Ga naar inhoud

Eerste ervaring met ziek konijn Help


Buttons

Aanbevolen berichten

Ik heb een hangoorkonijn (ram) die nu +- 6 mnd oud is. Afgelopen donderdag merkte ik dat hij niet helemaal in zijn hummetje was. Veel achter de bank slapen, geen biks eten en zelfs at hij zijn stukje appel niet helemaal op...normaal binnen een paar seconde op. Volgende ochtend was hij nog steeds niet in orde, niet gegeten en ik zag zelfs dat hij niet gekeuteld had.... S'avonds naar de dierenarts geweest. Zijn temperatuur was in orde en zijn buik was redelijk normaal. Wel hoorde ze een beetje gas in de buik. Ze heeft hem een spuit gegeven met pijnstillers en we kregen paraffine-olie mee. De volgende ochtend Buttons er mee gespoten. Binnen een kwartier kwamen er drie grote keutels uit en in de loop van de dag de olie ( Buttons leek wel incontinent) Dierenarts weer gebeld en die sloot uit dat het om een ontstopping ging. En dat we hem goed in de gaten moeten houden. Loop van de dag ging het beter, was weer redelijk zichzelf en ging zelfs kattekwaad uithalen *zucht*. Maar biks wilde hij niet eten, wel een beetje hooi en groenvoer. Nu deze ochtend is hij nog steeds niet helemaal lekker heeft wel ontlasting maar tis nat en dun. Groenvoer eet hij wel. En hij gedraagt zich redelijk de oude al kan hij soms nog veel slapen.

Maar om een lang verhaal kort te maken mijn vragen zijn:

1. Heeft er iemand ervaring met het gebruik van paraffine-olie en de bijwerkingen ervan?

2. Wat kan ik tegen de dunne ontlasting doen?

3. Ik lees veel over hooi thee is dit goed om te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 parafine olie is als het ware een glijmiddel... daarvan is ook de vet lag gemaakt die om zetpillen heen zit....

2. de eerste gedachte die da ook bij mij opkomt is dat de diarree daardoor komt.... als je een aantal dagen achtereen zetpillen gebruikt kom je ook aan de diarree..

hoelang heeft de dierenarts gezeg er nog mee doorte gaan??

als je er lang mee door gaat schiet je straks van een verstopping naar diarree...

3.hooithee werkt idd prima bij diarree.

water koken... hooi erin, laten trekken en afkoelem, hooi eruit vissen en je kunt t aan je konijn geven....

maar als je naast hooithee blijft laxeren weet ik niet of t zal gaan helpen

om van de diarree aan te komen kun je hem ook een dag onthouden van biks en groenvoer... uiteraard wel hooi en hooithee geven dan.......

maar nogmaals..... naast een laxeer middel zal dat niet gaan helpen denkn ik... dus ik denk dat je de oorzaak bij de parrafine moet gaan zoeken, als je die nog steeds geft tenminste!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik ben na 1x geven gestopt met de paraffine-olie omdat er keutels uitkwamen en het volgens de dierenarts toch niet om een verstopping ging. Wil nu eerst de diarree bestrijden voordat ik (uberhaupt) doorga met de paraffine-olie ( het is ontzettend vies spul) Ik kijk tijdens het schrijven van dit bericht om naar zijn kooi en ik zie dat hij hooi zit te eten ( ben ik erg blij om) Maar ben blijer als zijn ontlasting weer enigzins normaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat gelukkig weer een stuk beter.Gisteren alleen hooi en hooithee gegeven.Stond te juichen toen hij weer redelijk vaste keutels had gelaten...tis nog niet zo dat je ze met de blote hand kunt oppakken maar toch het is een begin. Je kunt merken dat hij zichzelf weer een beetje beter voelt want hij haalt alweer kattekwaad uit maar voor deze keer maakt het me even niet uit ben allang blij dat hij aan de beterende hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .