Ga naar inhoud

Grommen en willen bijten!


Flibberke

Aanbevolen berichten

Sinds afgelopen weekend heb ik een gloednieuwe kooi voor mijn 2 nijntjes, zo eentje van 150cm op 75cm, lekker veel ruimte dus. Nu zet ik daar nog een ren voor als ik thuis ben en dan staat de deur van de kooi open zodat ze eruit en terug erin kunnen wanneer ze willen. Als ik 's avonds ga slapen moeten de nijnen terug in de kooi en het voedstertje Flibberke doet dit onmiddelijk (ik geef ze dan ook altijd een heerlijke wortel voor ik ga slapen) maar het rammetje BamBam ... die wil de kooi niet meer in. Ik probeer hem dan te lokken met een worteltje en dan komt hij wel mee tot aan de kooi maar hij springt er niet in. Ik probeer dan met mijn andere hand hem een duwtje in de juiste richting te geven maar toen begon hij gisteren te brommen/grommen en wilde mij zelfs bijten. Uiteindelijk heb ik dan even heel snel geweest toen hij op het stuk karton dat in de ren lag ging zitten en hem er zo met karton en al ingezet want hij wordt echt niet graag opgepakt.

Het is niet zo dat hij er niet terug uit zichzelf in kan, want gedurende de avond doet hij niet liever dan in en uit de kooi springen.

Hoe pak ik dit nu het beste aan, ik wil niet dat hij agressief wordt op me?:boxing:

Link naar reactie
Delen op andere sites

BamBam is nu 4,5 maand. Hij is reeds gecastreerd op 3,5 maand. Toen ik daarnet thuiskwam zat hij meteen voor het deurtje, ik heb de ren dan maar aan de kooi gezet en de kooi opengedaan. Hij springt er dan meteen uit. Ben eens benieuwd of hij het straks weer gaat doen als hij terug in de kooi moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook een kwestie van training. Een konijn gaat in zijn hok als het buiten het hok minder leuk is dan er in. Een hele simpele waarheid waar je gebruik van kunt maken, ik noem het altijd 'schapen drijven'. Vooral 's zomers in de ren heb ik die techniek nodig.

Ik loop steeds achter ze aan en stop daarmee als ze de goede richting uit gaan. Stoppen ze met lopen, dan zet ik weer een stap, ik gun ze geen rust en dat vinden ze erg vervelend. Ik zorg dat ik steeds achter de richting ben die ik ze in wil hebben. Ik maak er een specifiek geluidje bij. Die training heeft er uiteindelijk in geresulteerd dat ze zonder mankeren in een transportmandje huppen in de ren. Na verloop van tijd zelfs als ik alleen het geluidje maakte, zonder het 'schapen drijven' erbij. In het hok ligt natuurlijk iets lekkers klaar, of je geeft het direct uit je hand.

In de winter is het niet nodig want als ze horen dat ze biks krijgen, jumpen ze vol enthousiasme in hun hok! Net als bij Diddl, ze horen het blik met biks en hupsakee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop steeds achter ze aan en stop daarmee als ze de goede richting uit gaan. Stoppen ze met lopen, dan zet ik weer een stap, ik gun ze geen rust en dat vinden ze erg vervelend.

In de winter is het niet nodig want als ze horen dat ze biks krijgen, jumpen ze vol enthousiasme in hun hok! Net als bij Diddl, ze horen het blik met biks en hupsakee.

Ik doe dat dus heel anders. Niks achter ze aanlopen of wat dan ook. Je zegt zelf al dat ze dat niet leuk vinden, dus voer je op die manier ook het stressfactor op? En wat is het verschil bij jou tussen de zomer en de winter? Het lijkt mij als het in de winter doen dat ze het in andere jaargetijden zouden doen. Ik pak het biksblik en begin in de keuken al met rammelen en roep hun namen net zolang todat ze dicht bij de kooi zijn en doe hun voer in hun bakje. Vaak nog een brokje uit mijn hand en dan gaan ze vanzelf in hun kooi. Ik hoef niets te doen wat ze niet leuk vinden. Ik heb het gewoon met heel, heel veel geduld en rust gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik bent t met diddle eens!!

er zijn veel meer en beter manieren dan die jij aangeeft jip!

je konijnen opjagen is nergens voor nodig! trainen geef ik je gelijk in maar da wel p een andere manier.

dat jagen zal alleen maar stress veroorzaken!! waardoor ze opgejaagd raken!

ik vind dit niet nodig! ook toen ze hier binnen woonden hebben we ze met rust en een rammelend blikje gewoon hun kooi ingekregen!

dit heeft alleen tijd nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij jaagt ze ze nu niet meer op en is het geluidje genoeg. tenminste, dat is wat ik eruit opmaak. maar inderdaad, ik vind lokken toch ook en betere manier! bij mij is het na een paar dagen al gelukt met een stukje brood.

Het veneinige van dat geluidje is dat ze het leerden door het in combi te krijgen met het opjagen.

Dat geluidje alleen geeft dezelfde trigger nu in hun hersenen als beide dingen.

Dus dat maakt het nog steeds niet minder erg voor ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .