen-van-konijnen/

Geplaatst:

Nogmaals dank voor je uitgebreide reactie.

Vannacht zijn ze samen gebleven. Omdat ik ze gisteravond rond half 10 allebei "in rust" aantrof op een meter van elkaar. Voedster op 'haar' tafel, de ram op het schuilhokje ernaast. En ik toch denk dat dit een lange adem verhaal is.
De millimeter vooruitgang die ik vanmorgen zag was dat de voedster nu door het hele binnenhok aan het snuffelen was terwijl de ram buiten was. Hierna ging ze wel weer op haar tafel zitten. Ik zag verder geen plukken haar liggen dus ze hebben geen confrontatie oid gehad. Ik vind de voedster iets minder gestressd overkomen. Ze kiest nog wel steeds voor haar veilige plekje, maar er zit meer beweging in en ze zit haar daar ook te wassen en te eten.
Als ik op internet lees dat koppelen wel weken kan duren dan denk ik laten we het tijd geven.....

Geplaatst:

Uhm oke, of ik ben slecht in het lezen van konijnengedrag of ik heb een raar konijn.

De voedster lijkt nog steeds stress te hebben wanneer de ram richting haar huppelt, ze schiet dan meteen weer weg.

Nou zat de ram net redelijk in de buurt maar zij zat weer op de tafel en hup een bunny flop! Nog even lekker uitstrekken...

Altijd geleerd dat dat een uiting is van ultieme ontspanning en een blij konijn. Maar kan dit ook een uiting zijn van stress? Of heeft ze stiekem veel minder stress dan ik denk?

Geplaatst:

Hoe is haar ademhaling als ze gaat liggen? Is deze snel, dan kan dit wel een teken van stress zijn, dat is namelijk heel vermoeiend. Het kan ook zijn, dat ze zich in dat hoekje wel veilig genoeg voelt, maar niet in de ren bij de ram. 

Geplaatst:

Als ze gaat liggen als ze net weggerend is dan is haar ademhaling meestal wel vrij snel.

Maar nu leek ze in het geheel wel vrij chill en moment daarvoor ook wat actiever.

Geplaatst: (aangepast)

Even een update.

De afgelopen dagen zijn eigenlijk heel positief verlopen. De voedster nam (en kreeg) steeds meer terrein in het verblijf. Ze zit nu zelfs af en toe in de buitenren. Ik denk dat ze in het binnendeel redelijk gelijk op gaan, buiten bepaalt de ram nog wel een beetje wanneer de voedster daar ook mag komen. 

Af en toe zie ik ze vlak bij elkaar eten en wassen. Gisteren zag ik de voedster de ram voorzichtig wat likjes geven op zijn zij.

Vanmorgen kwam de ram bij haar en ging ze plat liggen waarop hij haar zachtjes een paar hapjes in haar rug deed, toen ging ze wel weg. 

Ik zie geen echte angst meer bij de voedster, ze schiet in ieder geval niet meteen meer weg als de ram eraan komt en beweegt haar nu door het hele verblijf en kan ook rustig overal eten. Onderling is er steeds wat meer toenadering waarbij de ram wel duidelijk de dominante lijkt te zijn. Het enige wat ik nog niet heb gezien is het rijden, maar zit er ook niet continu bij.

Kortom, volgens mij gaan we hard de goede kant op.

aangepast door Kokonijn
  • Vind ik leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .