Ga naar inhoud

hulp gevraagd


storm

Aanbevolen berichten

Heb jullie hulp nodig..... het gaat om onze FH omdat hij steeds z'n voerbak door het hele hok slingerde hebben we nu zo'n bakje wat je vast kan maken, het leek gister goed te gaan maar vannacht schrok ik wakker omdat ik buiten een hoop lawaai hoorde....en ja hoor weer z'n bak eraf, hij is zo bezig geweest dat de ring waar de bak in hangt helemaal scheef hing en het schroefje waar je het mee vastdraaid was ook helemaal los.....met als gevolg weer al het eten door z'n hok.

Hebben jullie tips om dit te voorkomen?????

En dan de volgende vraag is hij wil geen hooi eten heb de fokker gebeld en daar at hij best veel hooi zei ze, ik heb nu al 4 soorten gekocht maar hij kijkt er niet naar om, ja hij trekt het uit z'n ruif en maakt er een vloerkleed van :hmmm:ik heb van die tarwe stengels en die eet hij wel hij vind ze erg lekker zelfs...hebben jullie tips (de fokker haalt hooi bij de boer) heb gister wat boeren gebeld maar ze hebben alleen hele grote balen en dan blijft het niet vers genoeg.....

Verder gaat het echt super met hem, hij mag iedere dag lekker los en dat vind hij geweldig ha ha je lacht je rot....alleen zit er hier heel vaak een torenvalk dus ik blijf er wel bij.

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, hij houdt je wel bezig!!

Het is hier ook hoor, elke ochtend moet ik het etensbakje gaan zoeken in de ren.

Je kan misschien het etensbakje wegnemen als hij niet meer eet. Hier is alles snel op, dus geen verspreid eten.

Wat het hooi betreft, misschien even wat minder biks geven en kijken of ie dan wel hooi eet. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, ze eten alles op, ook het stro voor hun winterbedjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n keramieken voerbak (met 'konijn' erop), deze krijgt mijn FH niet makkelijk opgetild. Wel versleept hij hem altijd, of hij gaat er per ongeluk op staan met z'n lompe poot waardoor hij omkiept.

Hooi wilde hij in het begin ook niet eten. Ik heb toen een touw in zijn kooi gespannen, met daarin wcrolletjes waar ik het hooi ingestopt had. 'Insmeren' met kruiden (basilicum laat goede geur achter) of een blaadje erin stoppen hielp ook en hij vind het ook tien keer zo lekker als ik het nat spuit met de plantenspuit. Misschien heb je hier wat aan? Nu eet hij gewoon hooi, nog steeds niet veel maar wel drie keer zo veel als in den beginne. Succes ermee!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ligt het voer ook regelmatig door de hele kooi. Kan volgens mij weinig kwaad, het is droog voer dus dat gaat niet zo gauw rotten ofzo. En ik maak wekelijks het hok schoon, dan vind ik erg weinig biks tussen het stro. Konijnen zijn gewend om hun eten bijelkaar te scharrelen, uit een bakje eten is eigenlijk niet erg natuurlijk. Regelmatig ga ik niet eens op zoek naar het etensbakje en gooi ik de biks los het hok in. Hebben ze tenminste even wat te doen en eten ze het niet allemaal in één keer achter elkaar op :)

Het waterbakje heb ik trouwens wel vervangen door een drinkfles. Dat bakje ging ook iedere keer om. De konijnen buiten hebben wel gewoon een bak water, volgens mij is dat veel fijner dan een drinkfles. En zij laten het bakje wel gewoon staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ga het zeker allemaal uitproberen. hooi nat maken is zeker een goed idee....stom dat ik daar nog niet aan gedacht heb want m'n paard at het ook altijd zo... Water drinkt hij al vanaf het begin uit de fles. En het voer weghalen is voor hem geen optie omdat hij niet veel achter elkaar eet. Moet er ook wel een beetje om laggen hoor hij kan dan echt zo naar je kijken van ha ha heb het lekker weer gedaan.....

Nou ga jullie tips uitproberen en ben benieuwd

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ze er nog eens bijgehaald!

de tips die door Caroline een hele poos gelden eens gegeven zijn in een ander topic!

enkele leden hebben er al met positief gevolg gebruik van gemaakt!

wellicht zitten er ook voor jou nuttige tips tussen!

Algemeen wat hooi aan gaat:

Ten eerste moet je hooi geven van goede kwaliteit, lange stukken, groene kleur en moet lekker ruiken.

Ten tweede moet je hooi ALTIJD verversen, oud hooi (zelfs van een dag oud) laten ze liggen. Ideaal is het om een paar keer per dag hooi te geven en op dat ogenblik niets anders te geven. (dus niet hooi en biks, zodat hij de biks eet en het hooi vergeet)

Trukjes om je konijn aan het hooi eten te krijgen:

-hooi nat maken

-snoepje verstoppen in leeg wc-rolletje, opvullen met hooi

-erwtenhooi

-tarwe- en haverstengels (te koop in dierenwinkel, vitacraft heeft dat)

-meng verse of gedroogde kruiden onder het hooi, zodat het hooi die geur aan neemt.

-hooithee om hem de smaak te laten kennen

Hooi is zo belangrijk omdat ze er lang op moeten kauwen en malen en op die manier slijten dus hun kiezen af. Het is dus erg belangrijk dat je nog een paar pogingen onderneemt om hem aan het hooi eten te krijgen.

Lukt het echt niet en heb je alles al geprobeerd... wilgentakken of fruitboomtakken geven om op te knagen, elke dag verse...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor de tips, ben er al druk mee bezig geweest,

Hij krijgt zeker iedere dag vers hooi (zou ook geen oud brood willen)

Hooi in een rolletje ....ja even leuk en dan verscheur ik gewoon de rol en ga daar mee spelen en het hooi...ja is niet belangrijk.

Heb het hooi vandaag weer nat gemaakt en hij rook er wel aan maar verder niet.

het ook zo'n bal met een belletje hangen en daar heeft hij wel wat uit gegeten want hoorde vanmorgen het belletje en hij was half leeg en er lag geen hooi op de vloer.

Nou ga alles maar eens om de dag proberen of zo wacht het even af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hee!

Het hooi probleem heb ik wel wat op.

Heb je toevallig kruidenhooi?

Ik heb het gister net nieuw gekocht in de dierenwinkel.

Mijn nijntje vindt het heerlijk!

Hij eet nu echt heel veel hooi.

Ik heb met paardenbloem kruiden erbij :).

xx Emma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .