Ga naar inhoud

welk groenvoer?


asmodean

Aanbevolen berichten

groenvoer is niet aan een gewicht te koppelen!

hoe oud zijn je konijntjes? en wat voor konijntjes zijn het?

wat je aan groen kunt geven kun je vinden in de veilige groenten en planten lijst hier op de site.

de dingen die echt heel veilig zijn zijn onder andere. witlof, andijvi, ruccola, peterselie en wortelgroen.

dit kun je naturlijk altijd uitbreiden en aanvullen.

als je nu nog geen groenvoer geeft zul ej dit heel rustig aan moeten opbouwen.

te beginnen met één soort groente ter grote van een postzegel.

gaat dit goed, dus heeft je konijn geen diarree of zachte keutels gehad, kun je dit de volgfende dag uitbreide naar een stukje ter grote van twee postzegels.

en zo breid je het steeds iets verder uit...

als één soort groenten een dag of vier goed gaat kun je er langzaam aan een andere soort bij gaan geven. en ook deze bouw je weer op met de postzegel methode....

verder is het een beetje kijken wat je nijnen lekker vinden.

pas op met kool soorten, deze veroorzaken namelijk snel gas

gebruik fruit maar af en toe in je groenteschotel. dit bevat veel suikers en is dus een dikmaker. dit kun je ook geven als snoepje/beloning

wortel kun je wel dagelijks geven maar geef hiervan dan niet een halve wortel. een stukje van een cm of 2 á n3 is ruim voldoende. wortel bevat namelijk ook veel suiker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk uit met jonge konijntjes...vanaf 12 week mogen ze ongeveer wel groente. ik had een konijn van 6 week oud. mijn moeder wist niet dat hij nog geen groente mocht en heeft hem een klein stukje sla en wortel gegeven. uiteindelijk is em dat 2 dagen later fataal geworden:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

kijk uit met jonge konijntjes...vanaf 12 week mogen ze ongeveer wel groente. ik had een konijn van 6 week oud. mijn moeder wist niet dat hij nog geen groente mocht en heeft hem een klein stukje sla en wortel gegeven. uiteindelijk is em dat 2 dagen later fataal geworden:(

een konijn van 6 weken is uberhaut nog te jong om bij zijn moeder weg te gaan!

daarbij heeft jou konijn teveel in een keer gekregen en sla kan idd op de darmen slaan!

er zijn konijntjes die vanaf een veel jongere leeftijd al groen mee eten bij de moeder!

dus wat je zeg klopt niet helemaal!

begin niet op de dag dat je knijn net bij je is, laat hem wennen aan de nieuwe omgeving en bijkomen van de reis!

daarna begin je heel klein en voorzichtig met het geven van groen...

en als ie aan de diarree komt... stop je uiteraard en zet je het groen een dag stop!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne zijn 10 weken, sinds ongeveer een week krijgen ze het loof van de wortel, wortel zelf, appel en peer. Deze stukjes houd ik ontzettend klein omdat ze nog zo jong zijn maar ze vinden het heerlijk en krijgen geen diaree.

Ze krijgen een schijfje wortel, appel of peer (en nooit een heel stuk fruit).

En of het 1 of het ander, niet alle soorten op 1 dag.

Enig wat ze met 7 weken wel kregen was een stukje bruin brood m ze in de kooi te krijgen. Als ze los lopen en ze moeten er weer in (omdat ik bijv moet werken) lok ik ze met een beetje brood. Tegenwoordig komen ze als een idioot aanrennen als ze brood ruiken en springen zelf in de kooi wachtend op hun beloning, een stukje brood, het kostte even wat tijd maar tis gelukt :bunny2:

Groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zijn nu ongeveer 3,5 maand oud.. het ras weet ik niet, denk dat het kruisinkjes zijn :P

ze hebben wel af en toe al wat wortel, witlof en brood gehad.. ook soms wat appel (dat mag niet teveel begreep ik?)

en blaadjes van de braam en aardbeienstruik hebben ze ook gehad..

ik zal maar wat andijvie en witlof gaan kopen voor ze dan :P

en wie weet vind ik nog meer lekkers voor ze, een beteje afwisseling lijkt me wel gezond :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is dol op kruiden, peterselie, selderie etc. Witlof scoort ook hoog bij hem.

Ik check wel altijd even de lijst met veilige planten, maar er staat geen basilicum op. Weet iemand toevallig of hij dat ook mag? heb namelijk veel kruiden van de markt gehaald en ook basilicum. Nou ja, kan ik ook makkelijk in een recept gebruiken natuurlijk.

Appel is idd beter om niet teveel van te geven.

Lekker rustig opbouwen, na verloop van tijd kan je je konijn een flinke portie groen geven! Worden ze blij van haha.

Gr Miranda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Basilicum vinden ze heerlijk zelfs!! Ik eet de blaadjes, zij de stengels. Ik geef altijd 'onbeperkt' groen, dat wil zeggen: ik geef zoveel dat ze het laten liggen en het restje gooi ik dan weg. Ik weet inmiddels al aardig hoeveel ze ongeveer eten, dus veel blijft er niet meer liggen. Meestal het gras, dat laten ze verhooien en dan eten ze het de volgende ochtend nog wel op. Dat laat ik altijd gewoon in de hooibal (= dus mijn 'grasbal') zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .