Ga naar inhoud

eet (bijna) geen hooi


Aileen

Aanbevolen berichten

Ik heb een franse hangoor van 12 weken oud en mij valt op dat hij bijna of geen hooi eet!!

Inmiddels de kruidenhooi ook geprobeerd zonder succes.

Dus ben minder biks gaan geven. hij krijgt normaal 180 gram biks per dag, maar sinds een paar daagjes geef ik 160 gram biks om te kijken of hij dan (meer) hooi gaat eten. Nee hoor, er ligt voor zover ik weet nog evenveel hooi in de kooi. Natuurlijk krijgt hij elke dag verse hooi. Maar hij eet er (bijna) niets van. tenminste ik heb niets gezien.

Vandaag probeerde ik ipv groenvoer wat hooi te geven op een bordje. Breezer werd boos haalde alle hooi overhoop en laat het links liggen. Het was gewoon te proberen

Dus daarna heb ik gewoon groenvoer gegeven.

volgens mij eet hij niet zo graag hooi.

Dit geldt ook hetzelfde voor me voedster. Ze eet er gelukkig wel wat van maar wel heel weinig.

Maar goed, ik neem aan dat er niet (veel) aan te doen is? of wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey hallo!!

best geef je hooi twee of drie keer per dag een pluk. zo blijft het hooi vers en aantekkelijk. is het hooi niet op als je de volgende portie geeft haal je het wel weg en geef je weer vers hooi.... zo blijft het vers en aantrekkelijk...

caroline heeft een tijd geleden een heelboel tips over het stimuleren van hooi eten geplaats ik zal die even voor je gaan opzoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

gevonden!!

dit zijn enkele tips gegeven door Caroline in een ander topic om hooi maken te stimuleren en aantrekkelijk te maken voor konijnen!

Terwijl jij naar de DA bent, ga ik er even voor zitten om alle mogelijkheden om hem te leren hooi eten overlopen...

Ik heb een gelijkaardig probleem gehad en zal jou al de raad die ik gekregen heb meegeven...

Algemeen wat hooi aan gaat:

Ten eerste moet je hooi geven van goede kwaliteit, lange stukken, groene kleur en moet lekker ruiken.

Ten tweede moet je hooi ALTIJD verversen, oud hooi (zelfs van een dag oud) laten ze liggen. Ideaal is het om een paar keer per dag hooi te geven en op dat ogenblik niets anders te geven. (dus niet hooi en biks, zodat hij de biks eet en het hooi vergeet)

Trukjes om je konijn aan het hooi eten te krijgen:

-hooi nat maken

-snoepje verstoppen in leeg wc-rolletje, opvullen met hooi

-erwtenhooi

-tarwe- en haverstengels (te koop in dierenwinkel, vitacraft heeft dat)

-meng verse of gedroogde kruiden onder het hooi, zodat het hooi die geur aan neemt.

-hooithee om hem de smaak te laten kennen

Hooi is zo belangrijk omdat ze er lang op moeten kauwen en malen en op die manier slijten dus hun kiezen af. Het is dus erg belangrijk dat je nog een paar pogingen onderneemt om hem aan het hooi eten te krijgen.

Lukt het echt niet en heb je alles al geprobeerd... wilgentakken of fruitboomtakken geven om op te knagen, elke dag verse...

Link naar reactie
Delen op andere sites

geduld geduld geduld en blijven blijven blijven proberen.

Ook hier merk ik vaak dat dieren die aangekocht zijn absoluut geen hooi willen eten.

En met heel veel geduld en blijven proberen krijg ik ze toch aan het hooi eten.

Het worden vaak niet zulke hooieters als de meeste konijnen, maar nu eten ze toch dagelijks wat hooi.

Als ze het ook nooit van hun moeder hebben geleerd omdat die geen hooi kreeg tja dan heb je een lange adem nodig want dan moet je ze leren het lekker te vinden.

Kruidenhooi is een goed middel of het op een leuke manier brengen zoals in een wc rolletje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bewijs:

MiniFoto-YLPLQ4UZ.jpg

Heb hooi in wcrolletjes gedaan, beetje natgespoten, wat pijnboompitten, basilicum en peterselie ertussen verstopt en ik heb hem al betrapt op vijf sprieten hooi in zijn bekkie :bunny1: Die tips hierboven waren voor die frans van mij in ieder geval erg handig!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Freud

Dat is wel een erg goed idee van jou!! Ik ga dat ook es uitproberen :D Hopelijk eet hij er dan wel wat van! Nu alleen nog een touw vinden haha en anders maar gaan kopen ;)

Van welke fokker komt Freud? Zo te zien aan de fotos is het ook een lieverdje he? :D

@Kelly

Dank je wel dat je het voor me hebt gezocht!! Ik ga er zeker gebruik van maken. Hopelijk leert hij eens hooi te eten lol.

@mireille

Ik heb geen idee of hij dagelijks hooi kreeg bij de fokker. Miss is hij er niet aangewend of hij is gewoon geen echte hooieter!! Ik zal zeker veel geduld hebben en hopelijk gaat hij het ooit lekker vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

mijn konijn eet ook geen hooi! maar verder eet en drinkt ie heel goed, maak me geen zorgen!

Als hij straks echt tog geen hooi eet dan maak ik ook geen zorgen. Het is natuurlijk wel gezonder als hij dat eet.

Mijn andere konijn (voedster, 6,6 jaar) is ook geen echte hooieneter! af en toe een hapje er van is al genoeg voor haar. Ze leeft nog steeds en gaat erg goed met haar. Ik had natuurlijk wel gewild dat ze meer ooi at, ach ja elk konijn is anders toch? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi!

mijn konijn max is een dikke vreetzak dus die eet alles wat je hem voorzet. max is ook ongeveer 3 maand oud. de hooi komt dus ook rijkelijk aan bod. je vertelde dat je hem 160 gram biks per dag geeft. dat vind ik persoonlijk wel heel veel. als het konijn veel biks krijgt zal het zeker de hooi links laten liggen. ik geef Max maar 50 gram per dag. s'ochtends 25 en s'avonds 25. een konijn heeft ongeveer maar 25 gram per kilo lichaamsgewicht nodig las ik laatst ergens! nou mogen jonge konijntjes natuurlijk wel wat extra omdat ze nog in de groei zijn. gebruik ook vaste momenten voor het geven van groenvoer dan went het konijn daaraan. en dan weet het ook dat het naast die momenten geen biks krijgt maar het dus met hooi moet doen. ik hoop dat je hier wat mee kunt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi!

mijn konijn max is een dikke vreetzak dus die eet alles wat je hem voorzet. max is ook ongeveer 3 maand oud. de hooi komt dus ook rijkelijk aan bod. je vertelde dat je hem 160 gram biks per dag geeft. dat vind ik persoonlijk wel heel veel. als het konijn veel biks krijgt zal het zeker de hooi links laten liggen. ik geef Max maar 50 gram per dag. s'ochtends 25 en s'avonds 25. een konijn heeft ongeveer maar 25 gram per kilo lichaamsgewicht nodig las ik laatst ergens! nou mogen jonge konijntjes natuurlijk wel wat extra omdat ze nog in de groei zijn. gebruik ook vaste momenten voor het geven van groenvoer dan went het konijn daaraan. en dan weet het ook dat het naast die momenten geen biks krijgt maar het dus met hooi moet doen. ik hoop dat je hier wat mee kunt!

ook hier ben ik het niet met je eens!

de hoeveelheid biks die dit konijn per dag krijgt is prima!!

dit konijn is een franse hangoor die dus heel groot en zwaar zullen worden.

bovendien ga je met de 25g per kg lichamsgewicht uit van het EIND gewicht van je konijn!

dat is bij raskonijnen heel makkelijk te bepalen door een standaard!

voor een rasloos konijn gelden deze standaarden niet excact!

jonge konijnen groeien en hebben hun voedinsgstoffen dus hard nodig!

kort je je konijn op de biks in die levensfase zal hij mogelijk snel ondervoed raken en dan heb je de poppen aan t dansen!

je moet het hooi ook gewoon aantekkelijk maken voor je konijn, en het ene konijn is er nu eenmaal gekker op dan het ander! daar moet je het dus aantrekkelijk voor maken!

je kunt niet ieder konijn evenveel biks geven..... een dwerg krijgt lang niet zoveel als een fransoos!

hoeveel weegt jou konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst heb ik in de dierenwinkel hooi met paardebloem gekocht.

De meeste nijntjes zijn gek op paardebloem, de mijne in ieder geval wel.

Het word verkocht onder de naam kruidenhooi (heb ook met brantnetel, rozenbottel en kamille en wissel dat elke keer met elkaar af).

Er bestaat ook met pepermunt maar die heb ik bewust niet gekocht, de andere 4 zijn afkomstig uit de natuur en pepermunt niet.

Ik ben ermee begonnen toen knabbel ziek was en niet at. Toen hij zijn medicijnen kreeg begon hij weer wat hooi te eten maar liet de biks liggen en toen heb ik het wat aangenamer gemaakt door smaakjes. Nu eet hij overigens gewoon weer biks en hooi. Ik gooi ook weleens wat hooi in de kartonnen dozen die ik als speeltje voor de heb gemaakt, een vierkante doos aansluiten op 2 hele lang dozen waar ze als een gek door heen rennen of pak zelf wat en dan eten ze het uit mijn hand.

Groetjes Ingrid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, geen broertjes ;)

Freud krijgt nu 160-180 gram biks per dag (franse hangoor) en het hooi spuit ik wat nat met de plantenspuit plus een blaadje basilicum plus in de wcrolletjes en hij eet er echt meteen van! Dus ik zou het zeker proberen bij de jouwe Aileen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer, geen broertjes ;)

Freud krijgt nu 160-180 gram biks per dag (franse hangoor) en het hooi spuit ik wat nat met de plantenspuit plus een blaadje basilicum plus in de wcrolletjes en hij eet er echt meteen van! Dus ik zou het zeker proberen bij de jouwe Aileen!

zie gewoon weer zo'n verwende snotneus:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Ingrid M: pepermunt groeit ook in de natuur, het is gewoon de naam van een plantje dus geef gerust ook pepermunthooi.

Ik geef mijn konijnen altijd gras (én hooi 'erbij'). Mijn ene konijn eet graag het hooi, de andere eet liever het gras. En in essentie is hooi nu eenmaal gedroogd gras...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .