Ga naar inhoud

Groot abces bij Bas


margreet

Aanbevolen berichten

Ik heb even jullie mening nodig.

Ik ontdekte vandaag bij bas een grote knobbel (ter grootte van een ei) onder zijn kin.

Ik dacht eerder deze week al dat hij een wam begon te krijgen,maar toen ik deze daarstraks ging voelen merkte ik dat daar een grote knobbel zat.

Ik heb Bas ingepakt en ben gelijk met hem naar de da gegaan.

Deze heeft gevoeld dat de knobbel niet aan de kaak vast zat.

Verder heeft ze een bioptie gedaan,en daaruit bleek dat het een abces is,want er kwam pus uit.

Nu heeft ze bas aan de baytrill gezet om te kijken of het abces kleiner word.

Maar ik vroeg haar of ze het abces niet beter konden verwijderen(of openleggen om te spoelen)icm baytrill,omdat konijnenabcesen zo moeilijk zijn.

Dat vond ze bij nader inzien ook wel een goed plan,en het staat nu ook voor maandag ingepland.

Maar ik ben nu aan het twijfelen,omdat ik haar op het idee moest brengen van de operatie.(ze is net nieuw in de praktijk)

Kunnen jullie me raad geven?

Groeten Margreet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Margreet, Onze Lucky heeft een groot abces gehad in haar lies. Toen wij haar vonden het volgens mij al open geweest. Bij de da (niet onze eigen)hebben ze toen wel het korstje eraf gehaald, uitgeknepen en uitgespoeld met betadine/water oplossing. Ze kreeg ook een Baytrill kuur. De dag erna zat het al dicht (ze hadden gezegd dat het open moest blijven, desnoods korstje eraf trekken). Op zaterdag (de dag erna) had onze eigen da gelukkig dienst. Zij vond het beter het gewoon dicht te laten en de Baytril kuur af te maken en wel elke dag spoelen met betadine/wateroplossing. Als het daarmee niet zou lukken zou het pas operatief verwijderen. Bij Lucky is het met spoelen en ab helemaal weggegaan en tot nu toe niet teruggekomen. Dus bij haar heeft uitspoelen, Baytrill en betadine/wateroplossing goed geholpen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Succes verder met Bas!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm... dat je haar op het idee moest brengen vind ik niet zo'n ramp (was trouwens goede suggestie volgens mij) Maar euh... gaat zij hem dan operenen? Want daar zou ik persoonlijk wel een ervaren DA willen...

Nee,zij gaat hem niet opereren,dat word door een andere (overigens zeer goede)arts gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsjeee margreet!!!

goed dat een andere DA hem gaat opereren...!

met abcessen is het bij mensen en bij dieren zo... dat die gewoon open gelegd moeten worden....

draineren, schoonspoelen en AB!!

soms wordt de drainage open gelaten en zul je zelf nog moeten gaan naspoelen!

goed dat je meteen gereageerd hebt want abcessen gaan idd niet vanzelf over!

heel veel succes voor maandag en beterschap voor BAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties,dat stelt me wel meer gerust.

Ik zal blij zijn als het maandag is want Bas word er niet beter op.

Hij is zo stilletjes en zijn vacht is zo dof.

Eten doet hij wel,maar niet veel.

Ik hou hem heel goed in de gaten,want echt vertrouwen doe ik het niet.

Als het erger word ga ik dit weekend aan de bel trekken bij de da,in de hoop dat ze hem eerder kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de da tussen half een en een uur bellen hoe het was gegaan,maar ze waren toen met bas bezig ,dus moest ik een uur later terug bellen.

Maar toen ik om kwart voor twee weer belde waren ze nog met hem bezig.

Nu moet ik om drie uur weer bellen.

Ik begin nu toch wel de zenuwen te krijgen,want het duurt nu wel erg lang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zojuist contact met de da gehad.

Ze hebben het abces in zijn geheel weggehaald,omdat het groot en cysteus was en ze waren bang dat het met naspoelen niet goed schoon kon worden omdat het abces ook uit verschillende kamers bestond.

En dan was de kans groot dat hij volgende week weer terug moest.

De da zei wel dat het een langdurige ingreep was en dat hij een behoorlijk lidteken heeft .

Ik mag hem om 18.00 ophalen.

Ik zal blij zijn als ik hem weer zie en hem lekker kan vertroetelen,de arme schat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .