Ga naar inhoud

Traanoog sinds castratie


Custo

Aanbevolen berichten

Sinds zondag heb ik er een rammetje bij (uit een opvang).

Hij is de vrijdag ervoor gecastreerd en zaterdag daar gebleven om hem in de gaten te houden. Hij herstelde goed na de castratie en dus mocht ik hem zondag meenemen.

Toen ik hem haalde, zei ze dat hij een traanoog had (sinds/na de castratie) en dat het vanzelf over zou gaan.

Nu heeft hij er nog steeds last van; je ziet wit pus (o.i.d.) in zijn ooghoek en de vacht onder het oog is nat/zit opgedroogd traanvocht.

Hij is verder gewoon actief en eet, drinkt en poept normaal.

Mijn vraag; wat kan ik aan het traanoog doen? Ik ga liever niet gelijk naar de DA, want hij is nogal bang (en valt ook aan) en ik wil hem niet te veel stressen. Maar natuurlijk gaat zijn gezondheid voor.

En mijn andere vraag; de vacht onder zijn oog is natuurlijk aan elkaar gaan kleven door het traanvocht. Hoe krijg ik dit schoon/uit de 'knoop'? Of wast hij dat zelf schoon?

Bedankt voor het lezen!

Cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

even aansluitend op het bericht van cindy.....

wat ik me eigenlijk al langere tijd gelden heb afgevraagd....

waarom heb je nooit gekoppeld in de opvang eigenlijk? zodat deze mensen je hadden kunnen begeleiden heirbij.....

straks mocht het onverhoopt niet lukken.. door bijvooorbeeld zijn gedrag en dan zit jij met de gebakken peren....

heeft de opvang je dit niet aangeboden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat je de ram al erg snel mee mag namen na de castratie. Bij de opvang in Sittard blijven de konijnen nog minstens 1 a 2 weken daar voordat ze herplaatst mogen worden.

Ook omdat ik een ram aan me voedster wilde koppelen "moest" ik eerst met me konijn langskomen. Ze kijken dan of de 2 elkaar mogen, zo ja dan mag de ram met me mee.

En een konijn mag pas met de nieuwe baasje(s) mee als de opvang zeker weet dat de konijn gezond is.

Ook vertellen ze altijd de karakters van de konijnen. Er zitten zowel lieve als brutale konijntjes en geven ook advies mee. Bijv dat de ene konijn niet bij kinderen geplaatst mag worden enz.

Ik zou zeggen, laat je konijn nakijken bij de dierenarts ivm de ogen. Neem ook contact op met de opvang vanwege zijn gedrag.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, wat een informatie allemaal....

Dit is mijn eerste konijn uit een opvang en ik had er geen idee van dat ze normaal langer blijven na een castratie en dat de koppeling daar plaats vindt.

Maar ik ga hem niet terug brengen. Hij kan er ook niets aan doen.

Ik ga met hem naar de dierenarts.

Wat jullie vraag betreft over waarom ik mijn voedster niet daar heb gekoppeld aan de ram is simpel:

1. de ram is nog vruchtbaar (pas gecastreerd)

2. mijn voedster is nog te jong

Als mijn vriend vanavond thuis is, zal ik even overleggen wanneer we naar de dierenarts kunnen. We hebben namelijk een nieuwe (maar hele goede) DA, die wat verder bij ons vandaan woont. En dus moet mijn vriend mee met de auto.

Ik ben al meerdere keren teleurgesteld door DA's, dus dan maar een stukje rijden voor een goede en betrouwbare arts (behalve in noodgevallen natuurlijk).

Ik vind het trouwens wel erg jammer dat dit zo moet gaan, mijn eerste opvang konijntje.

Je zou toch verwachten dat een opvang er beter mee om zou gaan (met de adoptie)...

Vind ik echt heel erg...

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je gelijk in hoor!!! mag je terrecht heel erg vinden!!! is ook zo.....

ik vind het gek dat die opvang dat konijn vrijwel direct na zijn castratie al uitgezet heeft....

jij bent iemand die zelf op zoek is gegaan naar veel informatie... en weet wat je moet doen... mar o zoveel mensen die dat niet weten.. met de nodige gevolgen vatuurlijk weer!!

goe van je dat je voor een goede dierenarts gaat! vertel de dierenarts ook maar over zijn gedrag... en de gedragsomschrijving die je van de opvang kreeg... dat die dus helemnaal niet overeenkomen!

wellicht kan hij hier iets mee.... aanvullend op zijn lichamelijk onderzoek

succes hoor!!! hoop dat alles goed gaat komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja de ram kan er niks aan doen.Maar de manier van handelen van de opvang vind ik een beetje vreemd.Waarom wel terug brengen.................Gaan hun met hem naar de dieren arts.En zorgen dat ie over 2 weken weer gezond en wel is.En dan gekopeld kan worden daar.Nu kunnen er verschillende problemen zijn.Eerst stress castratie...........dan een dag later verhuizen.Daar kunnen verschillende dingen de kop op steken.Dus laat je konijn kundige dieren arts er maar naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

enneuh, net je site bekeken, je knaagdieren zijn toch geen voer he??

Gezien het feit dat ze een gecastreerde ram heeft en alle reptielen op haar site geen muizeneters zijn maar insecten en planteneters, denk ik het niet.

Ik kan overigen niks vinden over muizen op haar site, maar dat kan aan mij liggen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zijn mijn dieren geen voer!

Ik kan toch én reptielen én knaagdieren/konijnen/honden leuk vinden???

Ik heb alleen hagedissen en schildpadden. En deze eten insecten en groenvoer.

Verder heb ik een dwerghamster, 2 konijnen en 2 honden (waarvan 1 uit een dodingsstation uit Spanje).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .