Ga naar inhoud

kleine keutels


leentje_1978

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijntje Jip heeft sinds gister hele kleine keutels [wel heeeeeeel veel] en soms zitten er ook grotere keutels tussen. Hij eet iets minder dan normaal maar, normaal eet hij zijn bakje leeg en nu zit er nog een paar korrels in.

En ook zijn hooiballen eet hij niet helemaal meer leeg. Hij is wel super levendig

(hij heeft gister en vanochtend een nieuw spel, hard rennen op de stoel springen op de leuning en daarna weer op de grond om vervolgens zich om te draaien en deze weg weer terug te nemen en dat is echt heel hoog)

Maar ik maak mij wel zorgen hij is langharig, we kammen hem wel om de dag, maar hij wast zich erg veel, misschien haar in zijn maag? Ik heb hem gister ananassap proberen te geven maar daar moest meneer niets van hebben dus maar een stukje ananas gegeven dat vond hij wel lekker ik weet alleen niet of dit het zelfde effect heeft?

Oja hij is 5 maanden oud, langharig en hij krijgt biks en hooi [kruiden en normaal] en 's avonds kruiden [peterselie basilicum selderie en paprika maar niet te veel gewoon voor het lekker] en 's ochtends twee rozijntjes of een zonnenbloempit [omdat wij dan gaan werken]

Liefs

Marleen en Jip

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook een langharige nijn en idd dat is toch lastig met die lange haren en het wassen. Zeker als ze in de rui zijn. Tja, eigenlijk zou ananassap goed voor hem zijn. Ik geef mijn nijnen ook wel eens prozyme als ik ook zie dat er veel haren uitkomen (dan zijn de keutels met haren aan elkaar verbonden).

prozyme kan je via internet bestellen, kan je geven bij verstopping (dan eten ze al helemaal niet meer) of ter verkoming daarvan. Je kan het geven op brood of op groente, etc. wel makkelijk dus!

maar heeft die altijd al kleine en grotere keutels gehad, of worden ze nu opeens kleiner, want dat zou een begin van verstopping kunnen zijn denk ik. Hou goed in de gaten of hij blijft eten. Verder misschien prozyme bestellen? ik weet alleen niet waar, ik denk bij konijnenbelangen.nl en dan bij de ehbo dozen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi,

bedankt voor jullie reacties.

nee dit is de eerste keer van die kleine keutels.

ik heb idd vers ananassap geprobeerd maar meneer wil het echt niet.

hij eet wel gewoon stukjes vers ananas is dit het zelfde??

en hoe krijg ik hem anders zo ver om het ananas sap op te drinken?

groetjes

Marleen.

PS. hij is nog steeds levendig dus ik kijk vandaag nog even aan anders morgen even naar de da.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hi,

Vandaag toch even naar de da geweest. op zich at hij nog wel en af en toe een keutel maar het zat mij gewoon niet lekker. [vriendlief vond mij behoorlijk overbezorgd en maakt zich ernstig zorgen voor als wij ooit kinderen krijgen][baas trouwens ook niet blij toen ik vanochtend om 0900 uur het kantoor uit stormde met de mededeling dat ik mijn konijn naar de da ging maar ik wilde niet langer wachten]

Maar goed dat ik naar mijzelf heb geluisterd. Jip moet blijven! hij krijgt dwang voer en omdat ik zelf naar mijn werk moest en niet geregeld kan kijken hoe het gaat en hem dwangvoer geven mag hij tot vanavond bij de da blijven en daarna krijg ik hem mee en dan moeten we het zelf doen en als het niet gaat mag hij morgen weer komen tot ik klaar ben met werken.

het zijn toch echt de haren. Ik kam hem om de dag maar hij wast zich zo veel.......... Blij dat ik op tijd was.

Liefs

Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

als het een haar bal is heeft dwang voeren niet echt veel zin.Dat kan niet langs de haren raken namelijk.De annanas sap zorgt er voor net als prozime dat de haren uit ekaar vallen.En mee afgevoerd worden.Dan maar verpicht verse annanas sap er in zal net zo problematies zijn als dwang voer.Als de maag vol is wil uiteraard het konijn niet meer eten.Geef hem haar groen waar vocht in zit dat kan ie beter op nemen en houd de haar bal nat.Je kan de annanas sap ook in het drink water doen.En het overrige invriesen als ijsblokjes zo houd je het vers en vrij om te pakken.succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij krijgt eerst een laxeermiddel van de da. daarna gaan ze proberen om het te laten eten. we hebben echt alles geprobeerd met ananassap, in zijn water op een lepel [hij is gek op alles van een baby lepeltje te eten raar konijn] maar helemaal niets.

de da geeft hem iets om de haren op te lossen en om zijn darmen weer aan de gang te krijgen. dat is toch het zelfde als ananassap??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zal prozyme zijn.Maar een konijn geef je dwang voer met een spuitje met een lepeltje is niet echt handig.Da zal een katten laxeer middel gegeven hebben dat klopt.Dus bij de da of aphotheek kun je gewoon spuitjes halen.En zo ook makkelijker dwang voeren.Niet te veel in een keer het konijn moet zelf slikken.dwang voer o.a recovery en baby eerste wortel hapje en de appel moes er van werkt goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

:$ ik heb hem ook niet geprobeerd te dwangvoeren met een lepel hoor hahaha maar dat vind hij gewoon een leuk spelletje met water of een beetje fruit. als mijn vriend koffie drinkt dan wil hij altijd het lepeltje pikken vandaar dat ik dacht misschien drinkt hij wel sap van een lepel.

en vanaf vanochtend eet hij niet meer dus de da wilden hem heel voorzicht eerst een beetje dwangvoeren zodat hij wat binnen heeft en daarna kijken of hij biks en hooi eet.

liefs

Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb verschillende situaties met haarballen mee gemaakt.Ook dat daĀ“s er een raad mee wisten.Dus daar kan ik helaas niet over oordelen.Als een konijn 3 dagen niet keuteld komen zijn darmen stil te liggen.Met de dood tot gevolg ik hoop dat die van jouw het gaat redden.Heel soms worden konijnen er aan geopereerd maar vaak kan het niet omdat het konijn al vaak te zwak is om de operatie te over leven.sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben met mijn Dik idd ook bij een verkeerde da terechtgekomen. Die bleef ook maar dwangvoeren zonder de bal op te lossen. Dik is daar dus ook aan overleden. Als je twijfeld zou ik gewoon even je da opbellen met de info van Cindy om te kijken of je op dezelfde lijn zit. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jip moets vanacht bij de da bljven :wavecry:

Vond ik maar helemaal niks! zo'n stil huis.

Dus vanochtend moets ik eigenlijk vroeg beginnen op mijn werk maar ik ben eerst om zeven uur even bij mijn wezen kijken! Het gaat beter dan gister hij keutelt een beetje en eet zelf weer biks. Ik ben zijn lievelingshooi gaan brengen misschien dat hij dat sneller gaat eten dan het hooi van de da. Gister avond ben ik al zijn eigen biks gaan brengen en daar hij van gegeten.

Ik vind het trouwens wel top van de da en de assistentes dat je mag komen wanneer je wilt om even te knuffelen met je konijntje! [zelfs om zeven uur 's ochtends]

Liefs

Marleen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .