Ga naar inhoud

Sterelisatie


Trix

Aanbevolen berichten

Mijn konijn Yoshi zit alleen in een hok en ze heeft heel veel ruimte daarbuiten om rond te rennen.

Maar de laatste tijden heeft ze heel veel last van haar hormonen, dat zien we doordat ze druk is, als je haar wilt aaien (over de ren heen) dat rijd ze tegen je arm om (en het is echt een vrouwtje)

Haar tepels zijn wat opgezwollen en ze sleept met van alles en nog wat.

Yoshi is bijna 1 jaar oud en we zijn bang dat ze verhoogde kans op baarmoederkanker heeft...

Dus we willen haar laten stereliseren... Is dit verstandig?

Ik heb me laten vertellen dat de overlevingskans ook niet heel erg groot is tijdens de operatie....

Wordt ze dan erg rustig na de operatie?

Ze is nu erg druk, maar dat is ze altijd geweest, ik hou wel van een levendig konijn.

Vraag: Wat zijn jullie ervaringen met sterelisatie?

Ik vind het een moeilijke beslissing, dus ik hoop dat iemand me gerust kan stellen.

xxx Yoshi :bunny:& Trix

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ten eerste: Welkom op dit leuke forum!

Steriliseren is, anders als veel mensen denken, niet het weghalen van de eierstokken en evt. baarmoeder bij een voedster. Steriliseren is het doorsnijden van de eileiders of zaadleiders. Castreren is het verwijderen van de eierstokken bij een voedster of de balletjes bij een ram. De hormonen waardoor een voedster schijnzwanger raakt, en af en toe wat geirriteerd, komen van de eierstokken. Dus als je wil dat ze wat rustiger wordt en niet meer schijnzwanger, moet je haar laten castreren. Het is trouwens geen garantie dat ze dan ook daadwerkelijk rustiger wordt.

Tja, de castratie van een voedster is altijd wat risicovoller dan bij een ram. Bij de ram hangen de balletjes "buitenboord", en is het dus niet nodig om in de buikholte te gaan zitten rotzooien. En aangezien de eierstokken van de voedster wel in de buikholte liggen, is het daardoor toch wat riskanter. Het is niet zo dat het vaak niet goed gaat, er zijn hier volgens mij meer mensen waar het allemaal wel goed ging, als dat het mis ging. Verder heb ik hier niet zoveel ervaring mee, aangezien hier alleen de mannekes geholpen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier op het forum zijn van de odge leden de voedsters gecastreerd!

ik ben het met lieke eens dat het niet zo is dat het vaak niet goed gaat maar dat het wel meer risico's heeft dan de castratie van een ram!

als je voedster zo'n last heeft van dr hormonen is het zeker het overwegen waard...

heb je een goede konijnkundge dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kans dat een voedster op middelbare leeftijd baarmoederkanker krijgt is zeer groot, vele malen groter dan de kans dat het fout gaat met castreren. Dus alleen daarom is het al een goed idee om haar te laten helpen. Mocht ze er rustiger van worden is dat mooi meegenomen. Ga wel op zoek naar een konijnkundige dierenarts, opereren van een konijn is moeilijker dan bijvoorbeeld een hond of kat.

Nog even muggenziften: de testikels van een ram zitten ook in de buikholte, in het scrotum (balzak) zit een uitstulping van de buikholte en daarin hangen de testikels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg blij dat wij hebben doorgezet en onze voedster hebben laten castreren. Bij de castratie was ze 8 maanden oud en haar baarmoeder was al opgezwollen , ze ging dus richting baarmoederontsteking .

Daarnaast is ze nu eindelijk 100% zindelijk en valt ze haar broer niet meer lastig met rijden.

Haar karakter is natuurlijk niet veranderd, het hormonaal gedrag wel.

Als je de beslissing neemt om haar te laten helpen, moet je idd op zoek naar een zéér bekwame DA mbt konijnen en liefst ééntje die regelmatig die operatie uitvoert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

in de regel castreren dierenartsen voedsters alleen. dat wil zeggen dat alles word weggenomen.. zowel baarmoeder als eierstokken.

in de volsmond word er vaak gesproken over een sterrilisatie terwijl het eigenlijk een castratie betreft.

veel mensen denken dat een castratie alleen voor de mannekes geld... maar dat klopt dus niet!

door alles weg te nemen word de mogelijkheid op baarmoederkanker weggenomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .