Ga naar inhoud

Hoe vaak keutelt een konijn per dag?


Flibberke

Aanbevolen berichten

Ik vraag me af hoe vaak of hoeveel een konijn per dag keutelt? Hoeveel tijd mag er eigenlijk tussen 2 'keutelbeurten' zitten? Misschien een domme vraag maar ik heb hier een konijn zitten met traag werkende darmen dus hou ik hem wat meer in het oog en ik heb vandaag eigenlijk nog geen keuteltjes gevonden? Hij eet wel gewoon hooi en drinkt verder goed, maar nu vroeg ik me af of het kan dat hij vanavond pas gaat keutelen ofzo. M.a.w. wanneer spreek je van een verstopping, hoelang heeft het konijn dan niet meer gekeuteld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik had dus wat schrik dat BamBam het begin van een verstopping had omdat ik al van de hele dag geen keuteltjes heb gevonden. Nu ben ik er net achter gekomen hoe datkomt, hij eet zijn keutels dus op! En ik heb het hier niet over blindedarm keutels, het zijn z'n gewone keutels die hij opeet! Waarom doet hij dat, is dit normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dagverloop Bo :

- vanaf 5u00 : darmkeutels die weer verwerkt worden

- 7u00 : zijn eerste groentenschotel, gevolgd door een kleine keutelbeurt voor 12u

- ganse namiddag rust !

- 18u00 : tweede groentenschotel en kleine hoeveelheid biks (losloopmoment => compleet zindelijk)

- vanaf 22u terug in de kooi en keutelen maar

We houden deze routine er ook wel in !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne springen regelmatig in hun hok terug om te keutelen, als ze loslopen houden ze het soms een hele tijd op. Waarschijnlijk geen zin om naar de wc te gaan, te druk? En dan doen ze in 1x een hele berg tegelijk (netjes op de goede plaats) en gaan ze weer verder spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen produceren 2 verschillende soorten keutels. de droge harde en de zachte keutels. De zachte keutels worden vroeg in de ochtend uitgepoept en eigenlijk direct weer opgegeten. Daarom lijkt het alsof ze niet veel poepen. Ze eten dit weer op omdat de keutels veel waardevolle stoffen bevatten, eiwit en vitamine, die de darmen niet meer heeft kunnen opnemen.

Ik moet zeggen dat ik keutel-patroon van onze konijnen niet weet... wel weet ik dat ik er altijd heeeeel veel kan opruimen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .