Ga naar inhoud

1 Februari is het zover....!!


Aileen

Aanbevolen berichten

Hehe vandaag gebeld naar de dierenkliniek op d'n diek in Sittard om afspraak te maken voor de castratie.

Breezer wordt Vrijdag over 2 weken (1 februari) gecastreerd! Hij is dan 4 maanden en 1 week oud.

Brr brr vind het nu al zielig voor hem!! Maar het moet gaan gebeuren want hopelijk kan hij dan een paar weken na de castratie gekoppeld worden met MoederKonijn die bijna 7 jaar wordt.

Hij mag zodra hij kan zitten enzo weer mee naar huis. Moet ook voer meegeven voor Breezer dan kan hij direct na de narcose eten als hij daar trek in heeft (maar dat denk ik niet).

Breezer krijgt een injectie voor tegen de pijn en dat zou lang moeten werken.

De eerste paar dagen verblijft breezer in de bijkeuken. Daar is geen verwarming en is goed geisoleerd! En daarna gaat hij weer lekker terug naar de schuur.

Heb nog wel een paar vraagjes.

Breezer zal over twee weken wel naar de 4 kilo neigen denk ik?? en hoe moet ik hem de eerste dagen/week optillen?

Normaal til ik hem met me linkerhand onder zijn voorpoten/borst en rechterhand hou ik zijn kont vast, maar daar zitten de ballen in de buurt natuurlijk.

Verder pak ik hem soms met de nekvel op als hij niet opgetilt wilt worden (dan wel de kont ondersteunen).

Moet ik hem de eerste dagen/week alleen aan de nekvel vastpakken als ik hem in/uit de kooi til? Lijkt me namelijk niet zo goed voor zijn rug aangezien hij een stuk zwaarder is dan de kleine(re) konijnen?

Wie kan me tips geven? :)

Hoelang mag een konijn "vasten" voordat je hem moet gaat dwangvoeren?

En vanaf wanneer naar de castratie mag hij uit zijn kooi en rondhuppelen?

en vanaf wanneer na de castratie mag hij buiten rond huppelen ivm de wind en misschien ook de kou?

Hebben jullie verder nog tips / advies voor mij voor na de castratie? Dan hoor ik het graag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet bij een fransoos op letten dat ie niet in zijn lege zakjes gaat bijten!!!Aangezien die vrij groot zijn.Hangen die er nog steeds .Anders als ie er wel in bijt toch een kap gebruiken.En zullen later verschrompelen De bal zakken..Als ik je advies kan mag geven.Laat hem niet te veel los laten lopen springen ect.Maar doe rustig aan.Als je hem wil pakken een fransoos pak je wel in de nek vel.Maar niet omhoog.Een hand nek vel en ander hand schuif je hem naar je toe.[Dus de achter pootjes bij elkaar.Dan tegen je aan .Zo behoor je een fransoos op te pakken.Als ie gas narcose krijgt? Zal ie snel bij zijn en weer gaan eten.Dus middags operatie moet ie avonds wel eten.Dat zou normaal zijn.Maar bij volledige narcose kan het langer duren.

Zolang ze wel hooi eten is er niks aan de hand.En drinken.Maar hij moet eten.

Na een week kan ie alles weer hoor.Inclusief de binky´s.Doe kranten in zijn hok na de castratie of een handoek dat er geen stro aan de wond kan komen.succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey toevallig,

Mijn ram wordt 4 Feb, gecastreerd en zie er ook al tegenop haha.

Alleen zei mn dierenarts dat ze zelfs nog vruchtbaar kunnen zijn tussen de 3-6 weken? Ik dacht dat het na 3 weken safe is.

Nou ja, ik heb nog geen voedster erbij, dus voor de zekerheid kan ik nog wel langer wachten. Ik heb besloten naar een konijnenopvang te gaan te gaan voor een voedster, kheb de tijd dus nog wel.

Spannend ook voor jouw Aileen, maar goed topic. Ik zat nog met dezelfde vragen. T'gaat toch om een dier waar je van houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet bij een fransoos op letten dat ie niet in zijn lege zakjes gaat bijten!!!Aangezien die vrij groot zijn.Hangen die er nog steeds .Anders als ie er wel in bijt toch een kap gebruiken.En zullen later verschrompelen De bal zakken..Als ik je advies kan mag geven.Laat hem niet te veel los laten lopen springen ect.Maar doe rustig aan.Als je hem wil pakken een fransoos pak je wel in de nek vel.Maar niet omhoog.Een hand nek vel en ander hand schuif je hem naar je toe.[Dus de achter pootjes bij elkaar.Dan tegen je aan .Zo behoor je een fransoos op te pakken.Als ie gas narcose krijgt? Zal ie snel bij zijn en weer gaan eten.Dus middags operatie moet ie avonds wel eten.Dat zou normaal zijn.Maar bij volledige narcose kan het langer duren.

Zolang ze wel hooi eten is er niks aan de hand.En drinken.Maar hij moet eten.

Na een week kan ie alles weer hoor.Inclusief de binky´s.Doe kranten in zijn hok na de castratie of een handoek dat er geen stro aan de wond kan komen.succes

Dank je wel voor je antwoorden cindy!

Wat met het oppakken betreft; de fokker waar Breezer vandaan komt pakte alle konijnen gewoon alleen met de nekvel vast en later als die tegen je aanzit op een gewone manier. Maar dat is dus niet goed, dan weet ik dat iig! thnx voor de tip voor de manier hoe ik hem moet vasthouden.

Zodra Breezer los is rent hij als een gek door de kamer!! en gaat steeds me hond achterna en me hond rent weg en daarna omgekeerd!. Maffe beest! lijkt wel een hond haha. De eerste week laat ik hem niet in de buurt bij de honden, want hij wordt helemaal gek als hij honden ziet. Ik zal zijn ruimte beperken. Hij kan in de bijkeuken de dagen na de castratie rondhuppelen. Het is niet groot, maar wel groot genoeg om rond te kunnen lopen. Om gek te rennen is het daar wat te klein voor! Het is geloof ik 3 bij 1,5 meter groot, als het nog te klein is kan hij nog altijd in de keuken rennen enz dus dat komt goed.

Hij heeft geen ruime hok (omdat het voor tijdelijk is) , niet genoeg plaats om voldoende te bewegen (is 120cm lang en 50cm breed). Eigenlijk te klein, maar we hebben geen andere optie en verder mag hij elke dag minimaal 4 uur los, dus dat is wel te doen. Later wordt hij toch gekoppeld (mocht het niet lukken, wat ik niet verwacht, dan maken we wel iets voor hem of hij mag lekker binnen met een ruimere kooi).

Even over zijn lege zakjes, zijn ze echt zo groot bij franse hangoren? Wat ik bij breezer heb gezien zijn ze best klein voor zijn formaat, tja het zal wel een beetje ingetrokken zijn denk ik. Ik hou het goed in de gaten of hij eraan gaat zitten! Hoe kan ik dat doen? ik kan natuurlijk niet 24/7 opletten.

Ik heb geen idee hoelaat hij geholpen wordt, moet hem iig tussen 8 en 9 uur brengen. Zodra hij al kan zitten/staan dan word ik gebeld en kan ik hem al meteen komen halen.

De dierenarts zegt dat hun de veilige isofluraan gas anaestesie gebruiken. Dus dat zit wel goed denk ik.

Ik geef gewoon biks-voer mee. Geen idee heoveel ik moet meegeven. Iig wil ik hem smorgens voordat ik hem breng nog biks geven. Normaal krijgt hij elke middag om 1300 uur groenvoer, 1500 uur 90gram biks en om 1700 uur 80-90gram biks. In die tijden eet hij ook geen hooi, ook niet als ik biksvoer veel later geef. Snachts eet hij wel veel hooi. Dus daarom heb ik alle eten in de middag zo verdeeld.

Ik denk dat ik hem smorgens 80gram biks laat eten en de overige biks aan de dierenarts meegeven?

Moet ik ook fleswater meenemen? ben alleen bang dat het niet past in de transportkooi wat ik heb.

Ben van plan om hem groenvoer te geven zodra hij weer thuis is.

Ik leg alleen kranten neer en een fleecedeken in zijn kooi.

Mag ik ook niets in zijn wc bak leggen?

poeh wat een vragen!! :) wil het gewoon goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heey toevallig,

Mijn ram wordt 4 Feb, gecastreerd en zie er ook al tegenop haha.

Alleen zei mn dierenarts dat ze zelfs nog vruchtbaar kunnen zijn tussen de 3-6 weken? Ik dacht dat het na 3 weken safe is.

Nou ja, ik heb nog geen voedster erbij, dus voor de zekerheid kan ik nog wel langer wachten. Ik heb besloten naar een konijnenopvang te gaan te gaan voor een voedster, kheb de tijd dus nog wel.

Spannend ook voor jouw Aileen, maar goed topic. Ik zat nog met dezelfde vragen. T'gaat toch om een dier waar je van houdt.

Spannend!! dat je ram ook gecastreerd wordt! En dan is het even moeilijk als je je diertje achter moet laten bij de dierenarts brr. Al weten we dat er goed voor hun gezorgd wordt maar toch... je snapt het wel ;)

Leuk dat je een voedster gaat uitkiezen bij de opvang!! We hebben ons overleden ram ook uit de opvang gehaald!

och jij 3-6 weken??? Volgens mij valt het wel mee.

Sjefke (herplaatser, uit de opvang) was nog niet zo lang gecastreerd toen hij bij ons kwam. Volgens mij pas 1 of 2 weken, weet het niet meer.

Onze andere ram (zoon van MoederKonijn) is ook gecastreerd 5,5 jaar geleden en moest een paar weekjes apart blijven, ook zonder problemen.

Ik zou het gewoon op 3 weken houden dan is het wel veilig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan inderdaad de wc beter leeg laten of doekje er in.Zorg dat hij de avond voor de operatie kan eten.Dan ben je zeker dat zijn maag en darmen vol zitten.Van de gas castratie komen konijntjes heel snel bij binnen enkele minuten.dus hij krijgt ij de da wel drinken uit een bakje.Maar je mag hem snel halen dus is zo gepiept dan.Geef wat hooi ,wortel en of beetje bix mee.Kan nooit kwaad natuurlijk.Nou heb ik toevallig voor de lief hebbers wel foto´s van een castratie met gas? als jullie dat willen zien laat het me weten dan start ik daar een toppic over. groetjes cindy en kom maar op met vragen........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel cindy!

Dan zal ik hem de avond ervoor, vlak voor ik ga slapen nog extra eten (dan eet hij snachts waarschijnlijk geen hooi maar goed). Denk dat ik dan die donderdag smiddags om 1300 uur groenvoer geef, 1500 uur een beetje biks, om 1700uur een beetje groenvoer, 1800uur (afhankelijk hoelaat zijn eten op is) hooi geven tot een uur of 2200-2300 uur overige biks met hooi.

De ochtend, 2 stronken andijvie. Dan is het nog een beetje gevuld, niet veel. Geef dan wat biks, hooi en een stukje wortel mee.

Breezer is geen handoek gewend, is het beter dat ik nu langzaam begin met een handoek in zijn kooi leggen zodat hij eraan went? En ook dat er voor hem een bekende geur eraan zit als hij bij de dierenarts zit of heeft het geen zin?

En het lijkt me heel interessant om foto's te zien van een castratie met gas :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De handoek kan ie nu ook al op spelen natuurlijk.Maar als ie terug is van da gewoon voer of groen neer leggen bij hem.Zadat ie zelf kan bepalen of ie wil eten dat is erg belangerijk.Dus gewoon zorgen dat er bix ,hooi,En wat groen aanwezig is.Ter stimulatie voor te gaan eten.De foto´s van de castratie zal ik vermoedelijk zondag avond plaatsen.

groetjes cindy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe maar rustig aan, het heeft geen haast ;)

Breezer speelt wel eens met een oude fleecedeken, maar niet in de kooi natuurlijk.

Het komt wel goed, Breezer is niet zo snel bang voor een nieuwe omgeving, hij gaat dan op de ontdekking uit. Denk dat het mee gaat vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad moet je een groot ras eigenlijk nooit alleen aan zijn rugvel oppakken.

Ze zijn daar veels te zwaar voor en bezeren zichzelf zo.

Ik pak ze altijd met 1 hand beet aan het rugvel en heb mijn andere arm direct achter de voorpoten om de frans heen geslagen.

Hij leunt dan dus met zijn volle gewicht op mijn arm en het rugvel vasthouden is puur en alleen voor het geval ze spartelen, dan heb je net iets meer grip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .