Ga naar inhoud

Ouder konijn met EC


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! 

Dit is voor mij de eerste keer dat ik een bericht plaats hier, dus ik hoop dat het zo op de goede manier gaat:)

 

Mijn konijn (doperwt) van ongeveer 7,5 jaar oud kreeg vorige week ineens allerlei symptomen van ec (schuin hoofd, omvallen), hierna ben ik dezelfde dag gelijk naar de dierenarts gegaan en deze gaf inderdaad aan dat het om ec ging. Ik heb hiervoor panacur (1x per dag 1ml) en meloxidyl (1x per dag 15 kg) gekregen, dit ben ik nu een week al aan het geven. Alleen zie ik geen verbetering en eigenlijk alleen verslechtering bij hem. De afgelopen 2 dagen heeft hij veel getold en drinkt/ plast veel ook beginnen zijn achterpoten (zoals het lijkt) zwaarder te worden.

 

Verder probeert hij nog veel te lopen (waarna hij omvalt) en eet en drinkt zelf nog goed. 

 

Nu mijn dilemma, van de dierenarts kreeg ik te horen dat als hij begint met veel te tollen, dat ik moet gaan nadenken wat ik verder wil gaan doen (Verder behandelen of een spuitje geven).

Mijn konijn is al oud, ik weet niet of ik hem door de komende weken leed wil laten gaan, als ik weet dat hij al aan de oude kant is en het misschien toch niet lang meer volhoud. Voordat hij ec kreeg, lied hij al symptomen zien van ouderdom (sloom, minder eten en kleur van vacht die wat doffer is geworden).

 

Zijn er andere die hier ervaring mee hebben? Of andere die gewoon tips of advies hebben? Ik weet het even niet meer, ik wil gewoon niet dat hij pijn heeft of aan het lijden is. 

Alvast bedankt:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het niet gek dat je na een week nog geen verbetering ziet. Een maand is realistischer, soms duurt het zelfs langer. Ik zou nu dus nog niet opgeven, maar wel uitrekenen hoeveel mg panacur (fenbendazol) per kg je geeft, dit hoort 2x 20mg per kg per dag te zijn de eerste 2 weken, dus 40mg per kg totaal. De meeste vormen van panacur die aan konijnen gegeven worden zijn 25mg/ml. Wat zou betekenen dat je 25mg geeft totaal, wat ook kan verklaren waarom je geen verbetering ziet (ook al is het daar nog vroeg voor). Er zijn wel vormen van panacur te krijgen die minder of meer mg/ml hebben (er zijn er ook van 100mg/ml), dus het is wel belangrijk om uit te vinden welke panacur je hebt. Zo kun je berekenen hoeveel je geeft en of de dosering wel juist is.

 

Er is een behandelplan van Wilhelminapark wat houvast kan bieden. Enige waar ik het niet mee eens ben is het gebruik van dexamethason, maar in geval van de dood of de gladiolen kan ik me voorstellen dat het toch ingezet wordt. Het helpt wel om ontstekingen terug te dringen. Een link naar dit plan en meer informatie over de ziekte vind je in het volgende artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/Encephalotozoon-cuniculi-EC-Konijn

 

Mijn advies is eigenlijk altijd om het een maand aan te kijken, zeker als het in de hersenen zit worden ze zo zielig dat je denkt dat ze het niet overleven, maar deze klachten komen doordat er ontstekingshaarden in de hersenen zitten door de parasiet, op het moment dat je die onder controle krijgt en de ontstekingen verdwijnen kunnen de klachten ook (grotendeels) wegtrekken. 7,5 is inderdaad wel een leeftijd dat E.C. overwinnen wat lastiger wordt, maar het is niet onmogelijk en ook weer niet zo oud dat ik zeg, behandel maar niet.

 

Let op, ik heb het bij mijn berekening over milligram en niet over milliliter, dit omdat ik niet weet welke variant je hebt. Waarschijnlijk zul je 0,8ml per kg moeten geven, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Bij de variant van 100mg/ml is dat maar 0,2ml namelijk. Het is wel heel belangrijk om die eerste 2 weken zo hoog te doseren, na die 2 weken wordt de dosis gehalveerd en ga je nog minimaal 6 weken door, dan kijk je of je nog door moet gaan of niet, het is niet gek om dan nog een maand door te gaan. Sommige konijnen moeten zelfs op de onderhoudsdosering blijven, omdat ze bij stoppen een terugval krijgen. Dit is geen probleem, zolang je konijn verder een fijn leven heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .