Ga naar inhoud

konijn gekocht blijkt schurft te hebben


carolaa

Aanbevolen berichten

Vorige week heb ik een konijntje van 7 weken oud gekocht.

Op het eerste gezicht een mooi pluizig gezond konijntje, niets aan te zien.

Van te voren via de mail foto's van de vader en moeder gezien.

Verder was het diertje helemaal gezond en pas smorgens bij de moeder weggegaan.

Thuis aangekomen, vond ik dat hij toch nogal veel krabde. Het even aankeken, hem

toen opgepakt en hem nog eens goed bekeken. wink.gif

Zaten er op zijn neusje een paar piep kleine gelige korstjes.

Heb ik het meisje van wie ik hem gekocht heb een mail gestuurd kreeg ik het volgende terug:

Wat betreft zijn neus, hier hebben de cavia's schurft (Worden behandeld) en ik heb vanochtend zijn neus nog ingesmeerd en druppels achter z'n oren.

Mocht het maandag niet beter zijn moet je het even laten weten. Je zou hem een pipetje tegen schurftmijt/luizen kunnen geven. Dat is ie gelijk ontwormt (kost bij ons geloof ik een euro of 5 voor een paar pipetjes)

Als het goed is gaat het weg maar die pipetjes zijn erg handig omdat ze ook ontwormen".

Ik heb dus op zaterdag dat pipetje opgehaald en gelijk in zijn nek gedaan. Nu was het afgelopen week dus 5 dagen nadat het pipetje gegeven was nog niet beter. Ik ben er toen mee naar de dierenarts gegaan. En die heeft nog een injectie ivermectine gegeven. Over 10 dagen moet ik terug komen voor de 2e injectie ivermectine.

Al met al ben ik dus niet blij met dit hele verhaal, want heb dus een "ziek"konijn gekregen. En heb nu al binnen een maand een lekker hoge dierenarts rekening!

Heb dit ook tegen dit meisje gezegd. En volgens haar had hij bij hun nog echt geen schurft en vervolgens stuurde ze de volgende mail:

Ik zal zo mijn agenda eens opzoeken, hij heeft geen schuft gehad maar is hier uit voorzorg voor behandeld. Ook een ivomec spuit (maar dat mag je al na 7 dagen herhalen)

Overdoseren gaat niet zo makkelijk gelukkig, In heel ernstige gevallen is er wel eens 1,5 pure ivomec ingespoten, veel te hoog maar er was niks aan de hand, genas goed (was niet hier hoor)

In dat pipetje zit ook ivermecterine, alleen dan in kleinere verhouding, dus veel minder.

Hier was niks te zien nee, echt niet... ik had s'ochtends nog wat op zijn neus gesmeerd (klein beetje verdunde ivomec) voorhet geval dat.

Aan zijn oren had ie ook helemaal niets, anders had ik dat echt wel gemeld !

Als de dierenarts over 14 dagen opnieuw ivomec inspuit is dat qua dosering geen probleem.

Het diertje zomaar terug brengen doe ik ook niet zomaar. Maar ik vind dit wel heel erg onbeschoft hoe het is gegaan. :((

Heeft hier verder iemand enig idee hoevaak je een konijn uberhaupt mag enten met ivermectine?

En zijn er nog smeerseltjes o.i.d tegen de jeuk die je op de oren kan smeren tegen het krabben?

Hij heeft afgelopen vrijdag zijn enting gehad maar krabt nu nog steeds. cry.gif

Hoop dat er hier mensen zijn die tips hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch loopt het bij die fokker niet kwa schoon maken en of lopen haar cavia´s bij de konijnen ?Ik heb zelf nog nooit schurft op stal gehad gelukkig.Maar is zeer besmettelijk.Jij eigelijk zou ze je de kosten een gedeelte moeten vergoeden.Ze wist zelf wel dat het risico grot is en of was.Maar officieel heb je een half jaar garantie..........maar in dit geval vrees ik dat je nul op rekst krijgt.Dus let goed op bij aankopen van dieren........................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien het feit dát ze met Ivomec behandelde, zowel de spuit als op de neus..is toch een teken dat er iets heerst bij haar dieren ?

Zo iets doe je nl niet als het totaal overbodig is.

Er heerst daar schurft. Punt. Geen discussie over aangaan.

Dat ze het je niet gemeldt heeft is een bewuste handeling van haar geweest, dan had je namelijk bedenktijd kunnen vragen, kunnen annuleren of kunnen praten over de prijs of evt dierenartskosten..

Deze kans heeft zij je ontnomen door dingen te verzwijgen.

De gevolgen van het bewust achterhouden van belangrijke informatie kan je haar best melden met de dierenartsrekening.

Misschien slim om erbij te vermelden dat je best begrijpt dat dit allemaal haar bedoeling niet geweest is. Dat je daar best begrip voor hebt, en dat je accoord gaat met een tegemoetkoming in de kosten die opweegt tegen schade die je nu loopt door de gevolgen van het 'vergeten' van mededelingen die relevant zijn voor de gezondheidstoestand van dit konijn.

Zo ! Da's nog eens een zin...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook een keer meegemaakt.

Snoet komt uit een dierenwinkel waar ze met cavia's samen zat.

Een paar dagen na aankoop ook schurft en naar de dierenarts geweest.

Volgens hem hebben konijnen die met cavia's gehouden worden een grote kans om schurft op te lopen.

Gelukkig was het bij Snoet na behandeling vrijwel direct over, maar inderdaad ook gelijk op kosten gejaagd!

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties!

En vooral die reactie van ZaZa daar kan ik wat mee! Ik denk dat ik het idd maar eens op die manier ga zeggen, al denk ik dat ik nul op mijn rekest ga krijgen.

Maar dat zie ik dan wel weer.

Het ergste vind ik gewoon dat het verzwegen is, en dat ik niet de kans heb gekregen om zelf de beslissing te nemen om een konijntje met schurft te kopen en behandelen of juist te laten zitten.

Daarbij is vooral door het verzijgen van deze informatie de behandeling van de schurft in het gedrang gekomen ( het is dat ik er zo achteraan zit met mailen en uiteindelijk toch de antwoorden krijg ) maar bij iemand met minder "verstand", zou dit diertje toch echt geleden hebben. Ook is het natuurlijk voor onze dierenarts niet makkelijk behandelen nu, ze de prezieze voorgeschiedenis niet weet.

Ga dus in ieder geval over 10 dagen terug met het Tezzy naar de dierenarts voor zijn 2e enting ivomec ( bij mij iig de 2e ). En dan hopen dat het beter gaat met hem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen is het een week geleden dat Tezzy zijn ivomec enting bij mij heeft gehad, alleen lijkt de schurft zich tot nu toe alleen nog maar uit te breiden :((

Ik moet 11 april terug voor de 2e enting, maar moet ik zolang nog wachten, of heeft eerder terug gaan geen zin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou er niet mee wachten als het al aan het uitbreiden is. Straks is schurft niet meer te verhelpen dus ik zou zsm weer naar de dierenarts gaan. Of bel anders ff dan weet je ook meer.

Heel erg voor jou en je nijntje, sterkte! hopelijk wordt ie gauw beter!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn cavia Zuni (mijn eerste) had ook schurft toen ik hem kocht. Hij was heel erg ziek en het heeft mij veel geld gekost. Ik ging toen naar die handelaar en vertelde het, hij haalde zijn schouders op.....:((

Ik heb goeie ervaringen met een stinkend goedje dat je in water moet oplossen en daar je dier in onderdompelen en laten opdrogen. Ik moest het om de vier dagen herhalen en later om de week. Als ik later opnieuw schurft ontdekte, behandelde ik twee keer en het was weg.

Maar wat een manier van handelen zeg!! Zo doe je toch niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou net bij de DA geweest, en daar heeft hij een 2e enting met ivomec gehad, en is er afkrabsel genomen van zijn oortjes voor onderzoek ( na uitdrukkelijk verzoek van mijn kant )

Heb ook een mail terug gekregen van het meisje waarvan ik hem gekocht heb:

Ik had toch de datum doorgegeven ? Nou nogmaals, op 28 februari zijn ze ingespoten. Toen waren ze 4 weken oud en dat was uit voorzorg. Meestal wordt het na de 1e injectie slechter en vervolgens beter. ( dit gaat over mijn vraag wanneer hij nou die "preventieve enting bij haar gehad heeft)

Toen ik hem verkocht (buiten de winkel om, die hebben er namelijk niks mee te maken) had hij geen schurft en volgens de informatie die ik had ingewonnen (van internet maar belangrijker nog van mijn dierenarts) was er geen kans op schurft bij hem.

Toen hij weg ging was de schurft hier ook al dermate weg en zaten de besmette dieren appart en liep hij dus geen kans. Ik heb dus helemaal niks verzwegen, hij zou gewoon niks kunnen krijgen en mijn dierenarts heeft dat tegen mij gezegd en aangezien ik al jaren bij hem met al mijn dieren kom geloof ik hem. Hij heeft nu schurft, dat is een feit maar dit hoeft niet eens vanuit hier te komen. Stress is de grootste oorzaak van schurft, hij is ineens bij zijn moeder weg (al vrij vroeg met 6 weken.. niet te vroeg maar langer zou geen kwaad kunnen)

hij is mee naar de winkel gekomen in reiskoffer, heeft daar gezeten, is toen met jou meegegaan en is daar vervolgens weer in een nieuw hok in een nieuwe omgeving gegaan.

Sorry, mijn ouders (dit is dus ook niet via de winkel met garantie of wat dan ook) gaan echt niet akkoord met de dierenarts rekeningen. Dat wat de dierenarts inspuit kan ik zelf namelijk ook en dat is 100x goedkoper en is precies hetzelfde. Ik wil nog even benadrukken dat ik dus echt NIET wist van de kans dat hij schurft zou kunnen krijgen, wanneer dit wel had gekund had ik dat echt wel gemend (net zoals bij de cavia's die een aantal weken eerder weggegaan zijn)

Dus als ik het zo lees kan ik fluiten naar mijn centen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou het telefoonnummer van haar dierenarts kunnen vragen om te verifiëren of wat zij zegt (dat ze daarover contact gehad heeft met haar dierenarts) klopt.

Het zou niemand verbazen als dat niet zo zou zijn..denk ik..

Verder...

Misschien toch eens telefonisch contact opnemen en een redelijk gesprek proberen te voeren..(met stroop vang je beter vliegen)

En dan...heel lullig misschien: konijn terugbrengen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat laatste zei mijn vriend ookal, maar dan krijg ik de dierenarts kosten er ook niet mee terug, en mijn konijn kwijt. en het is niet dat die dierenarts rekening zo hoog is, maar het gaat mij meer om het principe: ze loopt het nu gewoon op mij te stoken dat het aan mij ligt dat het konijn schurftmijt heeft! En daar kan ik niet tegen!

Verder heeft net de dierenarts gebeld: er was van 2 oren een afkrabsel genomen: Geen van de 2 oren waren mijten te vinden, dus als het goed is moet het vanaf nu beter gaan, en als het volgende week nog niet beter gaat, moest ik terug bellen.

Dus hopelijk gaat het de goede kant op want als dit niet helpt zou ik niet weten wat het kan zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal ik maar reageren,

Ik ben degene van wie het konijntje komt (En deze is buiten de winkel om verkocht)

Mijn cavia's hebben schurft gehad en zijn allen behandeld met ivomec. Volgens mijn dierenarts zou er geen besmettingsgevaar zijn voor de konijnen.

Een aantal weken voor het konijntje weg ging had ik babycaafjes, zijn verhuisd en heb er nadrukkelijk bijgezegd (en heb behandeld samen met hen) dat ze schurft hadden of zouden kunnen krijgen omdat die kans er toen wel was !

Als mij wordt verteld dat het konijntje geen kans heeft om schurft te krijgen (buiten het feit om dat ze ook schurft kunnen krijgen van stress, hij is namelijk die ochtend van zijn moeder afgegaan, met de bus mee, toen wachten tot hij gehaald werd en weer in een nieuw hok en nieuwe omgeving zonder mama)

Als de kans er was geweest had ik het echt wel verteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is in ieder geval duidelijk dat de schurft NIET van Carolaa afkomt. Daar is iedereen het vast wel over eens, nietwaar ?

Dat haar niet gemeld is, toen het konijntje gereserveerd was, dat er schurft was. Is ook duidelijk, toch ?

Dan begrijp ik niet helemaal waarom de verkoopster dan de verantwoordelijkheid niet op zich neemt.

Dat de eigenaresse van dit konijn, het konijn niet meer terug gaat geven omdat ze er inmiddels aan gehecht is, is aannemelijk.

En aangezien de verkoopster winst heeft uit de verkoop van dit (zieke) konijn, is het niet meer dan redelijk dat ze in overleg met de eigenaresse bespreekt dat ze in ieder geval het aankoopbedrag terugkrijgt...

Zij is immers van een ziek konijn af, kreeg daar zelfs geld voor én heeft geen dierenartskosten...

Jullie komen over als 2 zeer redelijk denkende personen..

Volgens mij hoeft daar geen oeverloze discussie over gevoerd te worden...en weet ieder eigenlijk wel hoe de vork in de steel zit.

Dat het geen opzet geweest is, geloof ik ook absoluut.

Helemaal wanneer dit netjes afgehandelt gaat worden.

Aangezien de verkoopster er volgende week niet is, zou ze het geld vandaag nog terug kunnen storten en is alles opgelost.

Succes beide en laat eens horen hoe goed dit afgelopen is !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .