Ga naar inhoud

Tips zindelijk maken


Custo

Aanbevolen berichten

Mijn lieve nhd voedster van ca. 3 maanden oud is niet helemaal zindelijk.

Dit houdt in dat ze wel gebruik maakt van haar wc (in haar kooi), maar om haar kooi heen staat een ren van 12 panelen, zodat ze dag en nacht de ruimte heeft (ook mag ze nog los lopen in huis hoor).

Als ze los loopt is er niets aan de hand, maar als ze in haar ren loopt dan plast en poept ze op de grond en op een handdoek.

Op de grond plast ze steeds op een punt die het dichtst bij ons andere konijn is (een gecastreerde ram waar ze als ze groot genoeg is mee gekoppeld wordt). Zal ze dit doen omdat ze zoiets heeft van 'dit is mijn ren'?

En waarom plast ze op de handdoek? Ziet ze dit ook als een soort wc?

En hoe leer ik het haar af? Want ze doet het alleen als ik er niet bij ben, dus ik kan haar niet op heterdaad betrappen. En ze doet het trouwens alleen 's ochtends. Het zijn van die wat zachtere 'trosjes' keutels + plas.

Bedankt.

Cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn lieve nhd voedster van ca. 3 maanden oud is niet helemaal zindelijk.

Dit houdt in dat ze wel gebruik maakt van haar wc (in haar kooi), maar om haar kooi heen staat een ren van 12 panelen, zodat ze dag en nacht de ruimte heeft (ook mag ze nog los lopen in huis hoor).

Als ze los loopt is er niets aan de hand, maar als ze in haar ren loopt dan plast en poept ze op de grond en op een handdoek.

Op de grond plast ze steeds op een punt die het dichtst bij ons andere konijn is (een gecastreerde ram waar ze als ze groot genoeg is mee gekoppeld wordt). Zal ze dit doen omdat ze zoiets heeft van 'dit is mijn ren'?

Is inderdaad meest logisch, even duidelijk territorium afbakenen.

En waarom plast ze op de handdoek? Ziet ze dit ook als een soort wc?

Konijnen vinden het geloof ik fijn om op iets zachts en absorberends te plassen.

En hoe leer ik het haar af? Want ze doet het alleen als ik er niet bij ben, dus ik kan haar niet op heterdaad betrappen. En ze doet het trouwens alleen 's ochtends. Het zijn van die wat zachtere 'trosjes' keutels + plas.

Ik heb zelf als er een plasje naast de bak belandde het stuk keukenrol waarmee ik het opveegde in de bak gedeponeerd, zodat zijn lucht zich daarin bevindt. En de plek waar hij plaste meteen goed schoongeschropt, zodat hij het niet meer kon ruiken.

Of misschien de handdoek weghalen? Tenzij je vloer het niet aankan als er een plasje op beland.

Bedankt.

Cindy

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rosie Lee deed het ook. Nu is ze bijna 5 maanden en ze plast alleen nog in het wctje als ze in de ren loopt. Keutels liggen er wel op de grond, maar ik weet niet of ze ze laat vallen of dat ze uit het wctje gegooid worden per ongeluk.

Er ligt een klein tapijtje in de ren en daar plaste ze ook wel op. Zij zit met een gecastreerde ram, dus misschien wou ze ook wel haar plekje opeisen.

Als ze op de grond plaste, deed ik het ook met een stuk keukenpapier en dat in het wctje gooien.

succes!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .