Ga naar inhoud

Inenten of niet


Buttons

Aanbevolen berichten

inenten is voor binnekonijnen ned zo raadzaam als voor buitenkoinijnen!!

de konijnen enting bestaat uti twee vaccins... eentje voor VHS die eenjaarlijks herhaalt dient te worden, en de ander voor myxomatose, die afhankelijk van het vaccin dat je dierenarts gebruikt herhaalt dient te worden!

de voor en nadelen.... tsja..

de voordelen zijn natuurlijk dat je konijn beschermd is tegen myxomatose en VHS! wat heel belangrijk is.. aangezien myx steeds vaker de kop op steekt....

de nadelen..

je hebt kans op een ent reactie. dwz dat je konijn een bult krijgt op de plek waar de enting gezet is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kunnen ook erg ziek worden van de enting zelf... (dus niet enkel de bult waar Kelly van spreekt)

Mijn DA ent enkel tegen VHS/RHD omdat ze zelf konijnen heeft gehad die bijna de myx vaccinatie niet hadden overleefd.

Mijn nijnen worden dus eigenlijk alleen tegen VHS ingeƫnt, hoewel ik daar zelf een dubbel gevoel bij heb. Je voelt je toch onveilig.

Toendra is laatst niet geƫnt, omdat ze te zwak was op het moment dat de anderen gingen. Ik heb dus een beurt overgeslagen voor haar, maar in maart gaat ze gewoon mee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar is dan de prik maar 1x per jaar want ik krijg bij mij da maar 1 prik per jaar? is dat voldoende want hoorde dat je ook eentje kon halen per half jaar maar een ander meisje zei ja ze zitten nu weer bij elkaar in 1 prik.

Tja...dat is een beetje achterhaald door de warme winters nu...

Myx: is 4 tot max 6 maanden geldig. 2x per jaar is dus voldoende, tenzij er bv na 4 maanden myx in je buurt is, dan moet je snel naar de DA voor een booster zeg maar. (vroeger was 2 keer per jaar voldoende omdat de muggen niet overleefden in de winter, ik heb vorige week in B 2 muggen gezien...)

VHS: vaccin is 6 maanden geldig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het eens met je DA hoor... Je had haar in oktober of november weer moeten laten enten, nu is het idd nog een beetje te vroeg... Je zou haar eventueel kunnen laten enten eind februari en dan weer in juli.

Probeer om haar de optimale bescherming te geven in de maanden waar muggen opduiken. Als je ruim rekent , dan laat je de koudste maanden, december en januari vallen. Je beschermt haar dan telkens 5 maanden, maar als aan het einde van 4 maanden bv myx opdukt in je buurt, ga je vroeger terug om haar te laten enten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was het bij mijn eerste dierenarts 7.50 voor bijde inentingen, maar dat was maar 1 keer per jaar, en dat ging echt aan de lopende band, naar binnen, hup naar buiten.

Bij mijn nieuwe konijnkundige dierenarts maken ze afspraken, zodat het geen volle wachtkamer is en ze voor iedereen tijd hebben, wegen ze het konijn, kijken hem helemaal na, ogen/oren/gebit etc. kan je even vragen stellen over bepaalde zaken. En dit kost 25 euro.

Tis iets meer geld, maar ik ben er echt veel meer tevreden over als bij mijn eerste dierenarts, die haalde hem uit de vervoersbox, prik erin en de vervoersbox weer in.:blink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja...dat is een beetje achterhaald door de warme winters nu...

Myx: is 4 tot max 6 maanden geldig. 2x per jaar is dus voldoende, tenzij er bv na 4 maanden myx in je buurt is, dan moet je snel naar de DA voor een booster zeg maar. (vroeger was 2 keer per jaar voldoende omdat de muggen niet overleefden in de winter, ik heb vorige week in B 2 muggen gezien...)

VHS: vaccin is 6 maanden geldig

het VHS vaccin, Cunnical, bied een jaar bescherming!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste keer dat wij naar de dieren arts gingen betaalde we minder dan de keer daarvoor. Hier hebben we speciale dagen waarop konijnen worden in geent, ik denk dat ze dat bij alle dieren artsen wel hebben. Als ze genoeg konijnen hebben om in te enten houden ze zo n speciale inentings dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .