bunny ranch chanty Geplaatst: 7 februari 2008 Delen Geplaatst: 7 februari 2008 Na enkele incidenten om mij heen en hier op het forum.Moet het er toch maar eens van komen .Dat ik mensen een beetje voorlichting ga geven.Wat betreft de aankoop van een franse hangoor.Hier zal ik ook mijn geboorte en opgroei filmpje plaatsen hoe het gaat bij een fransen hangoren nest.Voor diegenen die hem nog niet kennen van het toppic fransen in the housefrans_en_fransien_filmpje.wmv Er werden er dus bij mij 12 geboren.Wat natuurlijk wel heel veel was.Moeders heeft 8 tepels.Dus eigelijk zou ze er maar 8 goed groot kunnen brengen.In de theori.Bij mijn nest waren er al 2 jongen vroeg gestorven.Dus 10 over gehouden wat dus eigelijk nog 2 te veel was.Voor het opgroeien.Ik weegde ze elke dag om te zien dat ze bleven groeien.Maar toen stopte een konijntje met groeien.Dat was stampy...........tja je kan als fokker zijnde niks doen Dan gaat het konijntje dood.Wat heel lang duurt door hongers nood.En word steeds zwakker.Krijgt een viese huid lijkt vettig dan.Haren staan heel raar.Dus ik heb er toen voor gekozen dat stampy met de fles groot werd.Wat dus gelukkig ook gelukt is.De andere 9 zijn bij moeders gebleven.Nu achteraf had ik nummer 9 ook beter kunnen flessen.Hij is zeker wel groot geworden.Maar was toch duidelijk minder dan de rest.Heeft dus ook minder melk gekregen.Jong nummer 9 heb ik dus ook langer gehouden zodat ie eerst nog even flink door kon groeien.In zijn vertrouwde omgeving.Hij is uiteinde lijk met zijn zus naar een zorg boederij gegaan.Daar naast hield het dus hier in dat ik zelf er erg druk mee was.Ze aten 3 kilo bix per dag.8 drinkflessen per dag heel veel erwten om goed op gewicht en groei te komen.En een kilo wortel per dag.Dat is niet niks dus.Wat is nu het gevaar van fokkers die deze zorg niet zo geven.Dat de jongen die achter lopen .Blijven achterlopen...........Met het gevolg dat hun organen aangetast worden en ze ondervoedings verschijnselen krijgen.Als de fokker daar niks aan doet .En de konijntjes gewoon zo verkoopt.Is de kans op overlijden zeer groot.Naast het verdriet van de nieuwe eigenaren. Dit was stampy die duidelijk al vette haren kreeg van de ondervoeding.Ze was hier 19 dagen oud.Soms hebben de ondervoede konijntjes ook de kracht niet meer om hun ogen open te doen.Dat zijn allemaal seintjes wat jouw als fokker er op moet wijzen er is wat loos.Stampy was met 8 weken net zo zwaar als haar broers en zussen uit eindelijk.Dus door mijn snelle ingrijpen heeft ze geen schade ondervonden.hier onder jong van 19 dagen zoals ie er uit moet zien Zo zie je al een duidelijk verschil.hier boven 7 weken oud 1.6 kilo uit een nest van 9 Dat houd in dat de jongen met 8 weken zeker 1.7 tot 2 kilo zullen moeten wegen .In goede gezondheid.Meestal hoe minder jongen hoe zwaarder ze zijn.Ze hebben bij de nieuwe eigenaar zeker 180 gram bix nodig per dag!!!Heel belangerijk.Naast het groen en hooi wat ze krijgen.Een halve liter fles drinken is bij aanschaf ook zeker nodig.Die 180 gram bix zullen ze hun hele leven eten per dag.[Daar doen ze rustig 6 tot 8 uur over]Dus vergis je niet in het verhaal 25 gram per kilo.Dat geld voor het volwassen gewicht dus.Het volwassen gewicht varieert tussen de 5 en 7 kilo ruim genomen.Optimaal is tussen de 5.5 en 6. kilo.Dus dit konijn zal zeker ook een groot verblijf nodig hebben.Een binnen kooi zeker al 1.60 m mits ie kan los lopen.Of buiten met een grote ren.Mijn ervaring is dat de mannen liever zijn dan de voedsters.Dat zeg ik eerlijk als fokker.De voedsters hebben nog al eens hun nukken en buien.Terwijl mensen zelf altijd voor een voedster willen gaan.Wijs ik ze daar wel op.De rammen krijgen bredere en bolle koppen. zie bo hier boven.Buiten het feit dat het grote konijnen zijn net honden.Kunnen ze zeker ook goed zindelijk worden op de bak.Oppakken vinden ze wat minder.Ze hebben ook hoogte vrees.Als mensen mij vragen is een fransoos geschikt voor kinderen.Dan vraag ik altijd hoe bedoelt u.Wilt u een schoot konijn?Of een aai konijn wat lekker in de tuin hobbelt.Daar zit natuurlijk verschil in!!Na wat heen en weer gepraat komen we er dan wel uit.Fransen zijn zeker geschikt voor kinderen.Maar kinderen moeten ze niet optillen.Want dat zorgt voor veel problemen.Wat lochies is.Wat moet je nog meer weten.Fransen kunnen nog wel eens een traan oog hebben krijgen.Dat is algemeen bekend.Oorzaak meestal.Ze wassen met hun voor pootjes hun hoofdje.ALs de pootjes vies zijn of de nagels te lang.Beschadigen ze hun oog hoeken.En krijg je traan ogen.Dus als dat gebeurt even cecken.En de oogjes schoonmaken met afgekoelde kammille thee.Blijft het lang duren even een oogzalf halen bij de dieren arts. Het is wel zo dat deze konijnen minder oud worden dan kleinere konijnen.Ze zeggen tot 6 a 8 jaar.Maar het blijft een feit als je fransoos niet te veel overgewicht heeft zal ie ouder worden. En gek zijn ze al helemaal hahasoms kunnen ze zo liggen dat ze dood lijken.Schrik dan niet!!Maar praat rustig tegen ze .Zodat ze weer wakker worden.Deze sammy -jo gaat voor foto model............ Dus nu alles op een rijtje waar je op moet lettenAankoop prijs is ook wel wat de gek er voor over heeft.Maar ligt normaal tussen 25 en 40 euroZal duurder zijn als konijn geent is. De fokker het beste een nkb fokker.Dan zijn de ouders gekeurd en gezond.Kijk bij de fokker hoe de dieren gehouden worden.Als dat een goede indruk maakt ook kwa hoe schoon worden ze gehouden.Kun je meestal een konijntje kiezen.Kijk dat de huid haren er mooi uit zien.Kijk dat de oren schoon zijn aan de binnen kant.Het konijntje rent ,loopt en een gezonde indruk geeft.Dat zijn kontje schoon is geen diaree heeft ivm cocidiose.Tatoe hoeft niet maar moet wel mogelijk zijn bij nkb fokker.gewicht zou zeker 1700 gram moeten zijn.En zorg dat je voer mee krijgt voor de overgang op ander voer.Vraag of ie al groen heeft gegeten.Zo niet kun je dat langzaam zelf gelijk opbouwen.En het geslacht even bekijken met de fokker ivm sex verandering.We zijn allemaal mensen en iedereen kan een foutje maken. Ik hoop zo op deze manier wat meer voorlichting te hebben gegeven over dit geweldig leuke ras.Wat inmiddels mijn hart al gestolen heeft.:bounce:groetjes cindy bunny ranch chanty hobby fokster o.a franse hangorenIn het mooie kleurtje blauw grijs en konijn grijs en de bont varianten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Debbie Geplaatst: 7 februari 2008 Delen Geplaatst: 7 februari 2008 Goede uitleg!Ik denk dat heel veel mensen hier wel wat aan hebben.Ook ik, want als ik in de toekomst op mezelf woon willen mijn vriend en ik graag twee fransehangoren. dus ik ben weer een heel stuk wijzer! dankje! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 7 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 februari 2008 Een dingetje nog vergeten.Voel het konijntje van de rug tot het kontje.Je mag geen botjes uit stekend voelen.Dat duid ook op te mager. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
xHann Geplaatst: 7 februari 2008 Delen Geplaatst: 7 februari 2008 Een dingetje nog vergeten.Voel het konijntje van de rug tot het kontje.Je mag geen botjes uit stekend voelen.Dat duid ook op te mager.Mag je de botjes wel voelen dan, ik bedoel dus niet uitstekend, maar 'gewoon'. Is moeilijk uit te leggen hoe, maar dus als je hem over z'n rug zou aaien, dat je ze wel voelt maar ze niet uitsteken? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
De-Lionlopjes-gek Geplaatst: 7 februari 2008 Delen Geplaatst: 7 februari 2008 pff had ik dit maar eerder geweten. maar gelukkig is onze fransoos er weer bovenop, en een enorm lieve en gezonde meid geworden! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 7 februari 2008 Auteur Delen Geplaatst: 7 februari 2008 Tuurlijk mag je de ruggegraat wel voelen maar niet ingezakt naar beneden dat je de hele rugge graat voelt.En de buik moet soepel aan voelen niet opgeblazen wat dan wel geval is. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
margreet Geplaatst: 7 februari 2008 Delen Geplaatst: 7 februari 2008 Dit is een heel verhelderende uitleg. Groetjes Margreet Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
shanty Geplaatst: 7 februari 2008 Delen Geplaatst: 7 februari 2008 ik denk dat dit heel duidelijk is cindy , voor toekomstige kopers Ook dit ras heeft mijn hart verovert het lieve en lompige van de dieren en vooral de streken hihi Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 24 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 24 juni 2008 Ik heb nu reeds bewezen dat ook een fransoos bij een pleeg moeder opgevoed.Met 7 weken al 1500 gram weegt in goede gezond heid.http://www.bunnybunch.nl/community/fokken-voortplanting/11560-heel-byzonder-nestje.html dus mensen let daar goed op!!En veel plezier met de aankoop van u franse hangoor. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Knaagdierenopvang Dalfsen Geplaatst: 28 juni 2008 Delen Geplaatst: 28 juni 2008 En de groetjes van onze fransoos Wobbes!Dan heb je gelijk een beetje een idee van het doodliggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
veerleke Geplaatst: 28 juni 2008 Delen Geplaatst: 28 juni 2008 haha grappig ! maar vraagje, zijn deze te houden met dwergjes? of best niet? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 28 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2008 tuurlijk kan dat geen probleem hoor als de ruimte maar groot is.Ik had laatst de eer om een blauwe Fransoos te koppelen in een mega ren!!!Hieronder de fotoĀ“sHoe zo groot.....!.De ren is van schutting panelen gemaakt.Zowel voor langs als boven langs.Van boven is hij 2 panelen breed.Dus lekker groot, hoog en diep.Dan 60 cm fijn gaas aan de binnen kant .Dit ter bescherming van de konijnen tegen de katten van de buren.Met een riant nachthok er in.Waar ze ook onder kunnen liggen.Je kan gewoon in de ren lopen via het tegel pad.De rest is zand en boomschors.Nu was het winter, maar normaal groeit er ook groen in.Wat de konijnen lekker kunnen snoeien.Een paar boomstammen er in en dus veel klim en spring mogelijk hedenevenals als schuil plekken.En wie zijn de gelukkige bewoners.Flower de blauwe Fransoos die ik gekoppeld heb.Hier is hij volwassen en weegt dus nu boven de 5 kilo. Zo hehe effe naar de andere hoek........................een hele sprint hier.En daar komt haar vriendje Pluis.Een" flessen kind".Wat een vrolijk ventje he....Als het regent schuilt hij hier onder.Hij is net zo groot als een kleur dwerg, maar is geen kleur dwerg!De Fransoos gaat lekker in het hok zitten als het regent. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 28 juni 2008 Auteur Delen Geplaatst: 28 juni 2008 Ze is nogal een ijdeltuit..........dus effe de pootjes wassen.Even een knuff...............................van Pluis.Zo zie je maar weer..... dat groot en klein zeker goed gaan samen!Dag zegt Pluisje tot de volgende keer!!!!! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stefanie Geplaatst: 6 augustus 2008 Delen Geplaatst: 6 augustus 2008 Wat een super gave ruimte voor je nijnen!! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
silly1984 Geplaatst: 4 september 2008 Delen Geplaatst: 4 september 2008 super,ik ben verkocht! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Britje Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 krijg er alleen maar meer zin in!Erg verhelderend stukje, ik sla het even op en kunnen we het nog even na lezen samen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 Zo, das een groot stuk! Ziet er erg leuk en luxe uit voor de konijntjes die erin leven! Echt een goede uitleg! Maar ben jij dat, cindy, die dat zegt in dat filmpje? Heb hem nou al een paar keer gezien, maar vraag het me steeds weer af! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2009 Het is mijn filmpje ja.......en mijn mooie fransien.....ik lag inderdaad in het hok tijdens de bevalling.En het konijntje met de bril op is stampy het flesse kind.tegen woordig heten de fokkers geen nkb fokkers maar kln fokkers. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 Oke, want je had een hele andere stem!:O Of ligt dat aan het filmpje? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2009 whaa ik ben al een half jaar me stem kwijt dus dat klopt meis.....Maar zo hoord mijn stem te zijn....hopelijk gaat dat weer goed komen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cisl0oveGeryon Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 Oww oke!XD Nou, hopen dan! Maar bij dat forum met die okgraag konijn, bedoelde je dat tegen mij of tegen de TS? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Farfa Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 Oooh Cindy wat zijn het toch prachtbeesten... Vooral konijngrijs schitterend!! En ZO lief!Trouwens... Ik wist helemaal niet dat ze de officiele naam hadden veranderd van nkb naar kln! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Daisy&Mouse Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 Helder stuk!Heb 'm ook opgeslagen hahaWil in de toekomst ook graag 2 franse:yes:Die ren ziet er wel echt super uit! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
bunny ranch chanty Geplaatst: 12 april 2009 Auteur Delen Geplaatst: 12 april 2009 Alleen moet ik wel opmerken bij de ren dat de bovenkant dicht moet voor de regen.....als fransen dor hun gewicht lang op en natte onder grond lopen kunnen ze last van hun pootjes krijgen.Voor een hel klein konijn maakt dat niet uit. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Britje Geplaatst: 12 april 2009 Delen Geplaatst: 12 april 2009 ik ben helemaal verliefd hihihh Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten