Ga naar inhoud

Puberteit: hoe ga je ermee om?


Nila

Aanbevolen berichten

Hallo,

Sinds 3 maanden is Nila in de puberteit. Ze is ontzettend humeurig, plast en poept weer door het hele huis, gaat als een gek knagen aan haar kooi wanneer ze er uit wil en heeft soms buien dat ze ontzettend graag aandacht wil. Zoals nu loopt ze continue rondjes om me heen en loopt ze over mijn laptop.

Ook gromt ze iedere ochtend als ik haar eten wil geven en als we te veel in haar kooi zitten.

We straffen iedere keer het ongewenste gedrag en negeren het bedelende gedrag.

Ik heb al gelezen dat de kenmerken kenmerkend zijn voor de puberteit, maar ik vroeg me af hoe jullie hier mee om gaan.

Misschien dat ik er wat van opsteek.

Ik hoor het wel!

Diou

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nooit straffen voor wat ze in haar kooi doet. Dat is haar kooi, die moet helemaal veilig zijn voor haar.

Wat betreft het aandacht vragen: konijnen zijn sociale dieren en kunnen niet toe met een uurtje aandacht per dag. Als ze dus veel om aandacht vraagt komt ze blijkbaar aandacht te kort. De makkelijkste oplossing daarvoor is een vriendje. Mosterd wil na de koppeling aan Kaatje nog steeds graag aandacht van mij, maar ik kan in ieder geval weer normaal door de huiskamer lopen zonder continue mijn nek te breken over een konijn :P

Het lijkt me trouwens ook verstandig om nog eens goed naar het geslacht van je konijn te kijken. Hoewel voedsters ook sproeien, kan het zomaar zijn dat jou konijn stiekem toch een manneke is. Je wilt niet weten hoe vaak het gebeurt dat er in de dierenwinkels verkeerd gesekst wordt :unsure:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik straf haar inderdaad niet als ze in haar kooi zit. Ik probeer zo veel mogelijk haar gedrag te negeren als ze knaagt. Als ze echt door blijft gaan straf ik haar enkel met mn stem.

Buiten de kooi straf ik haar ook alleen met mn stem en als ze heel vervelend is, gaat ze terug in haar kooi.

En als er één konijn is die veel aandacht krijgt, dan is het Nila wel. Ik werk thuis en in mn pauzes mag ze er altijd even uit. De avonden en weekenden zijn we meestal thuis en loopt ze altijd rond. Ze gebruikt het knagen naar mijn idee ook echt om te laten weten dat ze er uit wil. Krijgt ze haar zin niet, dan gaat ze stampen.

Ze heeft wel eens geknaagd omdat ze zich verveelde, maar dat valt nu weer mee.

Een vrouwtje is het zeker... ze is gechecked door de dierenarts.

Het lijkt er dus op dat we er doorheen moeten. Niet erg hoor, maar was gewoon nieuwsgierig hoe het bij anderen ging.

Sinds een paar dagen loopt Nila ook rondjes om onze voeten. Ik weet dat het kenmerken is voor de puberteit, maar ik weet niet wat ze daar mee over willen brengen.

Weten jullie dat?

Groetjes

Diou

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op je voeten/schoenen zitten als je weg wil gaan: Het betekend dat het konijn aandacht/eten wil en niet wil dat je weggaat.

staat hier op bunnybunch! hoewel ik het er soms niet mee eens bent want "konijn laat een oor hangen" betekend volgens mij niet "ik heb honger".. maar goed

Op je voeten zitten is niet rondjes lopen hé....

En ja, je hebt gelijk, er staan wel een paar zaken in die niet altijd juist zijn ,omdat er zaken instaan die aangeleerd zijn en dus bij elk konijn verschillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vanaf welke leeftijd begint die zogenaamde konijnenpuberteit dan?

Mijn konijn is nu 14 weken ongeveer...maar vertoont al echt gedrag ook...sinds hij weet dat het buiten zijn hok veel groter en avontuurlijker is, verzint ie blijkbaar vanalles.

Ging hij gisteren over mijn boekhouding lopen, op mijn laptop zitten...heeft ie vandaag de draden van mijn dolby surround kapot geknaagd en is ie zelfs (dacht echt dat dat onmogelijk zou zijn) uit zijn hok gesprongen en een dikke meter naar beneden gedoken...hij heeft er veel voor over.

Hij is wel ontzettend lief en aanhankelijk..en totaaaaaal niet bang voor iets mag in zijn hok komen, dat ziet ie echt als een soort spelen! prachtig, maar die draden waren wel minder...

Heb ik ook wel electrische draden..en wel veel op 1 plek dus in een gootje gaat dat niet passen. Heeft iemand hier toevallig een goede tip voor, want ik wil geen geroosterd konijn ;)

Tis nu over 1 's nachts en ik hoor hem nog steeds aan zijn hok zitten...verveelt hij zich nou of wil hij aandacht ofzo?

Wel jammer dat je niet gewoon met zon beest kan communiceren he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten de kooi straf ik haar ook alleen met mn stem en als ze heel vervelend is, gaat ze terug in haar kooi.

De bovenste zin zij je.. maar als je haar straft en in dr kooi zet, ziet ze haar kooi eig als een strafplek! omdat als ze straf heeft dr kooi weer in gaat!!!

je kan beter een ander strafplekje verzinnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .