Ga naar inhoud

Inentingen bij babykonijnen


Simonekee

Aanbevolen berichten

Hallo,

kreeg net de vraag van een mama op school:

Hoevaak moet een konijn per jaar tegen myxamotose (of hoe schrijf je dat?) ingeent worden?

Wij kwamen erop omdat wijzelf nog voor in februari een afspraak moeten maken voor het jaarlijkse inenten voor ons Nijntje.

Had net op BB gelezen dat sommigen net als wij 1x keer per jaar gaan, maar sommigen gaan ook 2x per jaar.

Laas ook op BB dat er speciale konijnen inentingsdagen zijn. Is dat dat per da verschillend? Wordt dat ergens in de kranten bekend gegeven?

Heeft iemand ook een idee wanneer babykonijntjes ingeent kunnen worden?

Dan kan ik misschien beter nog ff wachten en dan met de hele bups erheen.

Bedankt alvast voor jullie reacties terug.

Groetjes

Simone met Nijntje en Krabbel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het myx vaccin is 4-6 maanden werkzaam en 2x per jaar moet je dus echt enten. Breekt er myx uit in je buurt en is het bv 5 maanden geleden dat jou konijnen geënt zijn, ga je best op dat moment meteen terug.

Vhs is nu éénmaal per jaar als ik het goed begrepen heb.

Jonge konijntjes kan je best mee wachten tot ze een maand of 3 zijn en hun weerstand sterk genoeg is.

Ivm entdagen, navragen aan een DA in de buurt. Ik gok even dat jou Da dat niet heeft...vermits hij niet wist dat staar erfelijk is,ga ik er even van uit dat hij niet veel konijnen ziet en dus geen entingsdag heeft.

Kijk hier eens in het forum spoedeisende vragen bij het topic konijnkundige DA'en of er al ééntje in jou buurt op staat, die heeft vast entingsdagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar even ter aanvulling.....

ik weet even niet hoe het zit met zogende moeder konijnen!!! of je die gewoon mag enten!

er komen hier vast nog meer mensen die je daar iets op kunnen zeggen!

maar er staat me iets van bij dat zolang moeders melk geeft er beter niet geeent zou worden!!

dus dan zou je afspraak in februari beter niet door kunnen gaan!!

maar ik kan het mis hebben! wacht maar even de reactieshierop af1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb net met een andere dierenkliniek gebeld die mijn eigen da voorgestelt heeft omdat ze daar wel konijnen inentingsdagen hebben. Maar die zijn pas weer eind maart begin april (het actuele datum is nog niet bekend , maar ik wordt ervoor opgeroepen). Das wel lekker handig, deze oproepservice, deze hebben wij bij onze eigen da niet, denk dat ik toch ga wisselen van da, want daar hebben ze iemand die meer verstand van konijnen heeft als ons eigen da. (blijft toch altijd afwachten of het klopt, maar ja het is een echt grote kliniek hier in de buurt).

En vooral zijn de inentingsdagen een stuk goedkoper. Mijn eigen da vraagt Euro 27,50 voor de inenting. (of ze moeten toevallig ca. 10 konijn op die dag hebben, want zoveel spuitjes krijgen ze uit een ampulletje vaccin, dan kost het Euro 20,00 p. konijn) De inenting op de oproepdagen van de nieuwe dierenkliniek kosten maar Euro 12,50 p. konijn.

Heb bij de nieuwe dierenkliniek ook te horen gekregen dat ze zwangere konijnen pas 4 weken na de bevalling inenten en babykonijntjes pas vanaf 12 a 14 weken. Dus daar kunnen wij dan misschien een familie uitje van maken.

Groetjes Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .