Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo allen konijnen liefhebbers!🥰,

hier ben ik weer.  Ik heb even vraag aan allen. Ik heb 2 lieve binnen konijntjes.  Het zijn dwerg konijnen, en heette bib en bab. 

Ik heb nu sinds 6/8 maanden bijna een toiletbak aangeschaft, zodat ze ren wat schoner houden.  Dat werkt en gaat gelukkig erg goed.  1 konijn (Bab) is volledig zindelijk, alsin die plast en poept goed in de toiletbak. Maar nu heb ik ook me andere konijn (Bib) en die is ook wel redelijk zindelijk, maar die plast soms toch naast de toiletbak ipv erin. Heeft iemand enige idee, hoe ik ervoor kan zorgen dat OOK zij volledig in toiletbak gaat plassen?  of iemand met enige ervaring hierin? 

Ik heb al volgende geprobeerd,  de plek barricarderen,  steeds met wc-papier plas opvegen en in de toilet bak doen.  Maar helaas tevergeefs, snapt ze niet of is ze expres ondeugent. Het is ook geen blaasonsteking, plas ziet er goed uit, en zie verder geen gekke dingen.

Adviezen en tips of ervaringen, zijn zeer welkom 🤗 groetjesssss!!!

aangepast door Linda20
Geplaatst:

Doet ze het exact naast de bak? Of op een andere plek? Of zit ze op de bak en dan plassen over de rand?

Wat heb je als bodembedekking?

Onze binnen konijnen hebben 2 bakken. Voor als ze allebei hoge nood hebben 🤪 Kleine (2jaar)doet nog wel eens in de bak zitten en dan precies over het randje plassen (blijft een man he🤦🏼‍♀️) Of exact voor de bak. Vooral als alles net schoon is....

Leeuw (5jaar) ook een man heeft het beter geleerd en doet alles netjes in de bak. 

Hele tijd geleden 2 koelmatten aangeschaft die ze nooit gebruiken voor verkoeling, dus die liggen onder de bakken. Zo is het een stuk makkelijker schoon te vegen. Misschien een idee...

Geplaatst:

@Lappie2  "Ze" 1 is zindelijk,  het gaat maar om 1 konijn. En dat is Bib, ze is vrouwtje 😛 en nee ze plast niet over bak heen, maar juist precies ernaast.   En heb de bodembedekking Back 2 nature.  Dus geen idee waar het mee te maken heeft. Ik heb al bodemmatten erbij gelegt, maar ze doet dus ook daarnaast... waar je het ook verplaatst. Maar tis altijd Naast de toiletbak, ipv erin. Vooral als ik de toiletbak net heb schoongemaakt, lijkt ze dit te doen. 

En nee ze heeft geen blaasontsteking, en ja ze zijn allen 2 gesteriliseerd.  Mocht je nog meer tips hebben, graag 😛 ben nu al bezig met Papiertjes het opvegen, en dan toiletbak in te doen en dan te reinigen. In de hoop dat ze het op die manier gaat snappen. 

Geplaatst:
1 uur terug, Linda20 zei:

@Lappie2  "Ze" 1 is zindelijk,  het gaat maar om 1 konijn. En dat is Bib, ze is vrouwtje 😛 en nee ze plast niet over bak heen, maar juist precies ernaast.   En heb de bodembedekking Back 2 nature.  Dus geen idee waar het mee te maken heeft. Ik heb al bodemmatten erbij gelegt, maar ze doet dus ook daarnaast... waar je het ook verplaatst. Maar tis altijd Naast de toiletbak, ipv erin. Vooral als ik de toiletbak net heb schoongemaakt, lijkt ze dit te doen. 

En nee ze heeft geen blaasontsteking, en ja ze zijn allen 2 gesteriliseerd.  Mocht je nog meer tips hebben, graag 😛 ben nu al bezig met Papiertjes het opvegen, en dan toiletbak in te doen en dan te reinigen. In de hoop dat ze het op die manier gaat snappen. 

Ja dat het 1 konijn is en een "Zij' begreep ik duidelijk uit je bericht 😉

Oooohjaaaa precies doen als het net schoon is, doet Kleine ook🤦🏼‍♀️ Ik denk dat het een soort van afbakenen is. Wat ook vaak gebeurt is dat Kleine een plas doet in het grote toilet en Leeuw direct daar weer overheen plast. Maar als Kleine zijn plasje in de ronde wc doet, laat Leeuw het met rust...

Hier dus 2 mannen die totaal niet territoriaal zijn behalve op de wc.🤪

Geplaatst:

@Lappie2 Oh sorry ik dacht dat je niet begreep😅 hahaha,  Ah ja ik ben dus niet enige met dit probleem.  Er is dus niet echt oplossing voor of iets?  Wel grappig dat jij ook dit ook ervaart met jou 2 mannetjes.   

16 minuten geleden, Linda20 zei:

@Lappie2 Oh sorry ik dacht dat je niet begreep😅 hahaha,  Ah ja ik ben dus niet enige met dit probleem.  Er is dus niet echt oplossing voor of iets?  Wel grappig dat jij ook dit ook ervaart met jou 2 mannetjes.   

De laatste week niet omdat ze beiden wat ziek zijn 🥴

Altijd loop ik te mopperen op Kleine dat hij niet naast de bak moet plassen en overal de joepies laat slingeren. En nu smeek ik om ze te laten slingeren en pleaaase pis lekker naast de pot jongen 🙏🏼🙏🏼

Gewoon hun oude zelf weer zijn 😇

We hebben Kleine nu 2jaar en 3 maanden en hij doet het nog steeds 🤪 Niet vaak...

Als alles schoon is 1 keer en heel af en toe over de rand heen. Met die matten eronder is het ook zo schoon. 😊

aangepast door Lappie2

@Lappie2 Oei beterschap naar je konijntjes 🥰 hopelijk zijn ze snel weer beter. Snapje volledig, de fysieke gezondheid en mentale gezondheid is belangrijkste, daar sluit ik me volledig bij aan hoor. Dan maar inderdaad naast het toilet 🤣plassen.   

Ik heb zelf ook matten, zowel in hun hok als in de ren mat voor het toilet. In het toilet, heb ik dan wel andere bodembedekking gedaan, back 2 nature. Bevalt erg goed! 

Bij mij gebeurt dan helaas wel beetje consequent, maar ze doet over het geheledag,  vooral in de toilet. Dus daar ben ik dan wel blij mee. Ik merk ook dat wisselende, weeromstandigheden, ook wel voor enige onrust zorgt. Waardoor Bib het wellis vaker doet. Maar daar heb ik nu kalmering spray voor gehaald,  in hoop dat het haar tijdens die periodes wat rustiger houdt. 

Maar verder is het ook denk ik gewoon hun gedrag/uiting dus heel heel erg vind ik het ook niet. Laat konijn, lekker konijn zijn vind ik dan. In de toekomst, zodra ik op mezelf ga wonen, word ren een aparte ruimte, vast aan hun hok. Want nu deel ik dus eigenlijk mij kamer met me konijnen, wat mega gezellig is, maar ik kan daardoor niet ren nu afsluiten snapje of veranderen. Omdat het ook mijn loop vloer is. Maar in toekomst word dat dus volledig aparte ruimte, met daarin ook andere bodemmateriaal, dan maakt het helemaal niet meer uit, waar ze plassen :P. 

Maar dacht, wellicht is er oplossing voor of iets. 

aangepast door Linda20
Geplaatst:

Misschien helpt een grotere toiletbak? Maar ik denk dat je het niet helemaal kunt voorkomen hoor.

Ik heb voor binnen een wasmachine lekbak (70x70cm). Ze hebben daarin twee hoekjes als toiletruimte gelabeld 😁 Een hoekje liggen de meeste keutels en plasjes, en precies op die plek ligt er soms ook urine naast de bak, dus ik denk dat ze tijdens het plassen dan net met het kontje over de rand zitten🙄

Vervelende is dat het dan helemaal onder de lekbak trekt waardoor er een vrij groot oppervlak is dat ik schoon moet maken, en de onderkant vd lekbak. 

Geplaatst:
Op 7-6-2025 om 12:04, Linda20 zei:

@Lappie2 Oei beterschap naar je konijntjes 🥰 hopelijk zijn ze snel weer beter. Snapje volledig, de fysieke gezondheid en mentale gezondheid is belangrijkste, daar sluit ik me volledig bij aan hoor. Dan maar inderdaad naast het toilet 🤣plassen.   

Ik heb zelf ook matten, zowel in hun hok als in de ren mat voor het toilet. In het toilet, heb ik dan wel andere bodembedekking gedaan, back 2 nature. Bevalt erg goed! 

Bij mij gebeurt dan helaas wel beetje consequent, maar ze doet over het geheledag,  vooral in de toilet. Dus daar ben ik dan wel blij mee. Ik merk ook dat wisselende, weeromstandigheden, ook wel voor enige onrust zorgt. Waardoor Bib het wellis vaker doet. Maar daar heb ik nu kalmering spray voor gehaald,  in hoop dat het haar tijdens die periodes wat rustiger houdt. 

Maar verder is het ook denk ik gewoon hun gedrag/uiting dus heel heel erg vind ik het ook niet. Laat konijn, lekker konijn zijn vind ik dan. In de toekomst, zodra ik op mezelf ga wonen, word ren een aparte ruimte, vast aan hun hok. Want nu deel ik dus eigenlijk mij kamer met me konijnen, wat mega gezellig is, maar ik kan daardoor niet ren nu afsluiten snapje of veranderen. Omdat het ook mijn loop vloer is. Maar in toekomst word dat dus volledig aparte ruimte, met daarin ook andere bodemmateriaal, dan maakt het helemaal niet meer uit, waar ze plassen :P. 

Maar dacht, wellicht is er oplossing voor of iets. 

Sorry...lees nu je bericht pas 🤗

Mijn dochter deelt ook haar kamer met de beestenboel en is gelukkig zo gemaakt op de plekken waar ze niet hoeft of kan lopen...al hebben ze ook haar bed/bank en kleed voor de bank 😅 

We hebben nog een kamer naast haar kamer waar ze makkelijk naartoe kunnen verhuizen (moet alleen iets voor de trap komen dat ze niet naar beneden vallen) maar ze wil ze bij zich hebben 🥰

Het gaat gelukkig weer stukken beter. Zelf let ik te obsessief op ze..1 nies of gekleurde plas en ik sta al met reismanden in mijn hand in paniek 🙈

Ach zolang het makkelijk schoon te houden is, is een plasje hier en daar heen drama. Ik ben al een week bezig om natte kak uit het kleed te krijgen 😣 Echt ik krijg het er niet uit😖

Geplaatst:

@Marcovka2 Nee denk dat grotere toiletbak niet gaat helpen. Ik heb 2 dwergkonijnen en heb al best redelijk grote toiletbak aangeschaft met daaraanvast hooi ruif.  Merk ook wel dat ene dag helemaal niet gebeurt, en andere dag weer weer. En dat weeromstandigheden ook wel van invloed zijn.   Dus denk inderdaad, dat je niet helemaal kan verkomen. Ik blijf gewoon plasjes zo nu en dan opvegen en dan toiletbak in gooien, om wel duidelijk te blijven maken van, "heey hier hoort je plas en niet daar" maar voor de rest ja... is het denk ik ook gewoon wat het is.  Ik ben al blij dat maar 1 van mijn konijnen dit doet, en niet allen 2 hahaha,  en dat ook niet constant elke dag gebeurt.  

Geplaatst:

@Lappie2 hahaha geeft niet! Oh wel leuk en handig! ik kan mijn konijnen helaas niet verhuizen of ergens anders naartoe verplaatsen. En heel eerlijk 😂 eigenlijk wil ik dat ook helemaal niet, want vind het veel te gezellig!. En ik herken wel die alertheid hoor, ik ben ook meteen vol in actie zodra ik al gekleurd plasje zie of verkoudheidje signaleer 🙈 extra voorzichtig met mijn lieve schatjes. En bij mij is t ook gelukkig makkelijk schoon te houden. En zo erg vind ik het ook weer niet.   Maar dacht, misschien er wel volledige oplossing voor. Maar dat is dan helaas niet zo,  en dat maakt ook niet uit. Elk konijntje gaat overal weer anders mee om, ik merk gewoon dat mijn konijn bib, heel erg reageert op weer veranderingen en daarvan toch soort stress krijgt dan? dnek ik? waardoor ze vaker naast de toiletbak plast. 

Want zoals nu, is het alweer stukken minder en gebeurt het niet dagelijks. En lijkt ook ze wel weer beetje energie meer terug te hebben. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
47 minuten geleden, Linda20 zei:

@Marcovka2 Nee denk dat grotere toiletbak niet gaat helpen. Ik heb 2 dwergkonijnen en heb al best redelijk grote toiletbak aangeschaft met daaraanvast hooi ruif.  Merk ook wel dat ene dag helemaal niet gebeurt, en andere dag weer weer. En dat weeromstandigheden ook wel van invloed zijn.   Dus denk inderdaad, dat je niet helemaal kan verkomen. Ik blijf gewoon plasjes zo nu en dan opvegen en dan toiletbak in gooien, om wel duidelijk te blijven maken van, "heey hier hoort je plas en niet daar" maar voor de rest ja... is het denk ik ook gewoon wat het is.  Ik ben al blij dat maar 1 van mijn konijnen dit doet, en niet allen 2 hahaha,  en dat ook niet constant elke dag gebeurt.  

Ik weet ook niet welke van de twee over de rand plast, ik vermoed het rammetje, mannen hebben schijnbaar moeite met in de pot mikken dus zal voor konijnen ook wel gelden🤭

Inderdaad als het af en toe gebeurd is het niet zo erg. Maar meestal ontdek je het wanneer je haast hebt en niet veel tijd hebt om op te ruimen🙄

Geplaatst:

@Marcovka2 hahaha nou zijn allen 2 meisjes 😛 hoeven niks te mikken😂.  Maar precies, meestal ontdek je het tijdens moment dat het je eigenlijk niet uitkomt, dat maakt het irritant. Maarja ach, je kan niet altijd alles hebben. blijven toch diertjes🤣🧡

Geplaatst:

Hmmm, de laatste week gebeurd het bij mij nu wel bijna iedere dag, alsof ze het weten 🙄

Het is vervelend, maar het maakt me niet veel uit. Ik denk alleen doordat de geur een beetje blijft wordt het een plekje waar ze steeds toch weer hun plasje doen.

• 3 maanden later...

Even een update over mijn konijn Bib, ze is inmiddels volledig zindelijk geraakt.  Het duurde wat langer dan bij mijn andere konijn (1,5 jaar), maar geduld is een schone zaak. Merk wel dat bij veranderende weeromstandigheden, dat, dat haar de nodige stress kan geven, en dat ze dan wel weer ongelukje kan maken. Waarschijnlijk komt dit ook, omdat zij  van haar zelf enorm dikke vacht heeft en haar biologische klok van verharingen, dan in de war raakt. Dan wel verharen, dan weer niet. Helaas is dit moeilijk in belans te brengen, (en heb ik geen controle over het weer). Maar dan gebruik ik kalmerings spray en help ik haar, door middel van borstelen. En merk dat ze dan gauw weer rustig is en de oude word en dus weer zindelijk is.  ieder konijn uit stress/ziek zijn of ongemak natuurlijk op zn eigen manier,  denk dat dit haar manier is van het laten merken dat er iets kan zijn.  Zij is namelijk best wel uitgesproken als konijn, kwa karakter.  Toen ze is ziek was geworden van wormpjes, ging ze bijvoorbeeld ook in hoekjes zitten. Dus ergens ben ik wel blij dat ze zich zo "uitspreekt" zegmaar,  want weet ik ook als baasje meteen dat er iets is, (Wel of niet ernstig) .  Verder zijn beide konijnen van mij, super gezond en blij. En gaat alles lekker zijn gangentje🥰 dus ben ik als  baasje ook blij.  

Herkennen andere konijnen houders dit ook? 😂.  

En hoe gaat met jullie konijnen?🙈

aangepast door Linda20
Geplaatst:

@Marcovka2 Oei, ja misschien hebben jou konijn(en) hetzelfde als mijn konijn. En uiten ze hun ongemak over constant verharen, ook wel met ongelukjes.  Mocht je toch denken dat het iets met geur te maken heeft, kan je altijd urinebuster gebruiken.  Tis wel heel sterk spul, dus sowieso niet in buurt van je konijnen doen, en moet je dan 10 min later intrekken en dan kan je opvegen. En dan is t zo goed als gereinigt en geur verdwenen. Wellicht is dat optie?.   Konijnen zijn namelijk van nature schone dieren, heb altijd vaste poep en plas plek. Dus tis opzichzelf niet passend, als je konijn het op meerdere plekken doet. (Kan wel, ze kunnen meerdere plekken creeren) En ongelukje kan soms gebeuren.   Maar als het je niet veel uitmaakt,  is het ook prima hahaha.

Geplaatst:

Leeuw plast alleen ergens anders als hij ziek is. Dus dat klopt.

Vind het ook wel fijn want zo kon ik direct zien dat zijn urine niet gezond was na zijn operatie. Sinds zijn urineweg infectie over is plast hij weer in de toiletbakken. Kleine doet nog af en toe een plasje voor de bak op de mat. Maarrrr ze gooien vaak het hooi wat uit de bakken en dan eten ze op de mat met de nodige keutels erbij 😜 

Leeuw laat wel duidelijk zien als hij niet lekker in zijn Verhaar vel zit. Is ook nog steeds niet over. Maar we borstelen hem elke week en met aaien halen we ook nog hele truien weg. Kleine verhaart ook nog maar minder erg. Kip de kanarie is eergister begonnen en hele kamer ligt vol veertjes. Alsof er een kussengevecht is geweest🙈

Allemaal erg laat en duurt lang.. 

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
17 uren geleden, Linda20 zei:

@Marcovka2 Oei, ja misschien hebben jou konijn(en) hetzelfde als mijn konijn. En uiten ze hun ongemak over constant verharen, ook wel met ongelukjes.  Mocht je toch denken dat het iets met geur te maken heeft, kan je altijd urinebuster gebruiken.  Tis wel heel sterk spul, dus sowieso niet in buurt van je konijnen doen, en moet je dan 10 min later intrekken en dan kan je opvegen. En dan is t zo goed als gereinigt en geur verdwenen. Wellicht is dat optie?.   Konijnen zijn namelijk van nature schone dieren, heb altijd vaste poep en plas plek. Dus tis opzichzelf niet passend, als je konijn het op meerdere plekken doet. (Kan wel, ze kunnen meerdere plekken creeren) En ongelukje kan soms gebeuren.   Maar als het je niet veel uitmaakt,  is het ook prima hahaha.

Het blijft bij af en toe een plasje, dus daar heb ik geen moeite mee. Er ligt bescherming op de vloer.

Ik heb dus twee koppels. Bij eentje blijft alles inderdaad in een hoekje liggen, bij de andere graaft de voedster vaak in de bodembedekking en woelt de hele bak om waardoor de keutels overal in de bak liggen🙄 Op zich niet erg, maar daar kan ik niet alleen een hoekje eruit scheppen en vervangen.

• Vind ik leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .