Ga naar inhoud

Hooi thee? Wanneer over op afgemeten hoeveelheid biks en welke groenten vooral NIET?


Grada

Aanbevolen berichten

Hoi!

Mijn nijn is nu 12 weken oud. De fokker vertelde mij toen ik hem ophaalde dat ik hem nu nog wel onbeperkt biks mag geven..maar zie en hoor verschillende dingen. Wanneer moet hij over op 'afgemeten' hoeveelheden biks?

Ik heb ook geen weegschaal in huis en denk dat mijn nijn nu 1,5 kilo weegt (duitse hangoor 12 weken).

Welke groenten en of planten moet ik vooral NIET geven?

Lorenzo heeft wel harde keutels, maar ze zijn wel erg donker. Als ik het voorbeeld fotootje zie van blinde darm of gewone keutels..dan weet ik nu eigenlijk niet zo goed waar ik die van Lorenzo kan plaatsen. Hij eet zijn keutels ook niet op ofzo..

De keuteltjes zijn hard en rond en dus donker van kleur.

Hoeveel groente en fruit mag ie per dag? Heb ik weer het probleem dat ik geen weegschaaltje heb..misschien toch maar eens aanschaffen? Of heeft iemand een idee hoe de biks makkelijk af te meten is (bijvoorbeeld met een koffiekopje voor bepaalde hoeveelheid gevuld).

verder; wanneer moet hij ingeent worden en wat kost zoiets ongeveer? en is dat noodzakelijk?

Dat was het wel eventje voor nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooithee geef je pas bij echte diaree of bv na een castratie om ze weer zin in eten te laten krijgen.

Wat vooral niet te geven van groenten...goh..vn koolsoorten en gewone sla zijn vaak boosdoeners.

Wat betreft fruit, daar zit veel suiker in ,dus met mate geven, eerder als beloning. In wortel zit ook veel suiker, dus daar ook niet teveel van geven.

Wat is wel goed? Groene groenten. En die mogen in principe bijna onbeperkt, zolang ze geen diaree krijgen. Bij ons krijgen ze veel groen en dus minder biks.

Ik geef bv:

-wortelloof

-rucola

-romeinse- en veldsla

-selder

-half klein worteltje per dag

-verse kruiden, zijn ze gek op: basilicum, peterselie, dille ,thijm, munt,... (kijk een sop de lijst alternatieve geneeskunde)

-pissenlit (is nu seizoen)

Uit de dierenwinkel: mix van gedroogde kruiden, hebben ze in verschillende soorten van vitacraft en schweizer. Hooi natuurlijk want dat is HET belangrijkste element in hun voeding. Onze tweeling is gek op hooi met rozeblaadjes bv...

Biks: reken tussen de 20 en 30 gr per kilo lichaamsgewicht op volwassen leeftijd. Meer moet je echt niet geven. Ik weet zo niet vanbuiten wat een DH moet wegen op volwassen leeftijd, maar stel 4 kg, dan geef je hem tussen de 80 en 120 gr biks per dag. Als je ziet dat hij zijn BD-keutels laat liggen, dan minder je een beetje met biks of laat je wortel en fruit weg. (welke biks geef je?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende links zijn nog handig om lezen:

Voeding van een konijn (lees de 3 opeenvolgende pg's daar, ook het artikel mbt spijsvertering, het is lang en moeilijk, maar je gaat er echt veel info uithalen en je konijn beter begrijpen, makkelijker herkennen als er een probleem is ook)

Hier vind je een lijstje met goede kruiden en wat hun "medische" werking is:

Konijnen en alternatieve geneeskunde

Link naar reactie
Delen op andere sites

om even aan te vullen...

inenten mag vanaf een leeftijd vanaf twaalf weken.... en inenten is idd noodzakelijk..

myxomatose en vhs zijn vreselijk enrstoge ziektes die helaas het hele jaar door voorkomen...

neem contact op met je dierenarts en vraag of ze konijnen entingsdagen hebben. deze dagen zitten er eind deze maand begin volgende maand aan te komen!

wat betreft het groen:

aan groen is geen hoeveelheid in gewicht verbonden. let hierboij op dat je groen heel langzaam aan moet opbouwen.

begin met 1 soort groen en geef een stukje ter grootete van een postzegel. gaat dit goed... dwz je nijn heeft geen diarree geef je de dag erna een stukje ter grootte van twee postzegels en zo verder.

na enkele dagen kun je een tweedes oort groen erbij gaan geven.

hier vind je een lijst met veilige groen soorten en dingen diegevaarlijk zijn voor konijnen:

Giftige en veilige planten voor konijnen

keutels:

ieder konijn heeft blindedarm keutels..... in die BD keutels worden vopedingsstoffen uitgescheiden die je konijjn niet meer heeft kunnen opnemen. door ze dan weer op te eten krijgt ie die stoffen alsnog binnen! het is dus heel belangrijk dat ie die keutels op eet! dat jij die leutels nooit bij m ziet is dus alleen maar een goed teken!!

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

De blindedarmkeutels zou je meteen herkennen als je ze zou zien. De normale keutels zijn hard, en mooi rond, de blindedarmkeutels zijn de helft kleiner, zachter en plakken vaak aan elkaar. Het verschil zie je heel duidelijk, dus als je altijd maar dezelfde harde keutels ziet, betekent dat dat je konijn een goede darmwerking heeft en waarschijnlijk de voeding die jij geeft in de goede porties is en het goed kan verdragen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .