Ga naar inhoud

hoeveel gram voer voor jonge konijntjes?


lizzie1981

Aanbevolen berichten

Hoi

Hoeveel voer mag een jong konijntje hebben van 8 weken? Ik las ergens dat het nu nog zoveel is als ze op kunnen. Maar hoe bouw ik dat af en met welke hoeveelheden?

Ik heb een jong dwerghangoor konijntje van 8 weken. Ze voelt nogal bottig aan maar dat is natuurlijk ook omdat ze jong is.

Ik weet dat ik geloof ik 25 gram per kilo moet aanhouden? Ze weegt dat nog lang niet....

alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet idd 25 tot 30 gram per kg aanhouden maar dan wel uutgaande van het lichaamsgewichgt dat ze uiteindelijk zal gaan bereiken!!

dus niet van wat ze nu weegt!

jonge konijnen mogen in principe tit een maand of zeven "onbeperkt biks hebben".oneperkt wordt dan meestal geuit als zijnde twee keer per dag een goed gevukde bak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie reacties. De reden dat ik dit vraag is omdat Bo nu al 2 keer haar BD keutels heeft laten liggen (2 trosjes). Ik heb haar nu sinds zaterdag. Ze doet het heel goed en groeit goed. Maar ik geef haar 3x per dag een handje voer (gemengd dwergkonijnenvoer gemixt met de biks die ik van de fokker heb gekregen, zodat ze kan wennen aan het eten dat ze bij mij krijgt.). Misschien moet ik dat avondhandje maar even laten zitten, ze krijgt ook onbeperkt hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

daarbij moet ik wel opmerken dat de biks korrel vele malen beter en gezonder is dan het gemengde voer dat je zelf geeft!

gemengd vier bestaat ook uit veel dik makers! de biks korrel bevat ales noodzakelijk voedingsstoffen!

wat je ook vaak krijgt met een gemengd konijnenvoer is dat ze de lekkere dinen ertussenuit gaan eten en degezonde en nodige dingen gaan laten ligggen!

biks korrel... valt natuurlijk niks uit te kieze omdat ze allemaal het zelfde zijn!

deze bevatten echt alles wat je konijn nodig heeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

is er dan nog verschil in biks? Want ik heb nu wat meegekregen van de fokker. Dat zijn vrij kleine korrels. Iemand een voorkeur van merk?

Binky krijgt Hope Farms Rabbit Super en dat is heel goed. Zitten lekker veel ruwe vezels in. Binky kreeg bij de fokker Havens maar omdat ik daar hier niet makkelijk aan kan komen heb ik hem ook op HF gezet en hij vindt het hartstikke lekker. Hij doet er 's morgens en 's avonds in ieder geval een dansje voor. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor jullie reacties. De reden dat ik dit vraag is omdat Bo nu al 2 keer haar BD keutels heeft laten liggen (2 trosjes). Ik heb haar nu sinds zaterdag. Ze doet het heel goed en groeit goed. Maar ik geef haar 3x per dag een handje voer (gemengd dwergkonijnenvoer gemixt met de biks die ik van de fokker heb gekregen, zodat ze kan wennen aan het eten dat ze bij mij krijgt.). Misschien moet ik dat avondhandje maar even laten zitten, ze krijgt ook onbeperkt hooi.

De reden van de BD'keutels zit waarschijnlijk in het gemengd voer, wat Kelly ook al zei...

Dat 3e handje zou ik ook zo laten, lijkt me toch een beetje veel... Onbeperkt biks betekend ook weer niet dat ze nu het dubbele mag krijgen dan wat ze op volwassen leeftijd maar mag hebben... Ik zou uitgaan van haar volwassen gewicht en max de helft extra geven. Anders gaat ze aan die hoeveelheid biks wennen en minder hooi eten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef bks van science selective!

bij de meetse dierenwinkels wel goed te krijgen!

SS is een voer dat ook vaak gegeven nword aan zieke of herstellende konijntjes en is een goed voer voor konijnen die gevoelig zij op de darmen.

bovendien zit er een stofje in dat er voor zorgt dat de meeste konijnen het heerlijk vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb nooit geweten dat die gemengde voeding niet goed was....ik dacht dat dat juist wel goed was en voldoende afwisseling gaf. Maar als ik jullie berichten lees, lijkt het me beter om gewoon biks te geven.

Vraag is hoe ik dat dan met mijn andere nijn doe, die is al lang gewend aan mijn gemengde voer van Kenner. Kan ik dat dan langzaam weer terug mixen? Om uiteindelijk dan alleen nog biks te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, idd gewoon op een week langzaam overschakelen naar biks.

Probleem met gemengd voer is dubbel. Enerzijds is er het selectief eten en anderzijds is er de hoge hoeveelheid suikers, daar gaan ze aan wennen, vinden het lekker en op termijn laten zulke konijnen vaak de gezonde dingen links liggen omdat die niet zo zoet zijn. Die konijnen gaan dus bv minder hooi eten en eten op de duur alleen nog de fel gekleurde en gesuikerde deeltjes uit hun voer op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet een voer hebben waar in elk brokje exact hetzelfde zit. Elk brokje moet dus hetzelfde smaken. Dan zijn het biks. Er zijn wel biks die bv 3 verschillende kleuren hebben, maar dat zijn toch biks. Die kleurstoffen zijn er aan toegevoegd om het er voor ons mensen smakkelijker te laten uitzien vermoed ik...het konijn heeft er weinig aan.

Gemengd voer bestaat dus uit een aantal verschillende brokjes of stukjes weet ik veel wat en pitten vaak ook nog, die allemaal anders smaken. Vaak zit daar ook een basis biks in (cillindervormig) en net dat laten ze liggen. De andere brokjes dat erin zitten bevatten toevoegingen als honing en smaken zoet. Je ruikt trouwens ook zo het verschil tussen goed en slecht voer. Slecht voer ruikt meestal erg zoet, een gewone zal biks niet.

Eén van de voornaamste redenen van vroegtijdige sterfte bij konijnen is overgewicht. Vetvormijng rond de organen en op termijn hartfalen. De reden waarom dat zoveel voorkomt is tweeledig. Ten eerste weten veel mensen niet eens wat een konijn precies mag eten en hoeveel het precies mag eten. Ten tweede kopen veel mensen in dierenwinkels de er voor ons smakelijk uitziende en veel aangeprezen gemengde voeding. Die konijnen gaan dan selectief eten en laten de gezonde staafjes die er in zitten liggen. Eten alleen de zoetigheid eruit. Het goede baasje giet dan wat blijft liggen in het bakje weg "want mijn konijn eet dat niet graag" en kiepert er weer een nieuwe hoeveelheid gemengd in. Zo wordt dat konijn langzaam maar zeker veel te dik, krijgt een volledig fout eetpatroon en dat is erg moeilijk weer recht te trekken op latere leeftijd.

(Ik heb met mijn eerste konijn exact die fouten gemaakt jammergenoeg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je voor je reactie! Mijn konijn (eerste vooral) is echt ook al selectief geworden met beloningskoekjes enz. Heel veel eet hij gewoon niet, geld ook voor hooi. Meneer wil allen kruiden hooi!

Nu ik je bericht lees, ga ik zeker biks halen. Science selective hebben ze bij mijn DA, daar moet ik vrijdag morgen toch met snickers heen omdat hij gecastreerd wordt. Koop ik meteen een zak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beloningskoekjes ...die geef je beter ook niet meer... net hetzelfde, teveel suikers en vetten. Geef hem liever een takje kruiden als beloning,dat eten ze erg graag. Peterselie of basilicum of...

Op deze foto ook biks. Dit zijn de biks die ik gebruik voor in hun speelbal omdat ik ook ss geef en dat is daar te groot voor. Dit zijn biks uit Zwitserland. Op die verpakking staat heel duidelijk dat elk brokje dezelfde samenstelling en smaak heeft en dat dit selectief eten tegen gaat.

IMGP1976.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi caroline

Nu begrijp ik wat je bedoelde met geuren van brokjes! Ik heb net Science selective gehaald. wat stinken die brokken en wat zijn ze groot!! Net drolletjes hahahaha. Mijn nieuwe nijn eet ze meteen, die is ook groot gebracht met alleen biks, de ander moet nog even wennen! Ik ga het deze week voorzichtig mengen en kijken hoe het gaat!

Vond de prijs ook meevallen, 6 euro voor 1,5 kilo. (ja zal wel duurder zijn dan brokken bij de welkoop, boerenbond of intratuin) maar dan weet ik nu wel zeker dat ze goed zijn!

En de tip over peterselie is ook een goede! Snickers krijgt iedere avond een stukje appel of witlof, dat vind ie super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dank jullie wel voor jullie reacties. De reden dat ik dit vraag is omdat Bo nu al 2 keer haar BD keutels heeft laten liggen (2 trosjes). Ik heb haar nu sinds zaterdag. Ze doet het heel goed en groeit goed. Maar ik geef haar 3x per dag een handje voer (gemengd dwergkonijnenvoer gemixt met de biks die ik van de fokker heb gekregen, zodat ze kan wennen aan het eten dat ze bij mij krijgt.). Misschien moet ik dat avondhandje maar even laten zitten, ze krijgt ook onbeperkt hooi.

Mijn konijnen krijgen zeer beperkt droogvoer (bodempje) en hij is jong, maar eet geen keutels!! en produceert geen harde keutels!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen krijgen zeer beperkt droogvoer (bodempje) en hij is jong, maar eet geen keutels!! en produceert geen harde keutels!!!!

wat eet jouw konijn dan eigelijk als ik vragen mag ? veel groen ?

Konijnen hebben de korrels zeker nodig naast hooi en groen.En produceren dan met als ze hooi eten ook mooie harde keutels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

Heb bo vanmorgen gewogen. Hij is nu 10 weken en weegt 522 gram. Het is een nederlands hangoor dwergje. Ik heb geen idee of ze op gewicht zit, wat ik wel weet is dat ze als kool groeit! Ze krijgt nu ongeveer 25 gram biks per dag over de morgen en avond verspreid en ze eet lekker veel hooi. Ik durf haar nog geen appel of zo te geven, daar wacht ik liever nog even mee!

Ik ga nu voor mezelf ook haar gewicht bijhouden zodat ik weet hoeveel ze groeit en weegt, want het is ook niet de bedoeling dat ze dik wordt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .