Ga naar inhoud

Verschil in hooi eten bij groenvoer


Gast

Aanbevolen berichten

Mijn konijnen stoppen sinds kort met hooi eten als ik ze groenvoer geef. Ik ben nu even gestopt met groen en ze eten weet bergen hooi.

Het maakt ook niet uit hoeveel ik geef. Hetgeen wat ik het meeste geef is weegbree, paardenbloem en gras, en soms wat anders extra erbij. Of dit nu een handje is, of een emmer, ze eten gelijk geen hooi meer, of zo weinig dat het een paar sprietjes zijn ofzo.

Mijn vraag dus, kan dit kwaad? Dat ze dan stoppen met hooi eten en verder alleen biks (20 gram per twee) en groen?

Keutels etc zien er prima uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je het ook eens afwisselen. Dus als je groen geeft, minder of geen biks die dag. Ik geef zelf normaal gesproken 2-3 x per week groentes, dagelijks krijgen ze wel eens wat ik zoal buiten heb (zuring, gras en citroenmelisse, af en toe munt en rozemarijn). Maar niet elke dag witlof, wortel of dat soort spul wat ik uit de winkel moet halen. Eten ze minder hooi, dan krijgen ze ook geen groen en ik sla wel eens een dag biks over.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier wordt maar weinig hooi gegeten in de zomer, maar ze hebben wel altijd onbeperkt gras. Ze eten dus wel de hele tijd door en ik heb er nog nooit een probleem van gehad, ten minste niet die dingen waarom je hooi geeft, het slijten van de kiezen en een goede spijsvertering. Dus ik denk dat onbeperkt gras ook prima is in de zomer. Maar als het groenvoer 1 keer per dag gegeven wordt en na een uur of 2 is alles weer op dan zou ik wel denken dat ze daarnaast meer nodig hebben dan brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen biks heb ik al eens geprobeerd een dagje maar dan eten ze enkel groen.

Het zou in principe dus geen kwaad kunnen? Ze hebben natuurlijk altijd hooi maar waar ik nu iedere dag de ruiven vul is het met groenvoer een week.. Bij wijze van, ze krijgen wel vers hooi. Vandaar dat ik het niet echt snap.

Groen krijgen ze overigens iedere dag. Altijd gras, verder riet, paardenbloem, weegbree, veldsla, bramenblad, wilgenblad, etc. Ik probeer wel iedere dag wat af te wisselen met dingen. Lukt natuurlijk niet altijd maar het is niet dat ze twee weken lang dezelfde dingen hebben. Zou nog minder biks wel goed zijn? Ze krijgen al zo weinig dat ik me afvraag of het daaraan ligt :P

Zou het helpen als ik het opnieuw opbouw bijv?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee oke, maar stel dat ik de hooiruifjes (ik heb er 3/4 per ren) voor de helft vervang met gras, dan eten ze dat ook genoeg.

Wie weet eten ze ook wel hooi hoor maar ik zie het dan eigenlijk niet. En ik merk het ook met vullen, dat dat veel minder hoeft. Kan ze moeilijk geen groen meer geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen best zonder groen de mijne krijgen nooit groente al jaren niet.En ik denk dat hooi een stuk meer vezels bevat dan groente en dus belangrijker is in het menu.Maar je zou ook de hoeveelheid groen drastisch kunnen verminderen.Vrienden van ons geven hun konijn iedere dag 1 plakje wortel en een beetje biks en heel veel hooi dat kan dus ook.Maar ik schreef ik mijn topic over SS en daar heb je kunnen lezen dat onze konijnen toch teveel(ik zelf vond het best weinig) kruiden kregen en daardoor juist weer hun biks lieten staan en nu laten we alle kruiden/gedroogde groentes weg en de bakjes zijn binnen een half uur helemaal leeg.


Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen best zonder, maar omdat ze het echt heerlijk vinden en ik van mening ben dat een konijn het wel nodig heeft, wil ik graag een manier vinden dat ze het toch nog kunnen eten.

Hoeveelheid heb ik al wat mee geprobeerd. Een klein handje, een emmer, erg veel verschilt het niet. Ik heb gisteren een rvs hondendrinkbak gegeven met verschillende soorten, minder dan normaal maar meer dan een handje, en ze hebben wel wat hooi op. Niet zoveel als normaal maar goed, het is iets. Ze krijgen verder altijd gras en als ik Lonja's reactie lees denk ik niet dat ze problemen met de kiezen krijgen.

Ze krijgen nu overigens geen winkel-groente he, maar planten uit de natuur. Geen idee of dat verschil maakt.

Ze hebben dit eetgedrag wel sinds ze ander hooi hebben bedenk ik me, eerder gaf ik een emmer vol en was het hooi ook vaker op. Ga de volgende keer ook opletten welk hooi ik haal, degene waarbij ik haal heeft verschillende soorten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kunnen ze ook. Hoe ieder z'n konijn(en) voert is aan hen zelf. Deze discussie draagt niet echt ergens toe bij. Ja, ze kunnen zonder. Ze kunnen ook zonder biks. Of ze daarmee ook alles binnenkrijgen aan voedingsstoffen, is misschien een ander verhaal, maar daar gaat het niet over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaat over een andere discussie in andermans topic. Michelle verwees naar hier, dat ik overdreef, maar ik zie het hier toch echt staan.

Ik zeg ook nergens dat het niet kan, zelfs meerdere keren dat ze ook zonder groen kunnen, maar bij mij gaat het goed dus ik blijf lekker groen geven en doe niet mee aan dat anti groente gedoe wat ik steeds lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze kunnen best zonder groen de mijne krijgen nooit groente al jaren niet.

You see?

Mijn konijnen zijn gezond en daar raad je het min of meer ook af, zoals je ziet. Ik vraag nergens of ze zonder kunnen dus dat advies is imo afraden om ze groen te geven.

En nee, ik noemde je anti-groente omdat ik dat al in een aantal topics gelezen heb, zelfs in een waar je er behoorlijk over doordramt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .