Ga naar inhoud

Info Castratie konijn


Snoepy

Aanbevolen berichten

Hoi ik heb een vraagje.

Ik wil Snoepy laten castreren.

Ik heb nu ruim 5 dierenartsen gebeld/gemaild omtrent de kosten en info over castreren konijn.

Nu word mij door alle 5 de dierenklinieken verteld dat ze DOMITOR als narcose gebruiken en erg duur is.

Nu maakt mij het niet uit hoe duur het is maar ik hoor slechte verhalen over DOMITOR.

De hartslag zou lager zijn dus meer kans op een hartstilstand.

Is dat waar?

Is DOMITOR echt zo slecht voor mijn konijn?

Alvast bedankt

Shakyra

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, ik heb hem net aan de lijn gehad, of tenminste zijn assistente en heb een heel degelijke uitleg gekregen die jou vast kan helpen...

Even ter verduidelijking, het gaat hier om narcose via injectie en dus geen gasnarcose. Gasnarcose wordt beschouwd als erg veilig voor konijnen en het minste risico, maar daar is mijn DA in B het niet mee eens, omdat daar een spierontspanner bij wordt gegeven en net dat kan weer voor hartstilstand zorgen... Dus injectie...

Die Da gebruikte tot voor kort ook Domitor,, maar is nu overgeschakeld naar Meditor. Dat is eigenlijk een vergelijkbaar produkt.

Nu, wat belangrijk is, want ivm hartproblemen ,is geen fabel... zij gebruiken altijd een LAGERE dosis dan wat eigenlijk moet en geven bovenop nog DORMICON of BUTOMIDOR om ze in slaap te houden. Door de dosis Domitor lager te houden en aan te vullen met een ander produkt, is het risico veel kleiner. Maar konijnen blijven natuurlijk delicaat.

Clicquot (voedster) is daar op 31 december gecastreerd en zij heeft Meditor en Dormicon gekregen plus een beetje ketamine. Dat is allemaal zeer voorspoedig verlopen.

De assistente zei dus dat hartstilstand wel degelijk gekend is bij Domitor, maar dat zij dus door het gebruik van een lagere als voorgschreven dosis en de combinatie met een ander aanvullend produkt dat risosco indekken.

Je kan dus best nog eens telefoneren en vragen wat ze verder nog gebruiken...Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnkundige DA gebruikt ook domitor, ik dacht in combinatie met ketamine.

Ze begint met de helft te geven, van de dosis. Als ze daarvan weg zijn krijgen ze de rest niet meer bij. Als ze niet genoeg weg zijn krijgen ze nog wat bij, zodat ze wel weg zijn en ze met de castratie kan beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor het reageren.

Ik heb een aantal DK's gebeld en ben toch voor 1 gegaan die met gasnarcose (isoflurane??) werkt en hij word geholpen door een dierenarts die gespecialiceerd is in Konijnen.

Omdat DOMITOR toch wel aan de dure kant is qua produt zelf was ik dan ook bij diegene die daar mee werken erg duur uit (tussen de 75 en 136 euro)

Waar ik Snoepy nu laat opereren kost het maar 40 euro en daar zit de pijnbestrijding al bij in wat je bij andere er nog extra bij moet tellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .