Ga naar inhoud

enge ziekte?


Gineke

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

Ik ben hier al heel vaak op bezoek geweest, nu heb ik me aangemeld!

Ik ben een beetje bang geworden, mijn konijn (3 maanden oud, geen dwerg maar ook geen reus) heeft oranje plas of poep. Nu ging ik hier wat informatie over zoeken en het ligt dus gewoon aan de voeding. Maar toen kwam ik op een site: E. cuniculi konijn of Encephalitozoon cuniculi bij het konijn

En nu denk ik eigenlijk dat mijn konijn dit wel kan hebben! Het heet Encephalitozoon cuniculi en ik herken sommige symptonen: tollen om de lengteas (dan draait ie als het ware een rondje), slappe achterpoten (dan lijkt het net of zijn achterkant inzakt) en dus de oranje ontlasting, wat een blaasprobleem kan zijn. Volgens dezelfde site kan deze ontlasting op allerlei soorten blaasproblemen wijzen!

Ik ben nu eigenlijk een beetje bang..

Ohja, Jopie draait ook wel eens met zijn ogen, dan zie ik het wit verschijnen.

Alvast bedankt! :wave:

Link naar reactie
Delen op andere sites

flimpje Konijn met e cuniculi

wat e cuniculli betreft zowel een schuin kopje of de achter hand raakt verlamd.

De achter kant wat jij denkt het geval is bij jouw.Raakt het even wicht kwijt.

En valt steeds het konijn om van achteren naar een kant.Laat plas lopen.En krijgt de achter pootjes er niet meer onder.Kan zich nog wel verplaatsen met gestrekte achter benen.Heeft wel gevoel in de pootjes.Maar krijgt geen singaal van de hersenen.De spieren van de achter benen krijgen geen seintje meer...........................

Konijn eet en drinkt heel goed.Dat zijn de symtomen.

Behandeling ga naar een konijn kundige da toe....................

konijn heeft om de 2 dagen 2 injecties nodig en elke dag panacur

De behandeling word na mate er herstel op treed lang uitgevoerd.

Werkt het niet en komt er geen verbetering worden de meeste konijntjes ingeslapen.

Het konijntje heeft zolang ie goed eet geen pijn.

Let op niet alle da´s zijn hier mee bekend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik weet het niet hoor.. Nu ik dat filmpje gezien heb ben ik erweer van overtuigd dat Jopie dat niet heeft!

En dat rondjes draaien kan ook een binkie (ofzoiets) zijn, en zijn oranje ontlasting kan van de kleurstoffen in snoepjes zijn.

Ik heb wat meer informatie opgezocht en volgens mij heeft Jopie nergens last van! :bunny3:

Maar ik heb 3 dwergkonijntjes gehad en nu dus een grotere.. Soms moet ik nog even wennen aan wat dingen. Ik heb vanmiddag ook een wc voor 'm gekocht: ben benieuwd of het werkt!! :bunny:

Ik heb het konijn gekregen van een vriendin en het komt uit een 6 konijntjes tellend nest van een broer en zus!! Heel raar, maar ze zijn niet gehandicapt (wat ook kan in zo'n geval). Maar die vriendin weet niet wat voor ras 't is en ook niet of het een mannetje of een vrouwtje is. We weten alleen dat ie nu 3 maanden oud is.

Hij is nergens tegen ingeënt, moet ik met 'm naar de dierenarts? De reden dat ik dit niet weet terwijl ik wel eerder konijntjes heb gehad is omdat die konijntjes bij een fokker wegkwamen en daar was alles al geregeld.

Mijn vraag dus: moet ik langs de DA voor inentingen en controle?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, maar nou moeten jullie niet denken dat mijn Jopie creperend in z'n hokje ligt hoor! Hij gaat als het lekker weer is op het gras, wordt elke week verschoond, krijgt genoeg eten en drinken (brokjes, groentes, hooi en snacks) en krijgt alle aandacht! :bunny3:

En hij is volgens mij kiplekker! Hoe meer ik er zelf over nadacht: die symptonen zijn volgens mij allemaal onschuldig. Die sprongetjes zijn binkies (of blinkies) en dat oogwit komt alleen als ie z'n hoofdje ergens tussen wringt; doodnormaal dus! En wat betreft de oranje ontlasting, hij krijgt af en toe knabbelstokjes en daar zijn oranje kleurstoffen aan toegevoegd. Dat verklaart veel.. :$

En mijn vorige konijnen hebben nooit klachten gehad dus heb ik er ook niet aan gedacht om naar de DA te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag dan ook eens naar je DA wat je konijn precies hoort te eten...

Die konijnensnoepjes bv zijn erg ongezond en zullen het leven je konijn verkorten. Héél veel konijnen hebben last van overgewicht en sterven daardoor veel te vroeg. De reden waarom ze overgewicht hebben zit bij de verkeerde voeding.

Een konijn heeft in de eerste plaats hooi nodig, dan groenvoer en dan pas biks (max 20-30gr per kilo lichaamsgewicht) . Ook moet je bv wortel en fruit met mate geven omdat daar veel suikers in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Hey,

ik heb ook een konijntje met e-cuniculli. In april liep hij een heel klein beetje vreemd toch ben ik al na opzoeken op internet in grote paniek naar 'konijnkundige' dierenarts gegaan. Hij zei dat we toch eerst 10 dagen gingen proberen met metacam. Daarna een foto nemen want test voor e cuniculli kost 75 euro en het gewone bezoekje had me al 33 euro+17 euro gekost. Dus hebben we hem in een klein hokje binnen gezet om te herstellen ( geen verslechtering ook niet echt verbetering) dus besloot ik hem terug buiten in de ren te zetten. Hij zou immers beter kunnen herstellen in een klein stukje (afgespannen voor andere konijnen) waar hij de andere toch kan zien. Tot ik van driedaagse terugkom en ontdek dat we zijn plakpoep toch niet op tijd hadden ontdekt nochtans kijken we hem elke dag na. MYAMASIS -> in spoed naar andere konijnkundige dokter. Zij heeft zijn staartje moeten amputeren maar dat is nu helemaal hersteld. Maar die rechterpoot was nu ineens heel erg verlamd, waardoor hij omvalt. Hij ligt dan in zijn eigen urine. Ik doe alles aan om hem te verzorgen. Hij kriijgt metacam, panacur, (2 spuiten vitamine B) extra vitamine voor in het water. Als hij op een dag een halve stap vooruit gaat gaat hij de volgende 4 achteruit. Hij is nu weer verslechterdnochtans zijn we wekelijkse klant bij de DA. Kan iemand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een e cuniculli konijn. (daardoor heeft hij o.a myamasis gehad wat we gelukkig 'op tijd' zijn staartje moest geamuteerd worden hebben ontdekt)

Nu geven we hem al 2 weken panacur. maar er is geen verbetering, zelfs verslechterd. Ik heb de DA dan maar om vitamine B injecties en cortisone gevraagd -> aanraden nederlandse dierenkliniek. Ze geeft elke week nu B injecties maar cortisone vond ze geen goed idee om dat zijn wonden moeten genezen (nu bijna volledig weg). Deze week is hij van 1 verlamde poot naar 1 verlamd 2de begint verlamming te krijgen en voorpoten die hij soms totaal niet onder controle heeft. Wil iemand me zeggen wat ik nog meer kan doen. Zal cortisone nog helpen of kan ik hem beter laten inslapen. Hij is de grootste knuffel die er is en eet en drinkt heel goed. Panacur is voor hem zelfs snoep hij kijkt er naar uit wanneer hij het krijgt. Hartje, hoofdje alles in orde maar de pootjes willen niet mee. Alle tips en duimen zijn dus welkom, want zit midden in blok maar maak erezaak van dat hij telkens een schoon hok, mooi gewassen is, medicijnen krijgt en wekelijks DA bezoek. dank je

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ookal denk je nu dat je konijn "kiplekker" is... een bezoekje aan de dierenarts kan geen kwaad!! Vooral niet wanneer de omstandigheden echt zo zijn zoals jij ze in je eerste bericht op dit forum hebt beschreven. (Tollen om de lengteas, slappe achterpoten, en de oranje ontlasting).

Bovendien is het een hele geruststelling als je konijn gezond verklaard wordt bij de dierenarts; een stukje zekerheid wat geen kwaad kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .