Ga naar inhoud

konijn met abces


vickie

Aanbevolen berichten

Eén van mijn konijnen heeft enkele weken geleden ook een abces gehad. Onze dierenarts heeft dit opengemaakt,proper gemaakt en ontsmet. Hij is daarvoor niet in slaap geweest. Ze heeft hem een antibiotica inspuiting gegeven en thuis moest ik nog antibiotica verder geven gedurende een week.

Ze vertelde wel dat indien het abces terug zou komen, ze gans het kapsel rond het abces onder narcose zou moeten wegsnijden. We zijn nu enkele weken verder en het blijft gelukkig goed, je voelt het abces niet meer zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

met antibiotica alleen ga je het denk ik niet redden!! een abces moet eigenlijk altijd wel gerdaineerd d.w.z open gemaakt worden!! en dan zorgvuldig meerdere malen per dag gespoeld worden!! daarnaast dient je konijn pijnstilling en antibiotica te krijgen!!

konijnen hebben nogal snel last van abcessen!!

is je dierenarts konijnkundig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze dierenarts zei toen inderdaad ook dat het met antibiotica alleen niet zou weggaan. Ze vertelde dat een abces bij een konijn vaak hardnekkig is omdat het pus in de abces niet vloeibaar is. Je kan het vergelijken met mayonaise. Daarom moet het opengemaakt worden en heel goed gespoeld. Omdat een abces heel sterk omkapseld is, geraakt de antibiotica moeilijk ter plaatse om zijn werk te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze Bas heeft een groot ingekapseld abces gehad onder zijn kin en dat hebben ze in zijn geheel moeten verwijderen.

Het was een langdurige operatie ,maar het is helemaal goedgekomen.

Wel heeft hij nog twee weken ab moeten slikken.

En onze stitch heeft ,nadat ze was toegetakeld door Bas,ook diverse abcessen gehad.

Deze zijn allemaal opengelegd en ik heb ze 2/3 keer daags moeten spoelen en insmeren met dermiel zalf.(SUPERFIJN SPUL)

Ook heeft ze wekenlang(zelfs langer als een maand)ab moeten slikken en metacam.

Een abces was zelfs 7 cm in het rond,eerst was de huid necrotisch en toen heeft de da de huid ruim verwijderd zodat er een enorm abces overbleef.Maar alles is gelukkig goedgekomen,er zit zelfs weer vacht op de plek.

Dus zoals je leest is het ERG BELANGRIJK om een abces open te leggen,want anders gaat het van kwaad tot erger en moet je laten opereren.

Succes,groetjes Margreet

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kreeg nu voor 10 dagen antibiotica mee en moest het goed in de gaten houden.

ze zeiden tegen mij dat het abces nog niet rijp was misschien dat ze het daarom niet opengemaakt hebben.ik hou het in ieder geval goed in de gaten en als ik het niet vertrouw ga ik gelijk terug.ik had er nog nooit van gehoord en dit is mijn derde konijn en de eerste die een abces heeft.

bedankt voor jullie antwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus eerst het abces open leggen.Dan elke dag uit knijpen schoon maken.Spul in doen.En dan antibiotica geven zo in deze volgorde heeft het nut.Met nu alleen ab geven heeft geen zin word de weerstand van je konijn aleen maar minder van.Ik heb hier ooit een abses moeten laten verwijderen zat helemaal in de spieren vast.Kosten 150 euro.Na de operatie moest ze wel ab gespoten krijgen voor 2 weken.Dus het is een flinke behandeling.En dan heeft de ab werkelijk nut en kan zijn werk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt het het beste wel laten weghalen hoor! Vroeger hadden wij een konijntje, Stampertje, hij had ook een abces(op z'n koppie vlak bij zijn oog) en de da wou dat in eerste instantie ook alleen maar behandelen met ab, maar dat is dus flink misgegaan.Het abces groeide razend snel, en ik zal hier niet neerzetten waar dat uiteindelijk toe geleid heeft,want het is vreselijk akelig.Maar we hebben hem moeten inslapen.Nou zal dat in de nek misschien minder snel uit de hand lopen dat je hem direct in moet slapen, maar ik zou echt meteen wat aan laten doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou hier mijn verhaal: sinds donderdagavond wilde mijn konijn niet meer eten vrijdagmorgen poepte en plaste hij bijna niet meer dus ik was heel blij dat ik voor vrijdagmiddag die afspraak had gemaakt.s'middags naar de da die sloeg meteen alarm omdat hij niet meer at poepte en plaste.ze was van mening dat het geen abces was maar een probleem met zijn kiezen maar het was nu eerst belangrijk dat hij weer ging eten dus ik naar huis met pijnstilling iets voor zijn darmen weer op gang te krijgen en dwangvoeding.gisteravond laat poepte en plaste hij gelukkig weer een beetje en vanmorgen ook weer wat meer.ik moet volgende week weer terug en dan gaan ze naar zijn kiezen kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo iedereen!

Ik leg mijn verhaal even uit:

In juli heb ik twee mooie konijntjes gekocht bij de dierenwinkel, waar ze met een cavia in een kooi zaten.

Na ongeveer 2 maanden kwam ik erachter dat een van de konijntjes beetwondjes had, dus ik had gebeld naar de winkel.

Daar bleek dat ze was aangevallen door de cavia en dus wondjes had gekregen.

Nu trok dit mooi weg, alleen na nog een maand voelde ik allerlei bulten op haar rug, abcessen dus.

Ik weer bellen naar de winkel, blijkt het dat ze dit niet gaan vergoeden als ze eventueel geopereerd moest worden.

Nu had mijn konijntje de grootste bult open geknaagd en moest ik wel naar de dierenarts. Ze is geopereerd onder volledige narcose, er zijn wel 6 dikke abcessen verwijderd. Dit geintje koste zo'n 230 euro...

Nu is ze goed hersteld. Ze eet, drinkt en beweegt goed en ze heeft er geen last van.

Nu voelde ik afgelopen week aan haar ruggetje en kin, en wat blijkt, op haar rug zijn er 3 teruggekomen, en onder haar kin bleek ze ook een behoorlijk groot abces te hebben.

Nu moet ze dus alweer geopereerd worden volgende week vrijdag.

Hoe kan ik voorkomen dat deze abcessen niet telkens terugkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Hallo,

Mijn nijntje had vanaf de dierenwinkel een abces op zijn oortje.

Deze hebben ze op kosten van de winkel weggehaald. Daarna bleek ie ook nog schurft te hebben en nog 2 nieuwe onstekingen op hetzelfde oor. ook op rekening van de dierenwinkel.

toen ik dacht dat het voor bij was, kreeg ze een hele dikke snoet.

1x onder narcose weg laten halen, toen een nieuwe open laten maken...

en als ik me niet vergis heeft ze er totaal 5 op haar snoet gehad. dit alles is behandeld door open te maken, door te blijven spoelen, antiotica in de wond, pijnstillers en orale antibiotica.

Hier is nog steeds geen einde aan, op dit moment spuit ik penicilline bij haar, en ziet het er voor het eerst, vanaf juli goed uit. Maar ja... we wachten het af.. we zijn pas 2 weken verder.

groetjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .