Ga naar inhoud

Ik maak me een beetje zorgen...


Bebbels

Aanbevolen berichten

...om het oog van Bebbels.

Het valt me nu al 3 dagen op dat het onderste ooglid van haar rechteroog vooraan een beetje 'lam hangt'.

Vooral wanneer ze haar nek moet strekken om bijvoorbeeld iets te pakken, rechtop zit, of wanneer ze op twee poten gaat staan. Dan hangt het voorste deel van het ooglid iets omlaag. Je kijkt dan tegen het roze slijmvlies aan.

Ik heb hier vandaag wat foto's van gemaakt:

Foto-TIETKW8E.jpg

Het rechteroog... ik vind het onderste ooglid vooraan wat omlaag hangen.

Foto-TWSZABAD.jpg

Ter verduidelijking.

Het ooglid zou ook onderaan overal gelijk rond om het oog moeten "sluiten" . Het voorste deel hangt iets van het oog af.

Foto-PDZENOFK.jpg

Hier een foto van het vooraanzicht, waarbij duidelijker is te zien dat het voorste deel van het onderste ooglid iets van het oog af hangt.

Foto-RG3EIWNP.jpg

Dit is haar linkeroog ter vergelijking. Hiermee is tot dusver niks mee aan de hand.

Foto-UUWYKC7K.jpg

Met nog een close up van haar linkeroog.

Wat denken jullie dat hiervan de oorzaak kan zijn? En wat zou ik er het beste aan kunnen doen?

Een oogzalf om een ontsteking te voorkomen aan het slijmvlies ben ik al van plan om snel op te gaan halen. Maar graag zou ik willen weten hoe zoiets heeft kunnen ontstaan, zodat ik dat alsnog eventueel kan voorkomen voor haar linkeroog en mijn andere konijnen.

Wat denken jullie?

:poot:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan je er eens op duwen...kijk eens of er geen pus uitkomt...

Soms als konijnen haakjes op de kiezen hebben en er ontstaat een wondje,komt de pus van in de mond, via het oog naar buiten. Dus kijk daar eens even naar eerst...

Bedankt voor je reactie! Maar ik kan er alles mee doen, maar geen pus.

Ik denk niet dat dat het kan zijn. Want er is geen sprake van een bult of bobbel. Het ooglid is niet opgezwollen, het hangt alleen wat omlaag zoals je kan zien op de foto's.

Als je gaat denken aan een bult, en dan naar de foto's kijkt...lijkt het inderdaad alsof het iets gezwollen is, maar dat is niet zo.

Ik kan bij Bebbels het hangende ooglid zo tegen haar oog aanleggen...dan blijft ook ook wel zitten, maar na een aantal bewegingen o.i.d. hangt het voorste deel van het onderste ooglid weer wat omlaag.

Bebbels ondervindt er verder ook helemaal geen last aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor dit verhaal even contact gezocht met mijn collega fokster diane.Die zelf rexen fokt.Als het iets typich voor rex zou zijn zou zei het moeten weten.Of heeft het meschien eerder mee gemaakt.De mail is net weg dus ik hoop later meschien een antwoord te krijgen.cindy

Owh dankjewel! :bow: Ik ben heel benieuwd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ooglid hoeft niet gezwollen te zijn hoor en ze hebben dan ook geen pijn aan het oog, maar in de mond. De pus zoekt zich gewoon via het oog een weg naar buiten zeg maar. Maar goed, er komt niets uit, dus dat zal het niet zijn...

Ik zou niet zo maar met oogzalf beginnen, zonder tenminste telefonisch advies van de DA.

Dringend is dit zeker niet, dus ik zou zeggen, wacht even de reacties van anderen af, misschien herkent iemand dit, misschien is het zelfs niets, mr typisch vr een rex die volwassen wordt? Geen idee,maar er komen straks vast nog meer reacties...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ooglid hoeft niet gezwollen te zijn hoor en ze hebben dan ook geen pijn aan het oog, maar in de mond. De pus zoekt zich gewoon via het oog een weg naar buiten zeg maar. Maar goed, er komt niets uit, dus dat zal het niet zijn...

Ik zou niet zo maar met oogzalf beginnen, zonder tenminste telefonisch advies van de DA.

Dringend is dit zeker niet, dus ik zou zeggen, wacht even de reacties van anderen af, misschien herkent iemand dit, misschien is het zelfs niets, mr typisch vr een rex die volwassen wordt? Geen idee,maar er komen straks vast nog meer reacties...

Ik ga inderdaad eerst reacties afwachten voordat ik naar de dierenarts ga. Hier zitten zoveel konijnkundige mensen...en ik wil zelf ook eerst meer weten voordat ik naar een dierenarts stap, zodat ik de DA dan een duidelijke anamnese kan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spontaan denk ik aan een zenuwprobleem...

Dat spieren strak blijven staan en oogleden open en dicht kunnen, wordt geregeld door zenuwen. Als er zo'n zenuw beschadigd is, dan gaat het ooglid afhangen. Ik hoop dat er snel een oplossing komt en dat Bebbels er intussen niet al te veel last van heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de reactie van mijn collega fokster.

Beste Cindy,

Nee, dit is niet typisch een Rexenkwaal. Ik heb het bij mijn dieren (en ik

denk dat ik er de afgelopen jaren een 60 stuks in de hokken heb gehad) nog

niet meegemaakt. Ik zie het als schrijver bij tentoonstellingen wel, maar

dan bij Vlamen of Franse Hangoren. De keurmeester zegt dan idd dat het ooglid

wijkt. Bij Vlamen en bij FrH komt dat dan omdat de ogen te diep liggen. Ik

zie dat bij deze Rex niet zo. Heel misschien zou het komen (maar dat is dan

echt een wilde gok) omdat het neusbeen sterk gebogen is, maar ik geloof dat

niet echt.

Ik denk dat een dierenartsbezoekje heel niet onverstandig zou zijn. Ik ben

ook wel benieuwd wat een dierenarts er van zal zeggen. Het zou wel jammer

zijn als het niet hersteld, want ik kan me zo voorstellen dat het een kwetsbare

plek wordt waar stro en hooi en ander vuil zich makkelijk in ophoopt.

En verder: niet mee fokken, maar volgens mij is dat ook niet de bedoeling.

Sorry dat ik niet verder heb kunnen helpen....

Groetjes,

Diane

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier de reactie van mijn collega fokster.

Beste Cindy,

Nee, dit is niet typisch een Rexenkwaal. Ik heb het bij mijn dieren (en ik

denk dat ik er de afgelopen jaren een 60 stuks in de hokken heb gehad) nog

niet meegemaakt. Ik zie het als schrijver bij tentoonstellingen wel, maar

dan bij Vlamen of Franse Hangoren. De keurmeester zegt dan idd dat het ooglid

wijkt. Bij Vlamen en bij FrH komt dat dan omdat de ogen te diep liggen. Ik

zie dat bij deze Rex niet zo. Heel misschien zou het komen (maar dat is dan

echt een wilde gok) omdat het neusbeen sterk gebogen is, maar ik geloof dat

niet echt.

Ik denk dat een dierenartsbezoekje heel niet onverstandig zou zijn. Ik ben

ook wel benieuwd wat een dierenarts er van zal zeggen. Het zou wel jammer

zijn als het niet hersteld, want ik kan me zo voorstellen dat het een kwetsbare

plek wordt waar stro en hooi en ander vuil zich makkelijk in ophoopt.

En verder: niet mee fokken, maar volgens mij is dat ook niet de bedoeling.

Sorry dat ik niet verder heb kunnen helpen....

Groetjes,

Diane

Bedankt voor de uitgebreide reactie!

Een dierenartsbezoekje gaat sowiezo gebeuren. En het is inderdaad niet de bedoeling om met haar te fokken.

Ik houd in dit topic jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee leraren op mijn school zijn naast leraar ook ervaren dierenarts.

EĆ©n van die twee kreeg vandaag deze bunnybunchpagina voor zijn neus met mijn verhaal daarbij. En met een aantal vragen; wat het o.a. kan zijn en wat de oorzaak kan zijn.

Hij begon allereerst te vertellen dat de ogen van konijnen die zich slecht voelen, of een slechte conditie hebben, dieper gaan liggen. Deze verschijnselen zijn meestal maar erg kort aanwezig bij een ziek konijn (hij spreekt van ongeveer 2 dagen).

Dieper liggende ogen zouden dus in hun geval voor 'losser' liggende oogleden kunnen zorgen. Maar dan zou dus geheel rondom het oog de oogleden wat moeten afwijken (of het gehele onderooglid) en dat is niet het geval.

Daarnaast noemde hij de term: Ectropion.

Ectropion is een aandoening aan het oog waarbij de ooglidrand, meestal van het onderste ooglid, wat van het oog afstaat.

Soms is het tijdelijk, dat kan door zwelling van het onderooglid door andere oorzaken.

Een van de oorzaken voor ectropion is een verslapping van de kringspier rond het oog.

N.a.v. de foto's concludeerde de leraar/dierenarts dat Bebbels vermoedelijk een licht ontstoken derde ooglid heeft; een "Cherry eye".

Deze zou het beste te verhelpen zijn met een kuurtje oogzalf: Caf oogzalf 3-4x daags gedurende 5 dagen.

Nu ga ik hopen, dat n.a.v. die licht ontstoken derde ooglid, er een zwelling van het onderooglid ontstaan is, wat die afwijking veroorzaakt.

Maar ik ga absoluut niet zelf dokteren, en eerst met haar naar een konijnkundige dierenarts.

Caf oogzalf is tenslotte een medicijn dat alleen op recept meegegeven mag worden (de dierenarts moet dus zelf n.a.v. een diagnose deze medicijnen voorgeschreven hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .