Ga naar inhoud

Kieskeurige (verwende) konijnen


Jill85

Aanbevolen berichten

Elke morgen krijgen mijn 3 konijnen hun portie groen. Alleen hebben ze precies nogal een duidelijke voorkeur. Witloof gaat er bij alle3 goed in en ook een wortel en het loof ervan eten ze graag. Nu las ik dat andijvie een groente is die ze mogen eten. Trekken die 2 buiten er toch hun neus voor op zeker. Enkel Saffiertje vond het lekker. Verder lusten ze allemaal geen courgette (zou mijn vriend ze opgestookt hebben, want hij lust dat ook niet :P). Fruit lusten ze ook niet alles (krijgen ze beperkt. Aardbeiblad liever dan aardbei. Meloen is duidelijk niet lekker.Saffiertje wist wel raad met een braambes. Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat nadien zij en de vloer volhingen :D. Appel en perzik is ook nog lekker bevonden. Kruiden lusten ze ook niet. Hooi alleen kruidenhooi met wortel, paardebloem of appel.

Het enige waar ze mij bijna altijd voor wegduwen is hun potje SS biks. Het is overigens niet alleen de konijnen die kieskeurig zijn. Ook vriend en hond zijn viesneuzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O die van mij zijn net zo. Andijvie lusten ze wel, behalve Bobby. Die vindt sowieso niet veel lekker. Idd de SS is hier heilig, gelukkig samen met hooi, dat eten ze wel goed. Maar ik heb al zoveel aangeboden waar men de neus voor optrekt: aardbei, perzik, meloen, kers, courgette, en nog veel meer. Ik heb de hele lijst van BB aangeboden volgens mij. Maar het lijstje van wat ze lusten, is erg kort.

Ik ben sinds kort begonnen met gewoon kruiden uit de natuur plukken zoals paardebloem en dat wordt veel meer gewaardeerd. Bramen, bramenblad, gedroogde brandnetel en zonnebloemblad uit eigen tuin, dat vinden ze wel heel lekker. En er staan nog steeds veel braamstruiken in bloei overal. Ik ga ook rozenbottel proberen. Gek he, dure dingen moeten ze niet en onkruid gaat er in als koek. Nou ja, het scheelt wel in de portemonee natuurlijk. Misschien kun jij ze ook wat meer uit de natuur geven, wie weet heb jij ook van die goepkope konijnen, haha. Als ze het maar graag eten, ja toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk ze komen zeker niets te kort. De buiten nijnen hebben ook nog gras en er groeit ook wel wat onkruid in maar eigenlijk eten ze hier heel weinig van.

Als ik dat zo hoor van een nicht v mijn vriend :s daar krijgen ze buiten soms hooi, veel wortelen en aardappelschillen of gekookte aardappel en droog brood. Gordkope biks eten ze amper van. Echt erg

Link naar reactie
Delen op andere sites

HFST gaat er bij beiden in als zoete koek. Iedere ochtend gaan ze weer helemaal uit hun dakje als ik bij hun voederbakjes sta... ;)

Hooi eten ze beiden goed, het liefst wel lekkere kruidenhooi. Peterselie, Basilicum, camille en andere kruiden vinden ze allebei ook heerlijk...

Maar qua groenten en fruit is Twiggy echt een Queen Diva en trekt ze haar neusje voor alles op. Brammetje daarentegen is een vuilnisbak...
maakt niet uit wat er gegeven wordt. 

 

Oh ja...beiden zijn belachelijk idolaat op korenaren...lyrisch worden ze als ze het blik met de korenaren al horen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuurlijk ze komen zeker niets te kort. De buiten nijnen hebben ook nog gras en er groeit ook wel wat onkruid in maar eigenlijk eten ze hier heel weinig van.

Als ik dat zo hoor van een nicht v mijn vriend :s daar krijgen ze buiten soms hooi, veel wortelen en aardappelschillen of gekookte aardappel en droog brood. Gordkope biks eten ze amper van. Echt erg

 

Als ik het zo lees denkt je nicht dat de konijnen gelijk zijn aan de groene container.....  :   aardappel is niet goed voor de nijnen.

 

De mijne zijn ook wel wat kieskeurig, biks is geen probleem, hooi is nogal wisselvallig, ze zijn stapelgek op bruidssluier en wilg. Gras en paardenbloemblaadjes zijn ook favoriet.

Groente en fruit is verschillend, basilicum vinden ze erg lekker en peterselie ook, maar salie en thijm laten ze liggen.  Andijvie eten ze wel maar ze vallen er niet gelijk op aan.

 

Gisteren heb ik voor alle 3 (2 nijnen en 1 caaf) een wc rolletje gevuld. Eerst een kant beetje dichtgevouwen, klein beetje sla er in, een braam en een snoeptomaatje toen nog beetje eikebladsla erop. Bovenkant dichtgevouwen. Was een echte traktatie maar denk dat het ook kwam door de uitdaging van het rolletje. Duurde even voordat ze snapten dat er iets lekker in zat. Voor Karel had ik 1 kant weer beetje opengevouwen, toen hij door had dat er iets lekkers in zat was het rolletje ineens super interessant. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu die dwergkonijnen worden nog beter verzorgd dan de slachtkonijnen. Die zitten met een hoop samen in een hok wachtend tot ze geslacht worden. Dat is vooral haar vriend die d doet. Als ik dan zeg dat die veel te klein zitten dan krijg ik als antw dat ze anders te veel spieren krijgen en dat het vlees taai wordt. Hier wordt ne mens stil van. Ze hebben nochtans zon grote tuin! Die dwergkonijnen zitten alkemaal apart in een hok van 1.20 op 60 (zelfgemaakt) koppelen heeft ze wel is geprobeerd maar het zijn allemaal vrouwtjes dus vechten. Daarvoor zateh ze bij de kippen en dan hadden ze veel ruimte. Vond ik eug nog beter. Mja kan maar beter zien dat men eigen nijnen goed verzorgd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou toch proberen om andere biks te zoeken die ze wel willen eten.

ook staat biks boven aan samen met hooi derna pas groentjes enzo.

Dus ik zou s'ochtends de biks geve dat doe ik en ik denk de meeste bbers? 

Huh de biks wordt toch juist goed gegeten?

En biks staat onderaan.. hooi, hooi, hooi dan groente en pas biks een keer. Biks is alleen maar ontwikkeld eigenlijk om het ons gemakkelijk te maken zodat wij niet alles uitgebalanceerd uit de natuur hoeven halen, maar ze kunnen prima zonder biks. 

Ik geef bewust 's avonds biks, omdat konijnen foerageren tijdens schemering en juist overdag slapen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .