Ga naar inhoud

Waar moet je opletten bij het aankopen van een jonge franse hangoor


bunny ranch chanty

Aanbevolen berichten

Na enkele incidenten om mij heen en hier op het forum.Moet het er toch maar eens van komen .Dat ik mensen een beetje voorlichting ga geven.Wat betreft de aankoop van een franse hangoor.

Hier zal ik ook mijn geboorte en opgroei filmpje plaatsen hoe het gaat bij een fransen hangoren nest.Voor diegenen die hem nog niet kennen van het toppic fransen in the house

frans_en_fransien_filmpje.wmv

Er werden er dus bij mij 12 geboren.Wat natuurlijk wel heel veel was.Moeders heeft 8 tepels.Dus eigelijk zou ze er maar 8 goed groot kunnen brengen.

In de theori.Bij mijn nest waren er al 2 jongen vroeg gestorven.

Dus 10 over gehouden wat dus eigelijk nog 2 te veel was.Voor het opgroeien.

Ik weegde ze elke dag om te zien dat ze bleven groeien.Maar toen stopte een konijntje met groeien.Dat was stampy...........tja je kan als fokker zijnde niks doen Dan gaat het konijntje dood.Wat heel lang duurt door hongers nood.En word steeds zwakker.Krijgt een viese huid lijkt vettig dan.Haren staan heel raar.

Dus ik heb er toen voor gekozen dat stampy met de fles groot werd.Wat dus gelukkig ook gelukt is.De andere 9 zijn bij moeders gebleven.Nu achteraf had ik nummer 9 ook beter kunnen flessen.Hij is zeker wel groot geworden.Maar was toch duidelijk minder dan de rest.Heeft dus ook minder melk gekregen.Jong nummer 9 heb ik dus ook langer gehouden zodat ie eerst nog even flink door kon groeien.In zijn vertrouwde omgeving.Hij is uiteinde lijk met zijn zus naar een zorg boederij gegaan.

Daar naast hield het dus hier in dat ik zelf er erg druk mee was.Ze aten 3 kilo bix per dag.8 drinkflessen per dag heel veel erwten om goed op gewicht en groei te komen.En een kilo wortel per dag.Dat is niet niks dus.Wat is nu het gevaar van fokkers die deze zorg niet zo geven.Dat de jongen die achter lopen .Blijven achterlopen...........Met het gevolg dat hun organen aangetast worden en ze ondervoedings verschijnselen krijgen.Als de fokker daar niks aan doet .En de konijntjes gewoon zo verkoopt.Is de kans op overlijden zeer groot.Naast het verdriet van de nieuwe eigenaren.

flesse%20kind%2019%20dagensite.JPG

Dit was stampy die duidelijk al vette haren kreeg van de ondervoeding.

Ze was hier 19 dagen oud.

Soms hebben de ondervoede konijntjes ook de kracht niet meer om hun ogen open te doen.Dat zijn allemaal seintjes wat jouw als fokker er op moet wijzen er is wat loos.

Stampy was met 8 weken net zo zwaar als haar broers en zussen uit eindelijk.Dus door mijn snelle ingrijpen heeft ze geen schade ondervonden.

hier onder jong van 19 dagen zoals ie er uit moet zien

jongen%2017%20dag%20fransien%20site.JPG

Zo zie je al een duidelijk verschil.

fransen%207%20week%204%20site.JPG

hier boven 7 weken oud 1.6 kilo uit een nest van 9

Dat houd in dat de jongen met 8 weken zeker 1.7 tot 2 kilo zullen moeten wegen .In goede gezondheid.Meestal hoe minder jongen hoe zwaarder ze zijn.

Ze hebben bij de nieuwe eigenaar zeker 180 gram bix nodig per dag!!!

Heel belangerijk.Naast het groen en hooi wat ze krijgen.Een halve liter fles drinken is bij aanschaf ook zeker nodig.Die 180 gram bix zullen ze hun hele leven eten per dag.[Daar doen ze rustig 6 tot 8 uur over]Dus vergis je niet in het verhaal 25 gram per kilo.Dat geld voor het volwassen gewicht dus.Het volwassen gewicht varieert tussen de 5 en 7 kilo ruim genomen.Optimaal is tussen de 5.5 en 6. kilo.Dus dit konijn zal zeker ook een groot verblijf nodig hebben.Een binnen kooi zeker al 1.60 m mits ie kan los lopen.Of buiten met een grote ren.Mijn ervaring is dat de mannen liever zijn dan de voedsters.Dat zeg ik eerlijk als fokker.De voedsters hebben nog al eens hun nukken en buien.Terwijl mensen zelf altijd voor een voedster willen gaan.Wijs ik ze daar wel op.De rammen krijgen bredere en bolle koppen.

bo%2021%20-4%20-2007%20(2)site.JPG

zie bo hier boven.

Buiten het feit dat het grote konijnen zijn net honden.Kunnen ze zeker ook goed zindelijk worden op de bak.Oppakken vinden ze wat minder.Ze hebben ook hoogte vrees.Als mensen mij vragen is een fransoos geschikt voor kinderen.Dan vraag ik altijd hoe bedoelt u.Wilt u een schoot konijn?

Of een aai konijn wat lekker in de tuin hobbelt.Daar zit natuurlijk verschil in!!

Na wat heen en weer gepraat komen we er dan wel uit.Fransen zijn zeker geschikt voor kinderen.Maar kinderen moeten ze niet optillen.Want dat zorgt voor veel problemen.Wat lochies is.Wat moet je nog meer weten.Fransen kunnen nog wel eens een traan oog hebben krijgen.Dat is algemeen bekend.

Oorzaak meestal.Ze wassen met hun voor pootjes hun hoofdje.ALs de pootjes vies zijn of de nagels te lang.Beschadigen ze hun oog hoeken.En krijg je traan ogen.Dus als dat gebeurt even cecken.En de oogjes schoonmaken met afgekoelde kammille thee.Blijft het lang duren even een oogzalf halen bij de dieren arts.

fransen%204%20weken%20nr%202%20site.JPG

Het is wel zo dat deze konijnen minder oud worden dan kleinere konijnen.

Ze zeggen tot 6 a 8 jaar.

Maar het blijft een feit als je fransoos niet te veel overgewicht heeft zal ie ouder worden.

samira%20en%20co%20stampy%2013%20weken%20site.JPG

En gek zijn ze al helemaal haha

soms kunnen ze zo liggen dat ze dood lijken.Schrik dan niet!!

Maar praat rustig tegen ze .Zodat ze weer wakker worden.

sandy%20en%20haar%20frans%20%2015%20weken%20eerste%20site.JPG

Deze sammy -jo gaat voor foto model............

Dus nu alles op een rijtje waar je op moet letten

Aankoop prijs is ook wel wat de gek er voor over heeft.

Maar ligt normaal tussen 25 en 40 euro

Zal duurder zijn als konijn geent is.

De fokker het beste een nkb fokker.

Dan zijn de ouders gekeurd en gezond.

Kijk bij de fokker hoe de dieren gehouden worden.

Als dat een goede indruk maakt ook kwa hoe schoon worden ze gehouden.

Kun je meestal een konijntje kiezen.

Kijk dat de huid haren er mooi uit zien.

Kijk dat de oren schoon zijn aan de binnen kant.

Het konijntje rent ,loopt en een gezonde indruk geeft.

Dat zijn kontje schoon is geen diaree heeft ivm cocidiose.

Tatoe hoeft niet maar moet wel mogelijk zijn bij nkb fokker.

gewicht zou zeker 1700 gram moeten zijn.

En zorg dat je voer mee krijgt voor de overgang op ander voer.

Vraag of ie al groen heeft gegeten.Zo niet kun je dat langzaam zelf gelijk opbouwen.

En het geslacht even bekijken met de fokker ivm sex verandering.

We zijn allemaal mensen en iedereen kan een foutje maken.

Ik hoop zo op deze manier wat meer voorlichting te hebben gegeven over dit geweldig leuke ras.Wat inmiddels mijn hart al gestolen heeft.:bounce:

groetjes cindy bunny ranch chanty hobby fokster o.a franse hangoren

In het mooie kleurtje blauw grijs en konijn grijs en de bont varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dingetje nog vergeten.Voel het konijntje van de rug tot het kontje.Je mag geen botjes uit stekend voelen.Dat duid ook op te mager.

Mag je de botjes wel voelen dan, ik bedoel dus niet uitstekend, maar 'gewoon'. Is moeilijk uit te leggen hoe, maar dus als je hem over z'n rug zou aaien, dat je ze wel voelt maar ze niet uitsteken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

tuurlijk kan dat geen probleem hoor als de ruimte maar groot is.

Ik had laatst de eer om een blauwe Fransoos te koppelen in een mega ren!!!

Hieronder de foto´s

ren%201%20kl.jpg

Hoe zo groot.....!.De ren is van schutting panelen gemaakt.Zowel voor langs als boven langs.

Van boven is hij 2 panelen breed.Dus lekker groot, hoog en diep.

ren%202%20kl.jpg

Dan 60 cm fijn gaas aan de binnen kant .

Dit ter bescherming van de konijnen tegen de katten van de buren.

ren%203%20kl.jpg

Met een riant nachthok er in.Waar ze ook onder kunnen liggen.

ren%204%20kl.jpg

Je kan gewoon in de ren lopen via het tegel pad.

De rest is zand en boomschors.

Nu was het winter, maar normaal groeit er ook groen in.

Wat de konijnen lekker kunnen snoeien.

ren%205%20kl.jpg

Een paar boomstammen er in en dus veel klim en spring mogelijk heden

evenals als schuil plekken.

En wie zijn de gelukkige bewoners.

ren%206%20kl.jpg

Flower de blauwe Fransoos die ik gekoppeld heb.

Hier is hij volwassen en weegt dus nu boven de 5 kilo.

ren%207%20kl.jpg

Zo hehe effe naar de andere hoek........................

een hele sprint hier.

ren%208%20kl.jpg

En daar komt haar vriendje Pluis.

Een" flessen kind".

ren%209%20kl.jpg

Wat een vrolijk ventje he....

ren%2010%20kl.jpg

Als het regent schuilt hij hier onder.

Hij is net zo groot als een kleur dwerg, maar is geen kleur dwerg!

De Fransoos gaat lekker in het hok zitten als het regent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 5 weken later...
  • 7 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .